Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bot Strategidokument 2019-2023 Veivalgsdokumentet Det enkle friluftsliv.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bot Strategidokument 2019-2023 Veivalgsdokumentet Det enkle friluftsliv."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bot Strategidokument 2019-2023
Veivalgsdokumentet Det enkle friluftsliv

2

3 MÅLTALL AKTIVITET Bot: øke antall deltagere på turer i DAGSTURER. 2018:95 , mål 2019: 105, 2020:115,, 2023:135 Nyhet: Kystled, antall turer i 2018 : ca 10, 2019: 15, 2020: 15,,2023: 25 MÅL DELMÅL TILTAK Virkemiddel ANSVAR STATUS Øke antall deltagere i nærområdet der folk bor Forslag for komiteene, tk, DNT UNG, SENIOR, barnas turlag TK, Dnt ung, senior , barnas turlag, lokallagene Markedsføre turene på en ny måte kontoret Legge til spennende elementer på turene, gjerne i samarbeid med andre. For eksempel OF, STL Fjellsport Fokus på jenter (Egne nybegynnerturer for jenter) Studenter Sosiale media Klatrehallen Signalarrangementer (AFE, Skredsemeniar, skredvedtak) Kystled Brainstorming/Kickoff/møte, hvordan ønsker vi å utvikle kystled Kontoret Kystled salten – flytebrygge på gjelentunet (dagens knutepunkt)

4 MÅLTALL AKTIVITET Bot: Fjellsport. Hvor mange Vinterturleder i 2018? Hva er målet for 2023? MÅL DELMÅL TILTAK Virkemiddel ANSVAR STATUS Synlig og ansvarlig aktør innen fjellsport Bygge og promotere gode fjellsport ambassadører Fjellssport Vinteraktiviteter: utdanne flere vinter turledere , skredkurs Fjellsport /TK Bresatsning Egen person i styret med dette som definert fokusområdet Rekruttere flere turledere på bre Arrangere flere turer på bre Styret Fjellsport

5 MÅLTALL HYTTER OG RUTER
Hytte: Øke antall hytteovernattinger : : 7900, 2020: 8000, 2021: 8100, 2022: 8200 Få oversikt og lage plan over vedlikehold/oppgradering på våre hytter MÅL DELMÅL TILTAK VIRKEMIDDEL ANSVAR STATUS Økning i overnattingsdøgn Synliggjøre og styrke deler av tilbudet som er lite brukt  Komiteene kommer med sine innspill Hyttekomiteen hyttebooking Øke overnattingsdøgn på dager hyttene er lite brukt Øke overnattingsdøgn på hytter som er lite brukt Utvikle Tussvatnet som bynær markahytte tussvatnkomiteen Samiske merkesteiner Opprette langsiktig løsning for å finansiere oppgradering Lage helhetlig plan for hvordan vi forvalter hytter Hvordan ønsker vi å markedsføre våre hytter? Hva er spesielt for de ulike hyttene? Hva er vedlikehold og oppgraderingsstatus på hver hytte? Hvordan skal vi prioritere mellom hyttene i forhold til vedlikehold/ oppgradering/ nybygg? Langsiktig plan BOTs hytter skal være et enkelt attraktivt og kvalitetsmessig godt tilbud til allmenheten – grupper så vel som enkeltindivider Oprettholde og – over tid øke antall overnattinger BOTs undergrupper øker overnatting med 20% Månedens hytte Synliggjøre nærmiljøet Fokusert informasjon til aktuelle ´storkunder´ Hyttesjekker´n appløsning med premier Komiteer Styret Viderutvikle markedføringskanaler Revidere og utvide digital hytteinformasjon Allianse med lokalpresse/sponsor Komiteer - Tilsyn Ressurspersoner Kontoret Forbedret dokumentasjon/ HMS ol Dokumentere tiltak på det enkelte hytteanlegget. Følge opp og systematisere årsraportene inn i vedlikehold Undergrupper Finansiering av støtte ut-/- ombygninger og vedlikeholdsoppgaver Min et hytteanlegg gis en ´make over´(primært eksternt finansiert) hvert år. Ref G-2020/ T2021 /B2022 Fleksibelisere romstrukturen

6 MÅLTALL NATUR, KULTURARV OG MILJØ MÅL DELMÅL TILTAK VIRKEMIDDEL ANSVAR
BOT> Bot vil inspirere til miljøvennlig og klimavennlig ferdsel og bærekraftig virksomhet i forhold til våre aktiviteter, ruter, hytter og utstyr Ivareta artsmangfoldet både ang fugleliv, dyreliv og sårbare arter MÅL DELMÅL TILTAK VIRKEMIDDEL ANSVAR STATUS Etablere rutiner for bevaring av fugleliv og sårbare arter i vårt område. Bot vil alene og sammen med andre aktører inspirerer til miljøvennlig og klimavennlig ferdsel og Friluftsaktiviteter for å bevare viktige natur- og friluftsområder Etablere rutiner for gjennomgang av eksisterende ruter og nye turmål med naturforvaltningsutvalget, for eksempel TI på topp, nye ruter etc Komiteene kommer med sine innspill Administrasjon, naturforv. utvalget, alle grupper som arrangerer turer Kompetansebygging rundt naturvern- sammen med Salten naturlag ; Nof: Markedsføre via nettsidene til Bot/andre foreninger/sosiale medier Administrasjon, naturforv. utvalget Transport: Fortsette med Kollektiv kjøring på fellesturer Være en aktiv samfunnsaktør, skrive/publisere til allmuen minimum 2 i året Felleskapet Hytter med kultutarv bør markedsføres og merkes . Feks Kvitsteindals gammen. Flere hytter har samiske merkesteiner Administrasjon, naturforv. utvalget, Få samarbeid mellom utvalget for løype/nett sammen med bedriftsidretten og TiPåTopp i planlegging og gjennomføring av toppturene. Dialog med Løype/nett utvalget og Bedriftsidretten Turkomiteen Felles møtepunkt for turledere. Cafe eller lignende

7 MÅLTALL ORGANISASJON MÅL DELMÅL TILTAK OPPGAVER ANSVAR STATUS
BOT> Videreutvikle Bot som organisasjon. Administrasjon bli en aktiv pådriver for organisasjonen/komiteene. Arbeide med å forebygge og redusere sykefravær i administrasjonen. Helsefremmende arbeidsplass. Sykefravær 2018: 6,8 % Måltall: 2020: 4% MÅL DELMÅL TILTAK OPPGAVER ANSVAR STATUS Vi skal oppleves som en samlet organisasjon for både medlemmer, tillitsvalgte, frivillige og ansatte. Styrke BOT-felleskapet Videreutvikle gode måter å kommunisere, samhandle og utveksle erfaringer i Bot Ledermøte Daglig leder/styre Utplasseringsbedrift Daglig leder Avklare hvordan vi kan bruke ia i vår organisasjon Daglig leder/administrasjon Utvikle administrasjon og de ansatte videre til å få en helsefremmende arbeidsplass, samarbeide videre med Hemin Who definisjon: 1.redusert sykefravær, 2. Psykisisk og fysisk helse, 3.Sosiall trivsel 2 deling av oppgaver: 1.Ansattes plikt til å ta opp forhold som er aktuelle for arbeidsmiljøet 2. Plikt til å håndtere saker på en god og forsvarlig måte Daglig leder /administrasjon Tilrettelegge slik at det er artig å jobbe dugnad og at det er nok frivillige Ulike komiteer Årlige samlinger Styret

8 MÅLTALL ØKONOMI MÅL DELMÅL TILTAK OPPGAVER ANSVAR STATUS
BOT> Sikre en økonomi som går i balanse i 2019 og deretter går med overskudd stort nok til å sikre drift og oppgradering av hytteanlegg og nye hytte prosjekter MÅL DELMÅL TILTAK OPPGAVER ANSVAR STATUS Bygge god økonomi for å bedre medlemstilbudet og sikre drift og oppgradering av hytteanlegg. Lage en 4/5 årig plan for økonomistyring i BOT Administrasjon, med hjelp av fagpersoner Foreta analyse over tidsbruk i administrasjon, for å bevisstgjøre dette i forhold til bruk av lønnsmidler og inntektskilder Administrasjon med hjelp av fagpersoner Identifisere nye inntektskilder Branistorming/kick-off /møter med organisasjonene, for å få de med på nye ideer i forhold til å øke inntekter (eks Børvasstindan Clasic) Administrasjon med hjelp av tillitsvalgte Budsjett for 2019, som går i balanse Administrasjon

9 MÅLTALL KOMMUNIKASJON/MEDLEMSVEKST
Rekruttere nye og beholde gamle medlemmer : 3592, 2017: 3693. Årlig medlemsvekst til 4100 medlemmer innen : 3650, 2020: 3750, 2021: 3850, 2022: 3950, 2023: 4100 Nyhet : Mulig ny etablering: nye lokallag: Værøy og Røst MÅL DELMÅL TILTAK OPPGAVER ANSVAR STATUS Vi skal inspirere flere til å delta i friluftslivet. Øke medlemsoppslutningen blant alle aldersgrupper, men økt fokus på å rekruttere barn, unge voksne (over 26 )seniorer Komiteene kommer med sine innspill Selge julegaver i form av hytteovernatting/info om medlemsfordeler på stand (UIN,GLASSHUSET,CITYNORD) Administrasjon pådriver Administrasjon promoterer hytteovernatting/medlemsfordeler samtidig med at turprogram legge ut Komiteer kommer med innspill Administrasjon Arrangere flere turer der folk bor – Sentrumsnære turer komiteene Få konkrete turer i sommerturprogrammet rettet mot målgruppe Turkomiteen Lavterskel turer Aktivt bruk av facebook – gruppe for alle turledere Økt promotering under 3 og 7 topsturen. Framsnakke turene Være hyggelige turledere Legge opp turer til ulik vanskelighetsgrad Besøke f.eks pensjonistforeninger for å informere om aktiviteter. Dagsturer til de nærmeste BOT hyttene Plakater på strategiske steder med info om sesongens turer. Turledere Spennede elementer Turer med info om lokalhistorie Turer med info om tidligere/nåværende aktivitet på turmålet eller underveis Tematurer: Geologi,geografi,planter fugleliv osv. Båltur med kaffekok og enkel grilling Samarbeid med historielag,andre turlag, salten naturlag, ornitologisk forening Finne og samarbeide med personer som har spesiell lokalkunnskap Etablere oss på Værøy og Røst , Kartlegging viser at det er to kommuner i vårt nærområde der vi ikke har DNT. Dette er Værøy og Røst

10 EKSEMPLER PÅ MODELLER OG BILDER FRA STRATEGIEN SOM KAN BRUKES (SJEKK LENKER PÅ FØRSTE SIDE)
.

11


Laste ned ppt "Bot Strategidokument 2019-2023 Veivalgsdokumentet Det enkle friluftsliv."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google