Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SAS Ground Handling Norway AS Ta ansvar – vis omsorg!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SAS Ground Handling Norway AS Ta ansvar – vis omsorg!"— Utskrift av presentasjonen:

1 SAS Ground Handling Norway AS Ta ansvar – vis omsorg!

2 SAS Ground Handling Norway AS is the largest ground handling providers in Scandinavia 2 LYR BO O TOS ALF KKN TRD KSU MO L AES BG O SV G HAU KRS OSL EVE - Present at 15 locations - Handled yearly departures ~ 185 thousand - Handled yearly passengers ~ 26 millions - Handled yearly cargo tonnage ~ 100 thousand tonnes - Market share in footprint Ground Handling~ 60% - Annual turnover ~ 1700 mNOK - Count of employees ~ 2900 - Over 50 years history as ground handler to SAS and other airlines - Provides Ground Handling and Cargo Handling to ~ 80 airlines - Re-established as own subsidiary in 20 - 100% owned by SAS AB Key facts about our company Market share measured in terms of total passengers handled by SGH divided by total numbers of passengers departed and arrived in relevant footprint (2011)

3 Hvorfor er AKAN viktig for SGH? 3 Sikkerhetsrisiko Kvalitet og sikkerhet hører nært sammen Fraværsfaktor Arbeidsmiljøbelastning Bedriftens omdømme

4 Spill og Rusmiddelpolicy 4 SAS Ground Handling Norway AS skal være en rusfri bedrift. Vi har nulltoleranse for rusmiddelpåvirkning og inntak av ulovlige stoffer i arbeidssammenheng. Vi prøver å skape holdninger, slik at alle ansatte er godt forberedt til å gå på jobb. Ta ansvar – vis omsorg!

5 Samhandling avgjørende 5 AKAN utvalg: Ledelse Akan kontakt for de ansatte Akan kontakt for lederne Hovedvernombud Tillitsvalgt HR

6 Øvrige viktige støttefunksjoner 6 Akan kompetansesenter Kurs for alle 110 ledere, tillitsvalgte og verneombud som er obligatorisk. NAV Fokus på IA/akan og bidragsyter ift. NAV støtte. Godt samarbeide viktig. BHT Støtte samt vurderer behov for evt. behandling Trasoppklinikken Behandlingstilbud

7 Etablering av nytt AKAN-team 7 SGH hadde mange AKAN-kontakter, men det fungerte ikke optimalt. 1.Vi avviklet alle AKAN kontaktene på 15 stasjoner 2.Rekrutterte totalt 4 nye AKAN kontakter for SGH 4 AKAN kontakter + AKAN utvalg = AKAN-team Fokus på kompetansebygging= eierskap og engasjement

8 Hva ønsker vi å formidle internt og eksternt 8 Pengespillaktiviteter i arbeidstiden er ikke tillatt. Ulovlige og lovlige rusmidler setter spor. Bruk av sosiale medier skal ikke påvirke utførelsen av ordinære arbeidsoppgaver i forhold til tidsbruk, trøtthet og uoppmerksomhet. Alle skal skjerpet og godt skikket når de kommer på jobb. Vi jobber med sikkerhet!

9 Hvordan skal vi formidle budskapet? 9 I en bedrift med…. Store endringer Få møteplasser, stor geografisk spredning De fleste jobber skift Lite rom for møter i arbeidstiden. Er alle våre ansatte kjent med vår spill og rusmiddelpolicy??

10 Vi må tenke nytt og skape diskusjon!! 10 Hva har vi gjort? - Akan brosjyre - ok. - Kursing av alle ledere – ok. - Kursing av tillitsvalgte og verneombud – ok. Konklusjon etter brainstorming med Akan-teamet med fokus på å tenke nytt: Utarbeidelse av filmsnutter med ulike dilemmaer knyttet opp til SGHs Spill og Rusmiddelpolicy.

11 Forankring avgjørende 11 Filmsnuttene forankres i følgende fora: Sentral ledergruppe i SGH AMU IA-utvalg LAMU pr. stasjon Bedriftsutvalg Samarbeidsutvalg Samtlige ledergrupper ved alle 15 stasjoner Samtlige foreninger Alle verneombud

12 Spre budskapet – og snakk om det! 12 Filmene formidles på SAS portalen, YouTube og Facebook (Hver 6. tirsdag ”slippes” ny film på YouTube) Filmene samt info. om SGHs spill og rusmiddelpolicy skal inngå på WEB Campus som en obligatorisk kurs for alle ansatte Vil vi nå alle ansatte når alt er gjennomført?? JA!


Laste ned ppt "SAS Ground Handling Norway AS Ta ansvar – vis omsorg!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google