Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLisa Olafsen Endret for 9 år siden
1
MediaStud AS Bjørn Johan Bye Styremedlem
2
03.06.2005Bjørn Johan Bye2 Hva skal jeg snakke om? Generell selskapsinformasjon Økonomi Enhetenes markedsposisjon –Under Dusken –Studentradio’n –StudentTV’en Utfordringer for selskapet
3
03.06.2005Bjørn Johan Bye3 Selskapets formål Mediastud skal gi studenter i Trondheim et bredt tilbud av medier drevet av studenter; blant annet nærradioen Studentradio’n, tidsskriftet ”Studentersamfundet prenta blad Under Dusken”, TV- og filmproduksjon i StudentTV’en og webmedier.
4
03.06.2005Bjørn Johan Bye4 Selskapets organisering Aksjeselskap (Kapital 120.000 NOK) Eies av Studentersamfundet i Trondheim (50%) og Studentsamskipnaden i Trondheim (50%) Selskapets eiere har en aksjonæravtale hvor partene forplikter seg til å yte 843.000 NOK i året (40/60 fordeling).
5
03.06.2005Bjørn Johan Bye5 Selskapets organisering Selskapet har 4 produksjonsenheter med omtrent 120-150 medarbeidere. Under Dusken (60), Studentradion (40), StudentTV’en (40) og STV Prosjektor (9). Lederne av Under Dusken og Studentradio’n velges av Storsalen.
6
03.06.2005Bjørn Johan Bye6
7
03.06.2005Bjørn Johan Bye7
8
03.06.2005Bjørn Johan Bye8
9
03.06.2005Bjørn Johan Bye9
10
03.06.2005Bjørn Johan Bye10
11
03.06.2005Bjørn Johan Bye11 Økonomi Sterk finansiell stilling. Egenkapitaldekning på 80 %. Lave og variable driftsmarginer. Svært avhengig av utviklingen i annonsemarkedet. Høye faste kostnader versus variable. Høye kapitalkostnader og avskrivinger. Svært ujevn fordeling av inntekter mellom enhetene.
12
03.06.2005Bjørn Johan Bye12
13
03.06.2005Bjørn Johan Bye13
14
03.06.2005Bjørn Johan Bye14
15
03.06.2005Bjørn Johan Bye15
16
03.06.2005Bjørn Johan Bye16 Under Dusken 70 % av studentene leser hvert eller annethvert nummer av Under Dusken. Enestående markedsposisjon blant studentene i Trondheim. Antallet lesere synker: –I alderen 16-24 år leser 39 % ingen aviser, 37 % 1 avis. Synkende trend. –64 % leser papiravisene på nettet hver dag.
17
03.06.2005Bjørn Johan Bye17 Under Dusken Mangel på tid til å lese Under Dusken kan ses på som at den ikke prioriteres som nyhetskilde. Mangler ”må ha” informasjon i enkelt format.
18
03.06.2005Bjørn Johan Bye18
19
03.06.2005Bjørn Johan Bye19
20
03.06.2005Bjørn Johan Bye20
21
03.06.2005Bjørn Johan Bye21
22
03.06.2005Bjørn Johan Bye22
23
03.06.2005Bjørn Johan Bye23 Studentradio’n Svak markedsposisjon. 5.2 % hører på Studentradio’n 1-2 dager i uka eller mer. Ugunstig sendetid. Kun 26 % av studentene hører på radio 20.00-02.00. Manglende oppfatning/profil. Distribusjon er kanalens fremste problem. Kanallojalitet vanskeliggjør rekruttering.
24
03.06.2005Bjørn Johan Bye24
25
03.06.2005Bjørn Johan Bye25
26
03.06.2005Bjørn Johan Bye26
27
03.06.2005Bjørn Johan Bye27
28
03.06.2005Bjørn Johan Bye28
29
03.06.2005Bjørn Johan Bye29 StudentTV Kostnadskrevende innholdsproduksjon. Lav produksjon medfører lite sendetid. Marked med ekstremt hard konkurranse. Vanskelig sendetidspunkt. (Søndag 23.15) Dårlig profil blant potensielle seere.
30
03.06.2005Bjørn Johan Bye30
31
03.06.2005Bjørn Johan Bye31 Analyseområder Markedsposisjonering Finansiell stabilitet Organisasjonsutvikling Satsing på teknologi/logistikk
32
03.06.2005Bjørn Johan Bye32 Markedsposisjonering? Er fallet i radiolytting en trend? –Færre og færre unge generelt hører på radio (47 %) –Høyt utdannede bruker mindre tid på radio enn andre. –Ipod erstatter musikk-kanalene? Tabloid eller magasin? –Billigere å trykke, enklere å lese. –Virkningsløst: nyhetslesing skjer på internett? Kanalbygging –24-7 sending. ”Svisj”-programmer. –Interaktiv TV/radio/avis.
33
03.06.2005Bjørn Johan Bye33 Finansiell stabilitet Bør inntektsgrunnlaget utvides? –Annonseinntekter i radio og TV? –Støtte fra utdanningsinstitusjonene for formidlingsreportasjer? Strengere kostnadskontroll –Nytt økonomisystem? –Remittering?
34
03.06.2005Bjørn Johan Bye34 Organisasjonsutvikling Er oppgavene optimalt fordelt? –Felles annonseenhet? –Felles økonomi- og IT-enhet? Har vi den kompetanse som trengs? –Rekrutterer vi de riktige medarbeidere? –Hvordan utvikler vi nye medarbeidere? –Strukturert opplæring. Content-crossover? –Kan produsert innhold benyttes i flere kanaler samtidig?
35
03.06.2005Bjørn Johan Bye35 Teknologi/logistikk Økende internettbruk. –Vil utbyggingen av bredbånd forplante seg til at internett brukes til å se TV/høre radio? (DAB) –Utvikling av selskapets internettsider for å takle enklere oppdatering og brukervennlighet Nye distribusjonskanaler. –SiTs kabelnett (radio, tv) –Under Dusken på døra (studentbyene) –Mobiltelefoner (primært radio)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.