Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Institusjonskonferansen 2016 Ledelse og perspektiver som underbygger medvirkning Hans Petter Farestad, Enhetsleder, Serio Ungdomssenter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Institusjonskonferansen 2016 Ledelse og perspektiver som underbygger medvirkning Hans Petter Farestad, Enhetsleder, Serio Ungdomssenter."— Utskrift av presentasjonen:

1 Institusjonskonferansen 2016 Ledelse og perspektiver som underbygger medvirkning Hans Petter Farestad, Enhetsleder, Serio Ungdomssenter

2 Bakgrunn: Jobbet 15 år i Bufetat, siste 10 årene som institusjonsleder i Region Vest og Region Sør, hovedsakelig med målgruppen «Høy risiko» Sommeren 2015, ansvarlig for å etablere og forestå den faglige og personalmessige plattformen innen BV og EMA i Serio Ungdomssenter Prosessen: Tilbakeblikk på de ungdommene jeg har jobbet med/hatt ansvaret for i disse årene (hukommelsesbasert) En av fellesnevnerne for positiv utvikling var stor grad av medvirkning/relasjon Institusjonsplan, Kvalitetsforskriften, Rettighetsforskriften Forskning og teori Erfaring og praksis

3 «Metodiske» verktøy for å fremme medvirkning: -Tidlig dialog, inntaksmøte/formøte ved plassering sammen med ungdom/familie -Daglig kontakt/samtaler mellom mt-ungdom -Medvirkning i utforming/evaluering av tiltaksplan/handlingsplan -Ansvarsgruppemøter/ungdomsmøter -Evalueringsmøter -Intern/ekstern brukerundersøkelse -Medbestemmelse i forhold som rom, klær, mat, skole, aktiviteter m-m -Kontinuerlig informere, repetere og forklare rettigheter j.fr L.bv, rettighetsforskrift, tilsynet, klageadgang -Passe opp andre etater og fremme ungdommens rettigheter (skole, IP, advokat etc) -Motivere/veilede ungdommen til å bli i stand til å stå opp for seg selv -Gjennom å vise respekt, ydmykhet og ekthet -Listen er ikke utfyllende Kvalitetsforskriftens § 9. Beboernes medvirkning: Beboerne skal sikres deltakelse og innflytelse i saker som gjelder institusjonens daglige rutiner og gjøremål, felles fritidsaktiviteter og lignende.

4 Høringssvar fra Barnevernsproffene, forslag om endring i Barnevernsloven: Barn og unge sikres rett til medvirkning som her betyr: 1.å få god og tilstrekkelig informasjon 2.å bli møtt med respekt i all kontakt med barnevernet 3.å bli lyttet til og tatt på alvor i all kontakt med barnevernet 4.reell innflytelse i planlegging og i beslutninger, når dette er mulig 5.å gi tilbakemeldinger og at dette bidrar til endring. Barnets synspunkter skal alltid fremgå i saksdokumentene, likeledes hvordan det er tilrettelagt for medvirkning. -Tilbakeblikk -Fellesnevner -Medvirkning/relasjon

5 Det bringer oss til: Relasjonens betydning for medvirkning!

6 Organisatorisk anliggende: Om man ikke evner å skape gode relasjoner, er man da en god tilrettelegger for medvirkning? Om man som leder ikke evner å skape gode relasjoner til personalet, eller fremstår som kontrollerende, legger man da et godt grunnlag for medvirkning i personalgruppen? Leder – personal – ungdom – personal - leder God medvirkning krever både «gjøre» og «være» kompetanse hos personalet Hva gjør man da i prosessen, ring en venn..

7 Personal og lederutvikling som viktig faktor for god medvirkning : «Gjøre» kompetanse «Metodiske» verktøy «Være» kompetanse Jeg som «verktøy» Viktig at man kjenner seg selv, sine styrker/svakheter (4T) Relasjonens betydning i medvirkning hjelper oss til å bli enda tryggere voksne, som igjen vil kunne bidra til at man løser utfordrende situasjoner på en annen måte

8 Vi må være tillitsbyggere…… Takk for meg


Laste ned ppt "Institusjonskonferansen 2016 Ledelse og perspektiver som underbygger medvirkning Hans Petter Farestad, Enhetsleder, Serio Ungdomssenter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google