Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Argumenterende tekster Skrive for å drøfte Skrive for å overbevise.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Argumenterende tekster Skrive for å drøfte Skrive for å overbevise."— Utskrift av presentasjonen:

1 Argumenterende tekster Skrive for å drøfte Skrive for å overbevise

2  Å argumentere betyr «å føre bevis».  Vi bruker argumenter når vi skal forklare eller begrunne en påstand eller forsøke å overbevise noen. Hva betyr det å argumentere?

3  «Den romanen var vanskelig å lese, fordi forfatteren brukte et vanskelig språk.»  «Den romanen var kjedelig å lese, den handlet ikke om noe interessant.»  Spørsmål: Hvilken setning begrunner påstanden? Hvilken setning er bare påstand og synsing?  Oppgave: Gi en god begrunnelse for hvorfor vi ikke bør ha lekser, og en som bare er synsing. EKSEMPEL

4 Jobb sammen med sidemannen. Lag begrunnelser for disse påstandene:  Det er viktig å pusse tennene hver dag.  Ungdom bør ikke ha tv på rommet sitt.  Gutter og jenter behandles forskjellig på skolen.  Lekser er viktig. Muntlig oppgave

5  Kan være subjektiv – det vil si at de bare ser en sak fra én side. Da skriver man for å overbevise.  Eksempel: Leserinnlegg og diskusjonsinnlegg i nettdiskusjoner.  I et leserinnlegg skal DIN mening komme fram.  Språket kan være mer muntlig, du kan bruke «store ord». Det trenger ikke være så gjennomarbeidet som en artikkel. Innlegg fra Aftenpostens diskusjonsside for ungdom – Si ;D Ulike argumenterende tekster

6 Lengre tekst der flere sider ved en sak presenteres, man sammenligner noe eller ser på årsaker til noe. Kan være tekst som:  tar for seg positive og negative sider ved en sak. (f.eks. bruk av Internett)  drøfter ulike sider ved et tema (f.eks. blir jenter og gutter behandlet likt?)  tar for seg årsaker til noe (f.eks. hvorfor starter ungdom å drikke alkohol) Er ofte mer saklig og objektiv. Vanlig at man kommer med en konklusjon og/eller egne meninger i avslutningen. Argumenterende tekst kan også være…..

7  Vise til flertallet: «Alle er jo enige om at ungdom trenger klare grenser.» «De fleste vil vel mene at 14-åringer ikke burde få lov til å være ute etter klokken ti.»  Være selvsikker: «Det er uten tvil slik at ungdom har godt av strenge lærere.» «I dag er det ingen som tviler på at melk er sunt.»  Bruke sunn fornuft: « Ingen med vettet i behold ville la ungene sine være ute så sent.» «Alle som har litt i toppen skjønner jo at en 14-åring bør være i seng før klokka elleve.» Argumenter– noen knep!

8  Bruke fakta – vise til eksperter: «I 2005 hadde 2 av 3 norske ungdommer mobiltelefon.» «Professor Olweus har funnet ut at gutter som trener kampsport, har høyere nivå av voldelig adferd enn de som ikke gjør det.» «Forskere har kommet fram til at elever som gjør lekser lærer mer enn de som ikke gjør det.» Flere knep…

9  Ikke alle argumenter er like gode. «Dersom vi innfører dødsstraff vil forbryterne få seg en skikkelig lærepenge» «Foreldre og lærere kan ikke uttale seg om hvordan det er å være ung, de er jo bare gamle og teite og skjønner ingenting.»  Gode argumenter er saklige: de har med den aktuelle saken å gjøre.  Å angripe motstanderen tyder som regel på at man har gått tom for gode argumenter. «I krig og kjærlighet er alt tillatt»

10  Start med fakta/historisk sammenheng/forklare begrep: «Dødsstraff har trolig eksistert siden tidenes morgen og blitt brukt av alle samfunn. Dødsstraff vil si at man med loven i ryggen tar livet av et menneske som straff for en forbrytelse.» «I dag eier de aller fleste en pc, mobiltelefon eller iPad, og vi er koblet til Internett døgnet rundt.»  Start med en påstand. «Dagens ungdom er håpløst late og mangler folkeskikk! Innledning -skal presentere emnet!

11  Start med et spørsmål. «Blir man mer voldelig av å spille dataspill? Mange vil nok si ja til det.» «Hva er poenget med å ha to skriftspråk? Det spørsmålet tror jeg mange ungdomsskoleelever stiller seg.» «Blir gutter og jenter behandlet likt på skolen? Blir de behandlet likt hjemme?

12 Ord som signaliserer et argument: Da, siden, fordi, for, ettersom….  «Jeg synes man burde ha skoleuniformer fra 8. klasse, for da starter vi med klær og mote på alvor.»  «Det bør være mye strengere kontroll på kjøp av dataspill, fordi mange spiller voldelige spill de er for unge for. Hoveddel - her kommer argumentene dine!

13  Oppsummere innholdet i teksten.  Ta opp tråden fra innledningen.  Komme med en konklusjon.  Avslutte med et spørsmål.  Slå fast hva du mener! « Selv er jeg av den mening at…..» « Min konklusjon er at….» «Dette er galskap!» Avslutning - her kan du….

14 Bruk det du har lært og skriv innledning til to av disse temaene. Tema:  Ungdom og kroppspress  Lekser  Skoleuniform.  Nynorsk i skolen.  Kjønnsroller (Gutt/jente, lik behandling, like muligheter, forventninger osv.) Din tur!

15 Bruk det du har lært og lag et av hver type argument for bruk av lekser i skolen.  Vise til flertallet  Vær selvsikker  Bruke sunn fornuft  Bruke fakta/ ekspertargument !!!Dersom du blir ferdig kan du gjøre det samme mot samme tema, eller velge et annet tema. Din tur!


Laste ned ppt "Argumenterende tekster Skrive for å drøfte Skrive for å overbevise."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google