Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHelena Carlson Endret for 7 år siden
1
Velkommen til foreldremøte høsten 2015
2
Overgang fra felles del til avdelingsvis…… Vi går gjennom stokken Viser konkretene som støtter hverdagens struktur Dette gjør vi for å tydeliggjøre hvordan vi rammer inn strukturen i barnehagen.
3
Presentasjon av de voksne på Fjelltrolla Kaia Anita Gunvor Frode Endre Line Nina, Celine og Kristine er vikarer ved sykdom
4
Inndeling av temadager og smågrupper Hvor ofte rullerer små gr? Hvordan planlegger vi og evaluerer? Hva er målet med smågrupper. Dette er planlagte smågrupper, men vi prøver å dele oss inn i ulike lekegrupper så ofte vi får til i frileken også. Det kom spørsmål om hvordan vi tar hensyn til 2 og 5 åringer sammen. Og at vi er oppmerksomme på at 5 åringene også får være noe med 4 åringene. Dette gjør vi gjennom smågruppene og ved å møte barna der de er.
5
Friskus – friske barn i sunne barnehager Hovedmål: med fokus på uteleken –barna skal oppleve bevegelsesglede og mestring gjennom varierte aktiviteter i samspill med andre Fokuset er nå fysisk og motorisk utvikling og kosthold- dette utvides etter hvert blant annet til vennskap og mobbing
6
Friskus agent Ansvar for å organisere en fysisk aktivitet for alle før mat en dag i uka der målet er å øke pulsen. Lage aktiviteter for frileken Felles friskusdager i barnehagen
7
Utvikling av sosialkompetanse Dette er noe av den viktigste kompetansen vi kan støtte barna i før de begynner på skolen. Dette mener vi er viktig for at barna skal bli trygge, selvstendige små mennesker som tåler litt motgang, har vilje og kompetanse til å leke og komme i kontakt med andre mennesker
8
Hvordan jobber vi med menneskesyn i barnehagen vår 1. Selvbestemmelse 2. Selvhjulpenhet 3. Ansvarlighet 4. Troverdighet 5. Respekt 6. Samarbeidsvilje 7. mottakelighet
9
Praktisk info Klær: Vi ønsker at det er to par skift liggende i barnehagen av truser, sokker, t-skjorte, bukse genser. Ha ull undertøy og ullsokker til høst og vinter. Det holder med et sett mellomlag av ull eller flis. Yttertøy til årstiden Votter, hals og lue
10
Pakking av sekk Det innerste skiftet: truse, sokker, bukse, genser. Til vinteren holder det med ullundertøy. Smukk, kos Drikkeflaske Kan det være en ide å alltid ha disse tingene sekken så slipper dere å huske spesifikke dager? Det hender jo også at vi er på tur selv om det ikke er turdag Vi ble enige om at sekken er pakket hver dag.
11
Bilder og kaffe + kafè på bordene 1. 1: Hva ønsker du at ditt barn skal sitte igjen med av kunnskap, ferdigheter og holdninger etter tiden i her i Brunes naturbarnehage? 2. På hvilken måte kan vi best ivareta barnet ved utveksling av informasjon ved levering og henting?
12
Dette var viktig for foreldrene at barna lærer i barnehagen: At barnet mitt er bra nok og har en god selvfølelse. God selvfølelse Trygge på seg selv Indre motivasjon Respekt for seg selv og andre Vennskap/holdning til hverandre Evne til å bygge vennskap Selvtillit Samarbeide Grunnleggende ferdigheter i forhold til satte læringsmål Ta hensyn Sosial kompetanse: hvordan få en venn, hvordan leke sammen Skille mellom rett og galt Være trygg på seg selv
13
Klare å uttrykke egne meninger, grenser, behov, kunne lytte til andre. Mestring Grov og fin-motorikk- glad i bevegelse og trygg på egen kropp Selvstendighet At barnet mitt deler med andre Vise tålmodighet At barnet mitt har lært masse om naturen og tar med gleden av å være ute med vidre i livet.
14
Dette mente dere om levering og henting i barnehagen: Inkludere barna, f.eks ta de på armen Invitere barnet til å fortelle om dagen selv. Ved positive tilbakemeldinger kan barnet gjerne være tilstede, ved negative bør de ikke overhøre hva som blir sakt. Gi barnet oppmerksomhet først Bli sett og tatt imot ved levering og henting Si hei og ha-det Få tilbakemelding mens barna er tilstede og gjerne i lek. Bli tatt imot og føle seg velkommen. Ikke snakke over hodet på barna men inkludere barnet: I dag har du Per…… Prøve å få barnet til å fortelle litt selv, hjelpe til med noen hint Fortell heller om aktiviteter eller hendelser enn mat og søvn Møte barnet der det er – trenger det litt tid eller er det klar for action?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.