Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPatrik Helland Endret for 7 år siden
1
Leksekveld Torsdag 22.10 18-20.30
2
Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive Hva er å kunne lese? Å kunne lese er å skape mening fra tekst. Lesing gir innsikt i andres erfaringer, meninger, opplevelser og skaperkraft, uavhengig av tid og sted. Lesing av tekst på papir og digitalt er en forutsetning for livslang læring, og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte. «Hva er å kunne skrive? Å kunne skrive vil si å kunne ytre seg forståelig og på en hensiktsmessig måte om ulike emner og å kommunisere med andre. Skriving er også et redskap for å utvikle egne tanker og egen læring. For å kunne skrive forståelig og hensiktsmessig må ulike delferdigheter utvikles og samordnes. Dette innebærer å være i stand til å planlegge, utforme og bearbeide tekster som er tilpasset innholdet og formålet med skrivingen.» Utdrag fra Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (2012)
3
Lesing Satsingsområde på Slåtthaug skole 2012-2016 Leseplan (skolens hjemmeside) Den andre leseopplæringa Lese jevnlig: minst 15 minutter hver dag – Tegneserier, fotballsider, roman – det viktigste er å lese! – Høytlesing Lese for å lære: – Trening i å lese fagtekst, trekke ut det viktigste – Kladdeboka som redskap, notatteknikk/illustrasjoner – Øve til prøve
4
Læringsstrategier ( Kapittel 2 i Kontekst Basisbok) Før du leser: – BISON-blikk B – bilder/illustrasjoner I – ingress/innledning S – slutt/sammendrag/siste avsnitt O – overskrifter N – NB- ord – VØL-skjema
5
Mens du leser: Still spørsmål til teksten:
6
Etter at du har lest: Venndiagram
7
Tokolonnenotat En grei metode for å få oversikt over begreper, forklaringer og sammenhenger. OrdOrdforklaring sorg En tilstand; mennesker som er i sorg, er triste fordi de savner noen sjel ridderborg bautastein
9
Skriving – Satsingsområde på Slåtthaug skole fra 2015 Ungdomstrinn i utvikling, Språkdigg, Skrivesenteret i Trondheim – Gjennomført SKRIVEØVINGSØKT på 8.trinn (23.9.15) Samarbeid med Høgskolen i Bergen Opplæring i skriving, prosess-skriving Starter, tenkeskriving, responsgrupper
10
Den andre skriveopplæringa Lære å skrive tekster i fag – Naturfagrapport – Argumenterende tekst – Fagartikkel i samfunnsfag eller KRLE Tenkeskriving En metode for å komme i gang Skriv i to minutter utfra et ord/bilde/filmsnutt Alt er riktig, rettskriving er ikke viktig i tenkeskriving Målet er å skrive ned tankene
11
Skriveblokkering Hvordan kommer man i gang? – Tenkeskriving og tankekart – Startsetninger:
12
Skriveramme (Argumenterende tekst)
13
Lese til prøve: Planlegg tidspunkt – Når kan du hjelpe? – Trenger du å hjelpe? – Med deler eller alt? Gjør en avtale med ditt barn om tidspunktet for hjelp.
14
Hvordan øve til prøve? Gjøre litt og litt Gode lekserutiner/god notatteknikk man kan repetere stoffet Dersom man skal gjennom mange sider/hele kapittel: – Bruk BISON eller tankekart for å huske – Ofte husker man mer enn man tror når man begynner å jobbe med stoffet
15
På It’s learning: – Filmsnutter og lenker Gir variasjon i arbeidet med fagstoffet Elever lærer ulikt; variasjon gjennom film eller oppgaver Nettstedet til læreverket: – Lenke på It’s learning (oftest) – Finner nettadressen i læreboka eller ved å «google» – Har ofte repetisjonsoppgaver, sammendrag, bilder og små filmer som kan hjelpe når man leser til prøve
17
Læringsstiler Alle lærer forskjellig – bli kjent med ditt barn Auditiv – å høre er bra Visuell – å lese/se på er bra Taktil – å ta på er bra Kinestetisk – å være i bevegelse er bra
18
Utnytter bakgrunnskunnskap Er aktiv mens han/hun leser Bearbeider og organiserer lærestoffet Skriver i tilknytning til lesing Snakker om og diskuterer hva han/hun leser Den aktive leser:
19
Systematisk observasjon av lesing Logografisk Fonologisk Ortografisk Leseflyt Strategisk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.