Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRebecca Pettersen Endret for 7 år siden
1
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering 31.01.-01.02.08 VURDERING
2
Elev- og lærlingombudet i Nordland Litt historikk… Fylkestinget har vedtatt å: -Heve karakternivået i fylket til landsgjennomsnittet -Senke frafallet i fylket til landsgjennomsnittet
3
Elev- og lærlingombudet i Nordland Litt historikk… Kunnskapsløftet skal: Bidra til å sikre barn og unge en likeverdig opplæring av høy kvalitet Bidra til å utvikle skoler og læresteder til lærende organisasjoner Økt læringsutbytte generelt -I de grunnleggende ferdighetene spesielt -Påse at alle grupper får del i økningen
4
Elev- og lærlingombudet i Nordland Grunnleggende ferdigheter Du skal kunne: -Uttrykke deg muntlig -Uttrykke deg skriftlig -Kunne lese -Kunne regne -Kunne bruke digitale verktøy Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene du blir vurdert etter.
5
Elev- og lærlingombudet i Nordland Vurdering og læreplan Kompetansemålene i læreplanene er grunnlaget for vurdering av elevenes kompetanse i fag Det sentrale og lokale eksamens-, prøve- og vurderingssystemet må være forankret i læreplanene.
6
Elev- og lærlingombudet i Nordland LÆREPLAN (Eks. samfunnsfag) Kompetansemål 1 Definere begrep, bruke disse for å undersøke forhold Kompetansemål 2 Forklare hvorfor, Diskutere endringer (eks. kjønnsroller) Kompetansemål 3 Ved hjelp av verktøy regne ut og planlegge, vurdere Kompetansemål 4 Gjøre rede for endringer, drøfte etikk Mine delmål – jeg skal kunne: Formulere gode definisjoner, bruke disse til å analysere og drøfte, formulre ulike problemstillinger og drøfte disse, osv.
7
Elev- og lærlingombudet i Nordland Hva ER kompetansemål..? Kompetansemålene omsatt til delmål for læring Vurdering underveis med og uten karakter Tilpasset opplæring Samarbeid
8
Elev- og lærlingombudet i Nordland Sammenhengen mellom kompetansemål og vurdering Kompetansemålet viser hva eleven faktisk skal kunne Elevens tolkning av kompetansemålet viser - hvordan eleven vil gå fram for å nå kompetansemålet - hvilken grad av måloppnåelse som eleven sikter mot Vurderingen skal vise hvilken måloppnåelse eleven faktisk oppnår etter å ha arbeidet med kompetansemålet
9
Elev- og lærlingombudet i Nordland Elevundersøkelsen 2007 Hvor ofte forteller lærerne deg hva du bør gjøre for å bli bedre i faget? Flere ganger i uken- 16,8 % 1 gang i uken- 24,4 % 1-3 ganger i måneden- 27,2 % 2-4 ganger i halvåret- 18,3 % Sjeldnere- 13,3 %
10
Elev- og lærlingombudet i Nordland Elevundersøkelsen 2007 Spør lærerne deg hvordan du vurderer ditt eget skolearbeid? I alle eller de fleste fag- 8,1 % I mange fag- 17,8 % I noen fag - 30,4 % I svært få fag- 27,0 %
11
Elev- og lærlingombudet i Nordland Elevundersøkelsen 2007 46 % av elevene sier de ikke i noen eller i få fag får være med på å bestemme hva som skal vektlegges når de vurderes 23 % av elevene opplever at de ikke i noen eller i få fag vet hva som kreves for å nå kompetansemålene 48 % av elevene er ikke i noen eller i få fag med på å sette egne læringsmål
12
Elev- og lærlingombudet i Nordland Situasjonen i opplæringen Fravær av systematisk vurdering som utgangspunkt for forbedring Skolen har et høyt aktivitetsnivå - Men er det koblet til læring? Elevene får ikke konkrete tilbakemeldingene på faglige prestasjoner Ingen kultur for å gi høye faglige utfordringer til elevene
13
Elev- og lærlingombudet i Nordland Hva må til? Bedre vurderingskompetanse på alle nivå Klarere regelverk Mer faglig og rettferdig vurderingspraksis Bedre system for dokumentasjon av underveis- og sluttvurdering av elevene Mer elevmedvirkning i vurderingsarbeidet!
14
Elev- og lærlingombudet i Nordland En god vurderingssituasjon finnes når… Eleven kjenner til kompetansemålene Eleven kjenner til kriteriene han/hun vurderes etter Eleven får vist egen måloppnåelse Eleven opplever sammenheng mellom læringsprosessen og vurderingen Vurderingen fører til økt læring Elever og lærere opplever vurderingen som rettferdig
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.