Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft

2 Bakgrunn OUS har et regionansvar for pasienter med livmorhalskreft, men innfrir ikke forløpstidene i pakkeforløpet. Forløpsprosjektet 2

3 Mål med forbedringsarbeidet Effektmål 70% av pasientene i pakkeforløpet Livmorhalskreft innenfor forløpstiden innen utgang 2016 Læringsmål Prosjektarbeidet danner grunnlag for generisk modell for pasientforløp på kreft for OUS metodikk for forbedring av pasientforløp Forløpsprosjektet 3

4 START: begrunnet mistanke om livmorhalskreft (start pakkeforløp, dag 0) Avgrensning Forløpsprosjektet 4 SLUTT: pasienten kommer til kontroll 6 måneder etter avsluttet behandling

5 START: begrunnet mistanke om livmorhalskreft (start pakkeforløp) Avgrensning Forløpsprosjektet 5 SLUTT: pasienten kommer til kontroll 6 måneder etter avsluttet behandling EGENTLIG START: Pasienten kontakter fastlegen med mistanke om at noe er galt. (For å forstå helheten, ser vi også på denne delen av løpet, men ikke like grundig)

6 Fokus: pasientens perspektiv –Slanke prosessene = skape god flyt sett fra pasientens perspektiv Fjerne ikke-verdiskapende tid (vi skal ikke løpe fortere, men fjerne plunder og heft!) Verdi Sløsing StartSlutt Etter kontinuerlig forbedring Før kontinuerlig forbedring SluttStart Samme verdi, kortere tid, høyere kvalitet og mindre sløsing Hvordan gjøre mer av de riktige tingene og mindre av det vi ikke burde gjøre? Forløpsprosjektet 6

7 Eksempler på det vi skal gjøre mindre av Over- produksjon Venting Over- administrering Feilretting/ dobbelt- arbeid Lager Transport Bevegelse For mange tester For mange kontroller ved normalsvar Venting på prøver, godkjenninger, ledig kapasitet på maskin Venting på prøvesvar Finne prøveinfo til arbeidslister Rette på feil i dokumenter, Skrift for rekvisisjon som ikke kan tydes Omkjøringer pga for dårlig sekvens Mange kontroller Registrering av informasjon flere steder Unødvendige skjemaer For mye informasjonsinnhenting Store lager av gamle prøver “Ekorn” lagre av utstyr Mange og store maskiner Unødvendig flytting av prøver, personal og utstyr Ikke hele teamets erfaring og kunnskap utnyttes 8 Ansatte som leter etter prøver eller noen for å kontrollere Henting av utstyr, utskrifter Lange smale ganger, flere etasjer Kunnskap og erfaring 8 KILDER TIL SLØSING

8 Oversikt over helheten det funksjonsinndelte sykehuset gir noen utfordringer..

9 Mål for dagen i dag: Nåsituasjonen; slik gjør vi det i dag 2-delt oppgave: 1) Kartlegge aktivitetene til alle involverte -hvilke aktiviteter gjør vi i dette pasientforløpet i dag? -tvinger oss til å ta nye perspektiver, se helheten, se hva alle gjør 2) Kartlegge plunder og heft -hvor er flaskehalsene? -dobbeltarbeid? -misfortåelser? Forløpsprosjektet 9

10 Brunpapirøvelse (Avd for mikrobiologi) 10

11 1) Kartlegge aktivitetene 11 1)én farge pr rolle 2)skriv på postit-lapp alle aktiviteter du gjør 3)én aktivitet pr lapp 4)ditt fokus: Oppgave inn, oppgave ut 5)vi kaller dere opp etter tur til brunpapiret for å henge opp lappene

12 Kartlegge plunder og heft 12 1) rosa lapp = problem 2) skriv på postit-lapp de problemområdene du ser 3) ett problem pr lapp (for eksempel «må vente på gynekolog», ikke nok MR-kvoter, henvisning mangler info») 4) ditt fokus: Oppgave inn, oppgave ut 5) plasser rosa lapper på brunpapiret på aktiviteten det gjelder

13 Etter kartleggingen Er det områder vi trenger mer info om? (hente inn flere data, brunpapir på mindre deler av flyten etc) Prioritere problemområdene Finne løsninger (Workshops: A-3 problemløsning) 13

14 Alle aktører -akitiviteter og møtepunkter Forløpsprosjektet 14

15 Kjøreregler workshop vi holder tiden vi tar pauser underveis mobiltelefon på lydløs ikke snakke i munnen på hverandre Forløpsprosjektet 15

16 Lapperegler skriv kun én aktivitet pr lapp (så vi kan stokke om på lappene ved behov) skriv initialene dine nederst (så vi kan ta kontakt med deg for mer info) bruk stikkord (for eksempel «ta blodprøve», «ringe pasient», «sette opp til operasjon») skriv med tusjpenn (ligger på bordene) Forløpsprosjektet 16

17 Veiledere i dag Camilla Stolp (KLM/KRN) Anne Hydle (KOMM) Anne Grethe Ryen Hammerstad (KRE/KIT) Unn C Gude (KRE/KIT) Per Magnus Mæhle (MHU) Ingvild Strømsholm (MHU) Forløpsprosjektet 17 Spør oss! Camilla Anne Anne Grethe Unn Per Magnus Ingvild

18 Fremdriftsplan våren 2016

19 Fremdriftsplan høsten 2016


Laste ned ppt "Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google