Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole

2 766

3 Råd fra barn om filosofi Still spørsmål som kan hjelpe barn til å tenke Gi barna tid til å tenke og snakke Husk alltid hva barna heter og hva de har fortalt deg. La barna velge hvordan de vil starte. Se på alles arbeid (råd fra beskjeden gutt). Vær snill, for dette hjelper barn til ikke å være slemme. La barna meditere. Minn dem på at de kan slappe av. Pass på at ingen sårer hverandre.

4 Eksempel fra barn 4-7 år Stimulus: dikt, musikk, bilde, historie Tre skumle tyver tar seg av en foreldreløs jente, som oppdrar dem til å ta seg av foreldreløse og fattige barn. Barna tegner og stiller spørsmål til historien. Så diskuterer man ett og ett spørsmål.Den voksne passer på at barnas tanker bygger på hverandre. Ta gjerne opp samtalen på bånd. Den voksne må ha tro på at det er viktig å arbeide med vanskelige spørsmål

5 Hva slags tenking skal læres? Å kunne tenke er å kunne mer enn å være rasjonell. Det handler om mer enn intelligens og kritisk tenking. Det handler om en etisk levemåte, å lære å lytte til andre og selv si hva en tenker. Meditativ tenking handler mer om å være enn å gjøre.

6 Tenking, demokrati og borgerrettigheter Tenking som instrument for læring og problemløsning (Piagettradisjonen) Tenking som metatenking (All læring er situert. Du kan ikke overføre noe fra en situasjon til en annen.) Filosofi med barn kan handle om begge deler. Klare politiske og sosiale verdier Filosofi kan hjelpe barn til å se sine rettigheter Det er viktig med en muntlig motvekt mot det skriftlige samfunnet.

7 Lytteregler ”I like philosophy because I really like thinking ans I can like share my thoughts with everybody, which I couldn’t do at home because they would sort of like twist the words that I say.” Ikke rop Ikke snakk høyere enn andre som snakker Vi vil ikke banne eller bruke ord som sårer andre Vær tålmodig og vent på tur Bruk selvkontroll Lytt med både ører, øyne og forstand Vær rolig

8 Eksempel på diskusjon Er det mulig å holde tankene i hodet? Er det en grense for for mange tanker en kan ha? Hvordan ser tanker ut? Hvor går tankene når de blir glemt? Kan du ha tomme plasser i hodet?

9 Øvelser Øve på å vente på tur

10 Øvelser Øve på å vente på tur. Sende rundt en ting. Den som har tingen, kan snakke. Alle barna får et rødt kort de kan bruke bare en gang. Dette gir tillatelse til å snakke utenom tur og øvelse i å følge opp andres tanker. Etter samtalen kan barna kommentere hva som var nyttig eller vanskelig, eller forklare hva de lærte, for eksempel gjennom tegning

11 Å respektere barns tanker


Laste ned ppt "Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google