Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte høsten 2015. Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte høsten 2015. Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte høsten 2015

2 Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens struktur Dette gjør vi for å tydeliggjøre hvordan vi rammer inn strukturen i barnehagen.

3 Presentasjon av de voksne på Fjelltrolla Kaia Anita Gunvor Frode Endre Line Nina, Celine og Kristine er vikarer ved sykdom

4 Inndeling av temadager og smågrupper  Hvor ofte rullerer små gr?  Hvordan planlegger vi og evaluerer?  Hva er målet med smågrupper. Dette er planlagte smågrupper, men vi prøver å dele oss inn i ulike lekegrupper så ofte vi får til i frileken også.  Det kom spørsmål om hvordan vi tar hensyn til 2 og 5 åringer sammen. Og at vi er oppmerksomme på at 5 åringene også får være noe med 4 åringene. Dette gjør vi gjennom smågruppene og ved å møte barna der de er.

5 Friskus – friske barn i sunne barnehager  Hovedmål: med fokus på uteleken –barna skal oppleve bevegelsesglede og mestring gjennom varierte aktiviteter i samspill med andre  Fokuset er nå fysisk og motorisk utvikling og kosthold- dette utvides etter hvert blant annet til vennskap og mobbing

6 Friskus agent Ansvar for å organisere en fysisk aktivitet for alle før mat en dag i uka der målet er å øke pulsen. Lage aktiviteter for frileken Felles friskusdager i barnehagen

7 Utvikling av sosialkompetanse  Dette er noe av den viktigste kompetansen vi kan støtte barna i før de begynner på skolen.  Dette mener vi er viktig for at barna skal bli trygge, selvstendige små mennesker som tåler litt motgang, har vilje og kompetanse til å leke og komme i kontakt med andre mennesker

8 Hvordan jobber vi med menneskesyn i barnehagen vår 1. Selvbestemmelse 2. Selvhjulpenhet 3. Ansvarlighet 4. Troverdighet 5. Respekt 6. Samarbeidsvilje 7. mottakelighet

9 Praktisk info  Klær:  Vi ønsker at det er to par skift liggende i barnehagen av truser, sokker, t-skjorte, bukse genser. Ha ull undertøy og ullsokker til høst og vinter.  Det holder med et sett mellomlag av ull eller flis.  Yttertøy til årstiden  Votter, hals og lue

10 Pakking av sekk  Det innerste skiftet: truse, sokker, bukse, genser. Til vinteren holder det med ullundertøy.  Smukk, kos  Drikkeflaske  Kan det være en ide å alltid ha disse tingene sekken så slipper dere å huske spesifikke dager? Det hender jo også at vi er på tur selv om det ikke er turdag  Vi ble enige om at sekken er pakket hver dag.

11 Bilder og kaffe + kafè på bordene 1. 1: Hva ønsker du at ditt barn skal sitte igjen med av kunnskap, ferdigheter og holdninger etter tiden i her i Brunes naturbarnehage? 2. På hvilken måte kan vi best ivareta barnet ved utveksling av informasjon ved levering og henting?

12 Dette var viktig for foreldrene at barna lærer i barnehagen:  At barnet mitt er bra nok og har en god selvfølelse.  God selvfølelse  Trygge på seg selv  Indre motivasjon  Respekt for seg selv og andre  Vennskap/holdning til hverandre  Evne til å bygge vennskap  Selvtillit  Samarbeide  Grunnleggende ferdigheter i forhold til satte læringsmål  Ta hensyn  Sosial kompetanse: hvordan få en venn, hvordan leke sammen  Skille mellom rett og galt  Være trygg på seg selv

13  Klare å uttrykke egne meninger, grenser, behov, kunne lytte til andre.  Mestring  Grov og fin-motorikk- glad i bevegelse og trygg på egen kropp  Selvstendighet  At barnet mitt deler med andre  Vise tålmodighet  At barnet mitt har lært masse om naturen og tar med gleden av å være ute med vidre i livet.

14 Dette mente dere om levering og henting i barnehagen:  Inkludere barna, f.eks ta de på armen  Invitere barnet til å fortelle om dagen selv.  Ved positive tilbakemeldinger kan barnet gjerne være tilstede, ved negative bør de ikke overhøre hva som blir sakt.  Gi barnet oppmerksomhet først  Bli sett og tatt imot ved levering og henting  Si hei og ha-det  Få tilbakemelding mens barna er tilstede og gjerne i lek.  Bli tatt imot og føle seg velkommen.  Ikke snakke over hodet på barna men inkludere barnet: I dag har du Per……  Prøve å få barnet til å fortelle litt selv, hjelpe til med noen hint  Fortell heller om aktiviteter eller hendelser enn mat og søvn  Møte barnet der det er – trenger det litt tid eller er det klar for action?

15


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte høsten 2015. Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google