Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKolbjørn Dahlen Endret for 7 år siden
1
VIP-Makkerskap ved AVGS 2015 - 2016
2
Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata 2014 - Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR VIP-MAKKERSKAP?
3
Konflikter fra ungdomsskolen inn i vgs. Økende antall elever som ønsket å bytte klasse. Liten vilje og evne til å inkludere medelever. Ensomhet. ELEVTJENESTEN
4
Opplevd ensomhet: 26% Depressivt stemningsleie: 17% Opplevd mobbing hver 14. dag: 5% UNGDATA 2014 - VIDEREGÅENDE SKOLE I KRISTIANSUND
5
Frostad og Mjaavatn 2014. Populasjon ca. 2000 elever på vgs. Relasjonen til medelever, lærer og ensomhetsfølelse er viktig i forhold til frafall. Opplevelse av ensomhet den klart viktigste frafallsårsaken (25%) FORSKNING - SINTEF/NTNU 2014
6
WHAT TO DO????
7
HVA ER VIP-MAKKERSKAP?
8
en mykere overgang fra ungdomsskole til videregående skole. at elevene skal bli kjent med flere i klassen. et tettere og tryggere klassemiljø tidlig. å øke elevers sosiale kompetanse. å skape gode arbeidsrelasjoner som øker læringstrykket. Hindre ekskluderende klikkdannelser. Tydelig klasseledelse. MÅL FOR VIP-MAKKERSKAP
9
Profesjonelle og lojale lærere – tydelig klasseledelse. Klassekart fra dag 1! Alle elevene tilhører en makkergruppe på 4 (5) elever. Alle elevene har en/to makker(e). Det utformes en makkerkontrakt. Makkerne hilser på hverandre og følger opp hverandre ved fravær++. Relasjonsoppgaver/leker underveis. Makkergruppene og parene endres hver 3. uke. Alle elevene har en arbeidsmakker i undervisnings- timene, ikke «venn»! VIP-MAKKERSKAP
10
TidHvaHvem Uke 33 Kontaktlærer setter sammen makkergrupper og makkerpar Kopier opp elevhefte til alle elevene Lag bordkort til hver enkelt elev Lag klassekart Lever klassekartet til kontoret Kontoret distribuerer klassekartet til faglærerne i gruppa Kontaktlærer og kontoret Uke 34 mandag 17/8 (ca. 45 min.) Makkerskapsintroduksjon i klassen. Presentasjon av makkerpar og makkergrupper Utfylling av telefonliste Intervju og presentasjon av makkeren for resten av klassen Evt. andre makkeroppgaver Kontaktlærer og rådgiver Uke 34 tirsdag Makkergruppene utformer sin egen gruppekontrakt (15-20 min.) Trivselstiltak med fokus på relasjonsbygging Kontaktlærer og makkergruppe Uke 34 Torsd (kontak t-time) Klassekultur og klassens idealer (se lærerveiledning) Kontaktlærer Uke 36 Klasselærerråd der nye makkergrupper og par settes sammen. Kontoret distribuerer nytt klassekart til faglærerne Kontaktlærer presenterer de nye gruppene og parene i kontakttimen Kontaktlærer, faglærere, rådgivere, kontoret Uke 37 kontakt -time Nye relasjonsøvelser (se lærerveiledning)Kontaktlærer PLAN FOR VIP-MAKKERSKAP Uke 39 Klasselærerråd der nye makkergrupper og par settes sammen. Kontoret distribuerer nytt klassekart til faglærerne Kontaktlærer presenterer de nye gruppene og parene i kontakttimen Kontaktlærer, faglærere, rådgivere, kontoret Uke 40 kontakt- time Nye relasjonsøvelser (se lærerveiledning)Kontaktlærer, elever Uke 43 Klasselærerråd der nye makkergrupper og par settes sammen. Kontoret distribuerer nytt klassekart til faglærerne Kontaktlærer presenterer de nye gruppene og parene i kontakttimen Kontaktlærer, faglærere, rådgivere, kontoret Uke 44 kontakt- time Nye relasjonsøvelser (se lærerveiledning) Uke 47 Kontakt – og faglærere samt elever fyller ut evalueringsskjema Kontaktlærer, faglærere, elever, rådgivere, kontoret Uke 50 Evalueringsresultater presenteres for kollegiet og elever
11
EVALUERING
12
BEDRE KJENT?
13
FRAVÆR
14
TALL FRA PULS - FRAVÆR
15
Færre elevsaker behandles i Elevtjenesten. Færre søknader om klassebytter. Færre henvendelser fra foresatte. En mer inkluderende elevgruppe. RAPPORTERING FRA ELEVTJENESTEN
16
BØR VI FORTSETTE MED VIP-MAKKERSKAP?
17
SEMINAR DEN 28. APRIL
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.