Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hovedpunkter Organisering av undervisning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hovedpunkter Organisering av undervisning"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Hovedpunkter Organisering av undervisning
Undervisning og vurdering for læring Eksamensresultater vår 2017 Udv, valgfag og fremmedspråk Elevenes arbeidsmiljø Rettigheter og plikter Klassesammensetning Biblioteket

3 Undervisning Lærere med høy fagkompetanse Fagsamarbeid
Samarbeid rundt enkeltelever Informasjon i skoleplattform Oslo Lesing, skriving og regning i alle fag Alle kan få hjelp til lekser på biblioteket Dybdelæring og VFL

4 Organisering av undervisning
Delingstimer; naturfag, musikk og mat og helse Tredeling i K&H, samt UDV på 9. trinn Matematikk; to og to klasser disponerer spesiallærer i alle timer Byomfattende talentklasse Program for bedre gjennomføring

5 Mål med skolen (Meld. St. 20 2012/13)
Forberede elevene til å bli aktive samfunnsmennesker i det 21. århundre Kommunikasjon Samarbeid Kreativitet For å lykkes i utdanning, arbeid og som aktive deltakere i samfunnet må elevene mestre mange fagfelt, og de må trenes i å samarbeide med andre, å være kreative og å tenke kritisk. Skolen skal bidra til å dyrke nysgjerrighet og lærelyst og motivere de unge til livslang læring. Ludvigsen-utvalget NOU 2014:7 «Elevenes læring i fremtidens skole” – kompetanse for framtida Kompetanse er å kunne løse oppgaver og møte utfordringer i ulike sammenhenger og omfatter både kognitiv, praktisk, sosial og emosjonell læring og utvikling, inkludert holdninger, verdier og etiske vurderinger. Metakognisjon (innsikt i egne tankeprosesser) og selvregulerende læring (Selvregulering er en evne som vi alle trenger, hver eneste dag. Det hjelper oss med å nå våre mål og tilpasse oss sosialt. Veldig enkelt kan du si at det handler om vår evne til å tenke før vi handler. Og om at vi har regi på vår egen atferd og evne til å vurdere om atferden passer inn i ulike situasjoner.) Evne til problemløsning

6 Forskrift til Opplæringsloven om vurdering: § 3-2
Forskrift til Opplæringsloven om vurdering: § 3-2. Formålet med vurdering Formålet med vurdering i fag er å fremje læring undervegs og uttrykkje kompetansen til eleven undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget. Vurderinga skal gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane.

7 Hva motiverer elevene? Positiv holdning til utdanning; i samfunnet, i hjemmet og blant elevene selv Variert, relevant og meningsfull undervisning Forventninger, utfordringer, mestring og god vurdering (tilbakemeldinger, framgang og veiledning) Gode relasjoner til medelever og lærere

8 Kompetansemål i planlegging av undervisning
Verbene viser vei: Gjengi, skrive, finne, planlegge, uttrykke, tilpasse, formidle, referere, analysere osv. Læringsstrategier Dybdelæring Respons underveis i arbeidet Revisjon

9 Hva lærer elevene av? Black&Williams, 1998
Tilbakemeldinger som sier noe om kvaliteten på elevens arbeid og som inneholder råd om hvordan eleven kan forbedre seg, kan øke læringseffekten betydelig Involvering og egenvurdering er viktig for at eleven skal kunne få et mer bevisst forhold til hvor de er i sin egen læringsprosess

10 Prinsipper for underveisvurdering
Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem Elevene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet Elevene skal få råd om hvordan de skal forbedre seg Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid / vurdere egen utvikling

11 UNDERVISNING Fire Prinsipper
Elevene forstår hva de skal lære og hva som er forventet Elevene får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Elevene får råd om hvordan de kan forbedre seg Elevene er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling VFL

12 Tidlig innsats – intensivopplæring
Matematikk Tidlig innsats – intensivopplæring Program for bedre gjennomføring – spor 2 Samarbeidsprosjekt mellom Statistisk sentralbyrå (SSB), Utdanningsetaten (UDE), Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) og forskningsstiftelsen Fafo

13 Lære mer, fullføre og bestå
Matematikkferdigheter viktig for senere resultater Ikke bestått matematikk i VGO årsak til frafall Erfaring og forskning tyder på at intensivopplæring kan ha effekt Både på matematikkferdigheter og fullføring VGO

14 Hva får elevene? Noen elever får særskilt tilrettelagt opplæring i grunnleggende tall- og matematikkforståelse Små grupper, maks seks elever Større grupper, maks 20 elever Undervisningen foregår i to perioder (4-5 uker), høst og vår, på 8.trinn Målet er å styrke elevens ferdigheter i matematikk Undervisningen er en del av den ordinære matematikkundervisningen ved skolen

15 Hva får lærerne? Matematikklærerne på 8.trinn får kurs i hvordan de kan legge til rette for god faglig utvikling hos eleven Innholdet i kursrekken: praktiske eksempler og materiell til bruk i undervisningen forslag til oppgaver som utfordrer alle elevene på sitt nivå I tillegg utvikles det planer basert på forskning på beste praksis for denne undervisningen

16 Målgruppen Elever på nivå 1 og 2 på nasjonal prøve i regning på 8.trinn høsten 2018 Elever som har spesialundervisning i faget matematikk er ikke en del av prosjektet, da de følger en egen individuell opplæringsplan

17 Program for bedre gjennomføring – spor 2
Prosjektet er et av fire nasjonale prosjekter finansiert av Kunnskapsdepartementet Prosjektperiode 2016 – 2019 Samarbeid mellom: Statistisk sentralbyrå (SSB) Prosjekteier og ansvarlig for den kvalitative forskningen Utdanningsetaten i Oslo (UDE) Skoleeier og ansvarlig for implementeringen av tiltaket Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) Ansvarlig for innholdet i tiltaket i samarbeid med UDE Forskningsstiftelsen Fafo ansvarlig for den kvalitative forskningen

18 Matematikk eksamen: 4. 3 Norsk skriftlig eksamen: 3
Matematikk eksamen: 4.3 Norsk skriftlig eksamen: 3.6 Engelsk skriftlig eksamen: 4.2

19 Norsk

20 Engelsk

21 Matematikk

22 Utdanningsvalg 1 time på 8. trinn; mye fra Mitt valg
2 timer på 9. trinn; smakebiter i praktiske fag, ungt entreprenørskap og opplæring i utdanningsveier Besøk på VGS på 9. og 10. trinn Ca.½ time på 10. trinn; rådgivning VGS Utdanningsmesse i Oslo Spektrum

23 Utdanningsvalg VGS; kjenne til utdanningsprogrammene,
Egne valg; reflektere over utdanninger og yrker i forhold til egne interesser og forutsetninger Utprøving; aktiviteter knyttet til programområder på VGS. Kurs på VGS Ikke karakter i faget : Deltatt

24 Valgfag VALGFAG: 90 min. på alle trinn
Tilbud til 8. trinn er presentert for elevene Fag: Sal og scene drama, musikk og film, design og redesign, forskning i praksis, programmering, fysisk aktivitet og helse. Eget hefte utdelt Alle får førstevalg minimum en gang Vurdering med karakter

25 Fremmedspråk Tysk, fransk, spansk, engelsk fordypning; gjelder alle tre år/ ingen bytter etter jul Vurdering som i andre fag Elever som velger engelsk fordypning må ha 5 timer fremmedspråk på VGS studieforberedende siste år. Mister et valgfritt programfag Skjema for valg er delt ut

26 Elevenes arbeidsmiljø
Kunnskap om ungdom Fraværssamtalen Skolens ressursteam Ro og orden og mobilhotell Trivselsplan; inkludering Engasjert elevråd; fadderuke, kampanjer, aulasamlinger. Vunnet priser!

27 Rettigheter og plikter
Følg med på ITS og meldinger i portalen Skolens hjemmeside/minosloskole.no Skolens trivselsplan Regler for klassetur Bokskap, lærebøker, PC og erstatning Permisjon fra opplæringen. Skoleplass gis og 05.05

28 Rettigheter og plikter
ELEVFRAVÆR FØRES PÅ VITNEMÅLET 10 dager kan strykes; sykdom og permisjon totalt Sykdom fra 4. sykedag med legeattest Kronisk syke fra 1.sykedag Rask melding fra hjemmet uansett Innvilget permisjon Strenge regler for permisjon

29 Klassesammensetning Felles kriterier på alle barneskolene
Godt arbeidsmiljø i klassene er målet Barneskolene setter sammen grupper Brannfjell lager klasser av gruppene Klassene klare 22.juni; liste henges opp på hoveddøren Ingen klassebytter før høstferien

30 Skolens ansvar Å fremme et trygt og godt skolemiljø, og å forebygge og håndtere mobbing og andre krenkelser er skolens ansvar Skolen skal jobbe kontinuerlig og systematisk for å fremme elevenes helse, miljø og trygghet. Rektor har ansvar for at dette blir gjort. Foto: Oslo kommune

31 Hva kan du som foresatt gjøre?
Hvis ditt eller andre barn opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø: Ta kontakt med skolen og rektor Du kan ringe eller sende e-post Be om et møte med kontaktlærer og/eller rektor Foto: Oslo kommune

32 SKOLEBIBLIOTEKET

33 TILBUDET Åpent hele dagen 100 % bibliotekar Aktivt læringsmiljø
Hjelp og veiledning, informasjonssøking, kildekritikk, nettvett Utlån Lekselesing Sosialt rom

34 Velkommen til Brannfjell!!!


Laste ned ppt "Hovedpunkter Organisering av undervisning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google