Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag 19.03.14

2 Hvordan forstår vi undersøkelsen Indikator på opplevd kvalitet i utdanningen? Oppslutning og situasjon for studenten da undersøkelsen ble besvart Det vil være ulike resultater ut fra i hvilken grad studentene har oversikt over studiet Temperaturmåler

3 Må ses sammen med kvalitativ dialog med studentene Tillitsvalgtes tilbakemeldinger Evalueringer studenter gir på forelesninger SU og tillitsvalgte tolke studiebarometeret Tettere dialog med arbeidslivet vi utdanner til –Tilbakemelding fra tidligere studenter og deres arbeidsgivere –Utfordre til aktiv bruk av panel som gir tilbakemelding og sier noe om hva arbeidsgiver måtte lære kandidaten. –Skape klima for konstruktiv kritikk –Gjerne benytte arenaer som også har innovativ hensikt på andre måter

4 Tiltak for å øke nytten Motivere lærere til å oppfordre studenter til å evaluere Gjennomgå resultat i lærermøter på det enkelte program Rydde til side alle validitetsforklaringer på undersøkelsen Reflektere over hva som ligger i svarene Sammenligning med andre vi liker å sammenligne oss med Bruke undersøkelsen aktivt i kvalitetsforbedring

5 Arbeid med kvalitetsforbedring Pågår kontinuerlig og handler om mange ulike faktorer –Studieleders samtaler med personale –Kompetanseutvikling –Evaluering og måloppnåelse for alle medarbeidere Bringe arbeidslivets opplevelse av nyttet med utdanningen inn i avdelingen og programmene. Avstemme forventninger og realiteter Lete etter utviklingsideene som kan gro fram i miljøet. Hvem er gode medspillere? Endringsarbeid handler ofte om å utforske handlingsrom som oppleves som «lurt» for flere Utfordre studenter til å utdype hva som er bra, og som gir læringsutbytte, ikke bare en god opplevelse TTT (=ting tar tid)

6 Forholdet mellom innenfra og utenfra-blikk Studiebarometeret kan medvirke til realitetsorientering der innenfra-blikket er blitt for positivt Eller der innefra blikket er for kritisk Andre måleparametere – hva sier de? For meg på AHS nå: 1.Avstemme tillitsvalgte og barometerets evaluering 2.Etablere dialog mellom tidligere studenter og AHS 3.Økt tydelighet på målene HiST har til utdanning og forskning 4.Motivere til økt deltakelse i studiebarometeret


Laste ned ppt "Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google