Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
Velkommen til Hafrsfjord Velkommen til Hafrsfjord Vi kan vi vil vi får det til! Vi kan, vi vil, vi får det til!

2 PROGRAM FOR FORELDREKVELD
Velkommen – rektor Sigfrid Underbakke FAU – Magnus Eriksen Skolehelsetjenesten. Helsesøster – Heidi Aasbø Soland og Astrid Hole, ergoterapeut Sekine Skeie og fysioterapeut Marta Olsen Foresatte informerer SFO – Kristin Sembsmoen Presentasjon av lærere: Kathrine Vee, Karen Hognestad og Anette Hodne Håland. Kristin van der Hoeven (ikke til stede). Ann-Mari Haver - spes.ped ansvarlig Foreldreskole – rektor og Ann-Mari Haver Spørsmål fra foresatte Denne presentasjonen finner du på skolens hjemmeside under foreldreskole.

3 Hafrsfjord skole Ca 315 elever 14 klasser
30 pedagoger – ca. 45 ansatte i skole og SFO Årets første trinn: 43 elever fordelt på 2 grupper gutter og 21 jenter

4 Skolehelsetjenesten

5 Dette kan skolestarteren trene på
Vaske hendene selv Gå på toalettet selv Holde orden på klær og sko Spille brettspill og tåle å tape Bli lest for og samtale om illustrasjonene i boka Lytte til andre Godta det voksne bestemmer Vente på tur  Klippe med saks etter figur Holde en blyant med riktig grep Skrive navnet sitt Kneppe knapper, lukke glidelås og knytte sko Skrive navnet sitt, si navnet og adressen sin  Snakke med hele setninger Snakke tydelig og rent  Vise hensyn til andre – å dele Være i stand til å vise følelser Leke med andre barn Skille mellom fantasi og virkelighet

6 Barnehage - skole Alle startet samtidig – ikke fleksitid. Møt presis.
Alle skal spise før de kommer. Ansvar – vi har ikke gjerder og stoler på at barna holder seg på skolens område.

7 Velkommen til

8 SFO i feriedagene I oppstartsukene i august, legger de ansatte opp til å kjøre barna inn i rutiner, trygge- og bli kjent med dem. Alle aktiviteter vil da foregå på Møllå (klasserommene til 1.) og på skolens uteområder. SFO åpner igjen etter sommerferien 2. august. 1. og 15. august er det planleggingsdager, så da er SFO stengt. Vi anbefaler at 1.klasse elever får litt kortere dager de første dagene på SFO. En tilvenningsperiode bør selvsagt tilpasses hvert enkelt barn.

9 Mat på SFO Barna må ha med egen matpakke på SFO. Det kan være lurt å smøre to matpakker, en til skolen og en til SFO. I feriedagene får elevene servert et varmt måltid til dagen. Barna får frukt og grønt hver dag. Vi har reservemat med pålegg om barna skulle glemme eller har spist opp. Vi ser på måltidet som en sosial arena, og legger til rette for at det gis god tid til spising og sosial prat eller høytlesing. Siste fredag i måneden feirer vi alle som har hatt bursdag, og da serverer vi et varmt måltid.

10 Dagsplan på Hafrsfjord SFO - Møllå
SFO starter etter skoleslutt – man-tors. kl.13.10, fre. kl.12 Opplesning av navn i klasserommene Ulike aktiviteter ute. Spisetid i klasserommet. Gjennomgang av dagens aktiviteter. Ulike aktiviteter/tavletid (barna velger selv) Ferdig med aktiviteter ca. kl.15.45 SFO stenger kl.16.30

11 Kontakt Den beste måten å få gitt beskjeder, er å ringe eller sende melding. Vi besvarer alle henvendelser fra kl Tar vi ikke telefonen med en gang, ringer vi opp. Husk å gi beskjed om dere bytter telefonnummer. Tlf. til avd. Møllå er Elevene vil få tildelt en primærkontakt. Dere får beskjed hvem dette er i oppstarten av august. Husk å abonnere på hjemmesiden!!

12 God, bedre, best Kvalitetsplan for 2016-2020 Stavanger kommune / Hafrsfjord skole
God, bedre, best - Kvalitetsplan for skole 2016 – synliggjør og ivaretar kommunens ambisjoner og målsettinger for elevens læring og danning i fireårsperioden. Medborgerskap og sosialt medansvar Lesing og skrivekompetanse Matematisk kompetanse Hafrsfjord skole har i tillegg: Tilpasset opplæring for alle!

13 Organisering i grupper
Rød og blå gruppe. Gruppene deles innbyrdes i tre. Disse tre gruppene rullerer. Ca 8 uker per gruppe. Kontaktlærer har ansvar for sin elev hele året. Bursdagsinvitasjoner går primært til medelever i gruppa. Dersom ikke alle jenter/gutter inviteres deles invitasjonen ikke ut på skolen.

14 Opplæringslova kapittel 9A
«Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring». Ta kontakt med skolen dersom ditt barn ikke har det bra på skolen. Rektor har plikt til å undersøke bekymringer for barns skolemiljø.

15 Samarbeid med hjemmet foresatte – lærer – skoleledelse
god kommunikasjon – samarbeid - ta kontakt vær interessert, følg opp skolearbeid elevenes trivsel, faglige og sosiale utvikling informasjon om målene for opplæringen oppfølging hjemme er viktig på alle trinn

16 Hva forventer vi av foresatte?
Klær - etter vær Mat frokost , skolemat, melkeordning Venner : Hjelp hverandre til å bygge positive og velfungerende barn ved å - ha åpne hjem - møt dine barns venner, vær en voksen som bryr seg - bli kjent med foreldrene til barnas venner - avtal grenser/regler Foreldre er barnets viktigste ressurs!

17 Oppfølging - veiledning Hva kan dere gjøre?
vær interessert i skolen - ukeplan, hjemmeside se på elevens arbeid, spør se etter framgang og ros den les for barnet ha bøker tilgjengelig vis at du leser selv lær barnet å være kritisk omtal skolen og fag positivt ta opp ting direkte med lærer møt opp på foreldremøter og konferanser vis ditt barn at skolen er viktig for deg!

18 Språk og ordforråd Språk betyr mye (3 min):
Snakk med elevene Forklar hva ord betyr, be dem spørre når de ikke forstår Godt ordforråd er avgjørende for god leseforståelse.

19 Språk og ordforråd Bruk hverdagssituasjoner
Forståelse av preposisjoner er vanskelig for mange Ord med dobbel betydning: bønner, horn, dyr Sjekk om de kan navn på pålegg, klær, grønnsaker, bær, frukt osv Over/underbegrep: eple og appelsin er frukt

20 Hvorfor bør vi lese for barn?
Les høyt for barnet både nå og etter at de har lært å lese Vis at dere også benytter lesing i hverdagen Viktig med god tilgang til bøker Oppmuntre til lesing, fortell hvorfor dere koser dere med et blad, en god bok etc.

21 Hva bør vi lese for barn? Tekster som gjør at eleven får lyst til å lære å lese selv Tekster som er interessante, som fenger Tekster med et ordforråd litt over det barnet mestrer Tekster der det er mulig å samtale om innholdet

22 Bokstavprogresjon Elevene lærer to bokstaver per uke.
Lesing og skriving går hånd i hånd. Film ( 9 min) NKMyg

23 Ved leseinnlæring Sjekk at de forstår hva alle ord i leksa betyr
Bruk bokstavlyd, ikke bokstavnavn Etabler gode vaner fra start Sett av en fast tid for lekser Vis interesse for skolearbeid

24 Sommerles.no Gå inn på: Sommerles.no
Kampanjen varer fra 1. juni til 31. august. Les så mange bøker du bare orker i løpet av sommerferien! Alle elever på skolen, og elever som skal starte i 1.klasse, kan delta.

25 Besøksdag Fremmøte i atriet (ute). Elevene oppfordres til å være alene med lærer og klasse. Fadderordning starter fra første dag. 4. trinn synger for elevene og leker med dem i friminuttet. Foresatte serveres kaffe mens elevene er i klasserommet.


Laste ned ppt "Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google