Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHåvard Aronsen Endret for 7 år siden
1
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015
2
«In almost every industry, in every,aspect of life it feels like the patterns of the past are being scrambled.» Newsweek May 12, 2008
3
Globalisering
4
2000-tallet - Scenarier Natur / klima Etnisitet Teknologi –Bioteknologi –Kunstig intelligens –Robotisering –Adaptiv læring
6
- Teknologi og teknologisk kompetanse er eit like viktig kulturelt fenomen som litteratur og litterær evne, også for humanistar. Hans Skjervheim, 1991
7
Digital Shift ‘Our students have changed radically. Today’s students are no longer the people our educational system was designed to teach’ (Marc Prensky, 2001)
8
Den globaliserte kunnskapen Kunnskapen har ein enorm vekst i volum. Kunnskapen er meir mobil og blir delt av mange fleire enn før Han lever i stadig fleire individ; dei flyttar til nye stader, til nye utdanningsinstitusjonar, til nye arbeidsplassar, til nye land. Menneske som lever av kunnskap, leverer eit stadig større økonomisk bidrag til samfunnsøkonomien Han skaper meir konkurranse mellom nasjonane
9
”Kunnskapsformuen” (Kilde: Kompetanseberetningen, UFD 2003) ” Statistisk sentralbyrå (SSB) anslår at kunnskapsformuen, eller mer presist den menneskelige kapitalen, utgjør om lag 80 % av nasjonalformuen”
10
Endring, endring, endring ……. Vi lever i et avgjørende øyeblikk i utdanningens historie; den verden der lærere utøver sin virksomhet, er under dyptgripende forandring (…). Fra Andy Hargreaves : Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet Utdanning i en utrygg tid Abstrakt forlag 2004 ISBN 82-7935-092-6
11
Endring, endring, endring ……….. (Etiopia 2005) Opplæring for alle – ein rett hele livet ! Nye lærarroller Nye leiarroller Nye læreplanar Ny organisering Kvalitet i opplæringa – Skolevurdering Osb.
12
* Bærekraftig utvikling * Det flerkulturelle samfunnet * Folkehelse og livsmestring NOU 2015:8 Fremtidens skole (Ludvigsenutvalget) Flerfaglige temaer som må være tydelige i læreplanverket (kompetansemål i fag på tvers av fagområdene)
13
Dannelse – Børs og katedral Mandatet vårt Gi elevene grunnlag for å gjøre gode valg til beste for seg selv og andre – både når det gjelder arbeid, medborgerskap og privatliv
14
Ureflekterte val Ansvarsløyse Relativisme Dialogisk Absolutisme Nihilisme demokrati Fundamentalisme Reflekterte val Ansvar
15
Aldri har vi hatt s å mykje kunnskap om og s å mange krav til oppl æ ringssystemet ………
17
Katedral - Læring og vekst Skolen er samfunnets siste store sjanse for et bedre liv for alle. Det er derfor jeg oppfatter skolen som byens og bygdas viktigste fysiske og psykiske helsestasjon. (Guttorm Fløistad 1996)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.