Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NTL 7.4 Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NTL 7.4 Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken."— Utskrift av presentasjonen:

1 NTL 7.4 Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken

2 Hva er LEAN? forenkling og flyt i fokus sørger for å bruke potensialet som allerede finnes i medarbeiderne hjelp til å kartlegge prosesser og arbeidsmetodikk slik at også potensialet i virksomheten vil bli synliggjort kontinuerlig forbedring benytte de ressursene vi allerede har for å oppnå kvalitetsforbedringer og best mulig ressursutnyttelse

3 De fire målene i LEAN slik vi vil bruke metoden ved UiO: forbedre kvaliteten redusere bortkastet tid redusere gjennomsnittstiden fra en oppgave starter til sluttresultatet foreligger redusere total ressursbruk

4 Hvorfor er Lean valgt? Et av verktøyene i Lean er verdistrømsanalyse. Verdistrømsanalyse egner seg godt til mye i vår type virksomhet. I en verdistrømsanalyse kartlegger man:  hvordan saksflyten er  hvor lang tid saken er i flyt  hvor mange ganger en sak bytter hender

5 Eksempel på test av verdistrømsanalyse 5/4: Plangruppe for studieadministrasjon ser på opptaksprosessene

6 Vil metoden være til bry for medarbeiderne? Nei Gir tvert i mot gode muligheter til å påvirke sin egen arbeidshverdag Medarbeiderstyrte prosesser; den som kjenner arbeidsoppgavene best kartlegger og foreslår endringer Arbeidshverdagen blir mer meningsfull når man ser saken fra start til slutt

7 Hvordan vil metodikken ha innvirkning på den enkeltes hverdag? Involvere seg Dele sin kompetanse Lære noe nytt Vise interesse for kollegaens arbeidsoppgaver Bidra til en forbedringskultur

8 Hver gang noe går galt har vi et læringspotensiale Eksempler på bortkastet tid hos oss: Ventetid (vente på andre) Videre bearbeiding etter at kvaliteten har blitt god nok Feilretting (bedre å få ting riktig første gang) Bruk den beste idéen!

9 Hva er ledernes oppgave? Rammer, krav og retning Informasjon Opplæring Organisere arbeidet slik at alle både vil og kan delta i dette arbeidet Bidra til å bygge en varig forbedringskultur

10 Hva er vitsen med Lean og hva kan man oppnå? Gjøre oppgaver som skaper merverdi Jobbe med kvalitetsoppgaver Standardisere, der det gir gevinst Unngå frustrasjoner Forbedre rutiner Arbeidsglede!


Laste ned ppt "NTL 7.4 Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google