Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjonsmøte om EUs Kulturarvår – muligheter i Kreativt Europa

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjonsmøte om EUs Kulturarvår – muligheter i Kreativt Europa"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjonsmøte om EUs Kulturarvår – muligheter i Kreativt Europa
Ingvild Jacobsen internasjonal seksjon i Kulturrådet Hovedansvaret mitt er EUs kulturprogram, Kreativt Europa – har kontrakt med Europakommisjonen – tilskudd – for å drifte det vi kaller Kreativt Europa Desk i Norge Internasjonal seksjon i Kulturrådet har i tillegg til å være en pådriver for internasjonalt arbeid i Kulturrådet – ansvaret for arbeidet med EØS-midlene på kulturfeltet Til neste – først litt overordnet om EUs kulturprogram Kreativt Europa

2 Litt om Kreativt Europa
Kulturrådets rolle i programmet Aktuell utlysning for Kulturarvåret 2018 Prosjekteksempler - kun illustrerende og til inspirasjon

3 Kreativt Europa EUs kulturprogram frem til 2020
Støtte til audiovisuell, kreativ og kulturell sektor. Samlet budsjett i perioden er 1,46 milliarder euro. Utgangspunktet må være et ønske om å samarbeide på tvers av grenser Det skal være noe mer enn en mulighet for å sikre finansiering av noe som egentlig er et nasjonalt prosjekt, men som man da tvinger inn i en internasjonal ramme – noe utover det European added value – en europeisk tilleggsverdi utover det nasjonale. Råd: bør være et partnerskap/kjennskap til aktører etc på europeisk nivå man ønsker å ta et steg videre – gjennom for eksempel et EU-prosjekt.

4 Kulturrådets rolle Nasjonalt kontaktpunkt Informasjon og veiledning
Ingen vurdering av søknadene i Kulturrådet

5 Kulturrådet er altså kontaktpunkt for kulturdelen av programmet mens Norsk filminstitutt er kontaktpunkt for Media-delen: støtte til film – og TV-bransjen. Sektorovergripende: Sektor-overgripende er EUs priser til europeisk litteratur, arkitektur, kulturarv osv. Totalt er det 7 forskjellige priser. Lånegaranti ordningen som Innovasjon Norge er kontaktpunkt for, som skal gjøre det lettere for små og mellomstore bedrifter i kulturfeltet å få lån – kan søkes på av banker. Dette har ikke kommet helt i gang enda, så foreløpig er det ingen norske banker med i denne ordningen og kun et par europeiske. Se mer informasjon på Innovasjon Norge sine nettsider.

6 Mål for Kreativt Europa
Styrke sektorens kapasitet til å operere internasjonalt Støtte internasjonal mobilitet av personer og gjenstander Møte nye publikumsgrupper i og utenfor Europa Bidra til innovasjon (kunstnerisk, forretningsmessig, m.m.)

7 «Alle» kulturaktører kan delta
Internasjonale kulturaktiviteter, utstillinger, utvekslinger og festivaler Alle sektorer der aktivitetene er basert på kulturelle verdier og/eller kunstnerisk og kreativ utfoldelse. Musikk, arkitektur, arkiv og bibliotek, kunsthåndverk, audiovisuell (film, TV, spill og multimedia), kulturarv, design, festivaler, scenekunst, forlag og visuell kunst Uavhengig av om aktivitetene er markedsorienterte eller ikke

8 We Are Europe Insomnia Festival
Follow the Vikings Sør-Troms Museum Changing Weathers, Hilde Methi Power of Diversity Pikene På Broen AS Follow the Vikings Museum Nord Advancing Performing Arts Project - Performing Europe 2020 Bergen Internasjonale Teater Future DiverCities-Creativity in an Urban context, Bergen senter for elektronisk kunst Turn on Literature, Bergen Offentlige Bibliotek Re-imagine Europe Bergen Kunstforening PLATFORM Shift + Teateret Vårt I will be everything Nordland teater The people's smart Sculpture, Oslo Barnemuseum og Universitetet i Oslo Moving Classics Network For New Music, Pinquins Ans Blackboard Music Project, Rikskonsertene Liveurope, Blå Literary Europe Live, Oslo Internasjonale Poesifestival Renewable Futures, Høgskolen i Oslo og Akershus MusXchange, Ungdomssymfonikerne European Talent Exchange Program 3.0, Music Norway ULYSSES, Ultima Theatre European Engagement Network og PUSH, Norsk Scenekunstbruk Platform of European Acadmies, Westerdals ACT Opera vision, Den norske opera og ballett Follow the Vikings Karmøy Kommune READ ON Haugaland vgs Norske kulturaktører over hele landet deltar i Kreativt Europa prosjekter Big Bang - an Adventurous Music Project for Children, Stavanger konserthus European Light Expression network, I/O/LAB Rogaland senter for framtidskunst IN SITU ACT Østfold Kulturutvikling PLATFORM Shift + Universitetet i Agder Exchange of international talent in Europe Sørnorsk kompetansesenter for musikk Bokbyen forlag

9 39 mulige land + EU – 28 og 1/3 kan gå til 3.land Norge, Island
Albania, Bosnia og Herzegovina, Makedonia, Montenegro, Serbia Georgia, Moldova, Ukraina Tunisia

10 Kulturprogrammet 4 tilskuddsordninger:
Oversettelse og promotering av europeisk litteratur. Nettverk og plattformer Samarbeidsprosjekter mellom kulturelle og kreative aktører i Europa (og utenfor) Innenfor kulturprogrammet Fire tilskuddsordninger: Oversettelse og promotering av europeisk litteratur: norske forlag kan søke om midler til å oversette europeisk litteratur til norsk. Det var en utlysning i sommer, og neste er ventet i første halvdel av 2018. Nettverk – etablerte nettverk for kapasitetsbygging innenfor sektoren– – flerårig avtale – kun to utlysninger i hele perioden for programmet – den siste utlysningen ble avsluttet tidligere i år Plattformer – insentivordninger for europeisk programmering – fokus på nye talenter – sirkulasjon av produksjoner – og gir jobbmuligheter for unge europeiske kunstnere Siste utlysningen i programmet er også allerede avsluttet. SAMARBEIDSPROSJEKTER – den som er brennaktuell nå i forbindelse med Kulturarvåret

11 Aktuelle utlysninger Europeiske samarbeidsprosjekter
søknadsfrist 18. januar Egen utlysning av prosjekter knyttet til Kulturarvåret 2018 søknadsfrist 22. november - 5 millioner euro i friske midler - Prosjektene skal være en del av EUs markering av Kulturarvåret Hver høst frem til 2020 er det en ny utlysning av små og store samarbeidsprosjekter. I år er det i tillegg til denne vanlige utlysningene en ekstra utlysning – en spesialutgave skreddersydd for kulturarvsprosjekter knyttet til Kulturarvåret Prosjektene skal være en del av EUs markering av Kulturarvåret og all pomp og prakt som følger med det. Det er denne utlysningen jeg fokuserer på i dag, men det er verdt å merke seg at kulturarv også kan inngå i de «vanlige» samarbeidsprosjektene – men disse prosjektene blir ikke en del av den offisielle markeringen av kulturarvåret. Jeg kommer til å si noe helt kort om dem også, men om dere er interessert i å vite mer om dem, er det bare å skrive seg opp for et møte med oss etterpå eller besøke nettsidene våre for mer informasjon. Utlysningene ble publisert 18. september og har to ulike søknadsfrister: 22. november for Kulturarvåret og 18. januar for vanlige samarbeidsprosjekter.

12 Utlysning- Kulturarvåret 2018
Prioriteringer: Prosjektene skal: styrke europeisk identitet og/eller 2. promotere og bruke kulturarv som en kilde til inspirasjon for samtidsproduksjon og innovasjon, og styrke samhandling mellom kulturarvfeltet og andre kulturelle og kreative sektorer. Det finnes to hovedmål – eller prioriteringer – for prosjektene knyttet til Kulturarvåret. Prosjektene skal bidra til minst én av disse målsetningene. Kort sagt går den ene ut på å styrke europeisk identitet og den andre å bruke kulturarv i samtidsproduksjon og styrke samhandling mellom kulturarvfeltet og andre kulturelle og kreative sektorer.

13 «Vanlige» samarbeidsprosjekter
Prioriteringer Styrke internasjonal mobilitet Styrke publikumsutvikling Kapasitetsbygging (digitalisering, nye forretningsmodeller, kunnskap og utvikling) I søknadsskjemaet er det valgfritt å tikke av på disse prioritetene, men definitivt lurt å inkludere i prosjektet fordi i teksten i retningslinjene gjentas mange av de samme tingene. Mobilitet Transnasjonal sirkulasjon av kunst- og kulturgjenstander Interkulturell dialog, legge til rette for integrering av flyktninger Publikumsutvikling - Rette seg mot et bredt spekter av befolkningen - Involvere publikum i kreativ prosess - Utvikle nytt publikum og vedlikeholde eksisterende - Forskning på nåværende og potensielt publikum Kapasitetsbygging ferdigheter, kompetanse og kunnskap som styrker sektoren

14 Hva kan få støtte? Materiell, immateriell og digital (både digital i utgangspunktet og digitalisert) kulturarv Monumenter og landskap – NB! Ikke fysiske intervensjoner på bygninger Praksiser og håndverk Kunnskap og kreative uttrykk Samlinger som er konservert og administrert av offentlige og private institusjoner (f.eks museum, biblioteker og arkiv) Filmarv Bred definisjon av kulturarv.

15 Aktiviteter som ikke kvalifiserer for støtte
Aktiviteter dedikert til turisme eller forskning relatert til kulturarv Spørreundersøkelser (en Eurobarometer undersøkelse på kulturarv blir gjennomført av EU) Konferanser, utstillinger, workshops o.l. som kjerneaktiviteter i prosjektet Konferanser, utstillinger, workshops o.l: (slike aktiviteter kan likevel være en del av prosjektet, særlig i forbindelse med kommunikasjonsdelen)

16 Hvem kan søke? MEN: Kan delta som partnere
Prosjektleder og partnere må være aktive i kulturell eller kreativ sektor Prosjektleder må ha vært registrert som juridisk enhet i minst to år – offentlige og private organisasjoner, institusjoner, aksjeselskap, enkeltmannsforetak etc. Følgende enheter kvalifiserer ikke som søkere (prosjektleder): Institusjoner for høyere utdanning og relaterte enheter som driver med forskning Forskningsinstitutter, organisasjoner og andre som har sitt virke innenfor forskning Enheter som jobber med turisme MEN: Kan delta som partnere

17 Form på prosjektene Prosjektene har samme struktur som et lite samarbeidsprosjekt Minst tre kulturaktører fra minimum tre forskjellige land som er med i Kreativt Europa Inntil euro i prosjektmidler fra EU – maks 60% av totalbudsjettet 40 % egenandel fordelt på prosjektleder og partnere

18 Tidsplan Søknadsfrist 22. november 6 måneders evaluering
Informasjon til søkere i april 2018 Kontrakt underskrives mai-juli Oppstart av prosjektet mellom januar og september 2018 Varighet: maks 24 måneder Det er en kort søknadsfrist, og den som ønsker å søke må derfor snu seg raskt. Det kan derfor være en fordel å bruke eget nettverk og partnere man kjenner fra før. Eventuelt kan man koble seg på som partner i et prosjekt – vi mottar stadig partnersøk fra kulturaktører i Europa som vi publiserer på nettsidene våre. Dette skal jeg si mer om straks. Prosjektene må også være klare til å settes i gang ganske raskt, altså senest i løpet av september 2018

19 Vurderingen Europeiske eksperter vurderer
Relevans – treffer søknaden utlysningen? - 30 poeng Kvalitet på innhold og aktivitetene + gjennomføringsevne – 30 poeng Kommunikasjon - 20 poeng Partnerskapet poeng EU vil prioritere prosjekter som har godt synlige aktiviteter i 2018! Her viser jeg til retningslinjene på EUs nettsider, de er postet sammen med utlysningene. Men helt kort: Relevans hvor godt prosjektet relaterer til ett eller flere av prioriteringene i utlysningen europeisk dimensjon og merverdi Kvalitet på innhold og aktivitetene + gjennomføringsevne Viktig at prosjektene viser at de klarer å sette i gang innen september 2018, og at de tar sikte på at effektene av prosjektet skal strekke seg utover selve prosjektperioden på 2 år. Kommunikasjon Aktivitetene i prosjektet skal tydelig vise at det er en del av Kulturarvåret 2018 ettersom prosjektet kommer til å bli en del av Kommisjonens kommunikasjonsstrategi på Kulturarvåret. Vise at alle partnere er involvert i prosjektet og det er en fordel med partnerskap utover ens geografiske naboland.

20 Prosjekteksempler (illustrative)
Prioritet 1: Styrke europeisk identitet Dialog mellom generasjoner og mellom land om immateriell og materiell kulturarv som har en verdi på europeisk nivå. F.eks dokumentere livshistorier, kunnskap, tradisjoner og praksiser gjennom arrangementer, utstillinger, og digitale verktøy som nettsider, applikasjoner, videospill, dokumentarfilm etc. Styrke kunnskap om europeisk historie. F.eks gjennom utstillinger eller nye tolkninger av historiske hendelser eller elementer som sier noe om de komplekse historiske, sosiale og kulturelle båndene mellom europeiske land og regioner. Jeg vil vise dere noen rent illustrative prosjekteksempler til inspirasjon – disse og flere eksempler står i retningslinjene til utlysningen på EUs nettsider. Styrke europeisk identitet: Prosjektene skal vise hvordan Europas kulturarv er blitt formet over århundrer av interaksjon mellom kulturuttrykk gjennom ulike sivilisasjoner og gjennom handel og reising. Fokus på europeisk kulturarv som en kilde til felles verdier, identitet og dialog.    1. Samarbeid mellom kultur- og kulturarvaktører om å utvikle verktøy for dialog mellom generasjoner og mellom land på immateriell og materiell kulturarv som har en verdi på europeisk nivå. F.eks dokumentere livshistorier, kunnskap, tradisjoner og praksiser gjennom arrangementer, utstillinger og digitale verktøy – riktignok på en litt mer raffinert måte enn det som vises på bildet her: Fotografiet er fra serien «Museum» av den franske fotografen Léo Caillard som harselerer med temaet «museet i en digital tid». 2. Samarbeid mellom kulturarvaktører om å styrke kunnskap om Europeisk historie. F.eks gjennom utstillinger eller nye tolkninger av historiske hendelser eller elementer som sier noe om de komplekse historiske, sosiale og kulturelle båndene mellom europeiske land og regioner. I serien «Museum» tematiserer fotograf Léo Caillard museet i en digital tid.

21 Prosjekteksempler (illustrative)
Prioritet 2: Kulturarv som inspirasjon for samtidsproduksjon og innovasjon. Samhandling mellom kulturarvfeltet og andre kulturelle og kreative sektorer. I Kulturarvaktører i samarbeid med kreativ næring om bruk av digital teknologi og audiovisuell produksjon I Samarbeid mellom kultur- og kulturarvaktører og kunstnere i å utforske kulturarv fra et samtidsperspektiv. Eks: stedsspesifikke kunstinstallasjoner ved kulturminnesteder eller monumenter som gir et nytt syn på kulturarven. Målsetning 2: Kulturarv som kilde til inspirasjon for samtidsproduksjon og innovasjon, og samhandling mellom kulturarvfeltet og andre kulturelle og kreative sektorer  Her ser EU etter prosjekter som kan bruke kulturarv som inspirasjon til nyskaping i kulturell og kreativ sektor, inkludert små og mellom-store bedrifter. Samarbeid på tvers av sektorer og fagfelt er gode stikkord her! Kulturarvaktører kan for eksempel samarbeide med profesjonelle i kreativ næring om bruk av digital teknologi og audiovisuell produksjon Eller prosjektet kan være et 2. Samarbeid mellom kultur- og kulturarvaktører og kunstnere om å utforske kulturarv fra et samtidsperspektiv. For eksempel gjennom stedsspesifikke kunstinstallasjoner på kulturminnesteder eller ved monumenter som gir et nytt syn på kulturarven. På bildet her ser dere et illustrerende eksempel fra Akershus festning: en lyssatt roterende skulptur av kunstner Jannicke Lie, som lager et skyggespill av ulike krigssituasjoner rundt omkring i verden. Her brukes kunst til å sette norsk kulturarv inn i en internasjonalt kontekst, og tvinger oss til å konfronteres med mørkere sider av Europas og menneskehetens historie – og dessverre og samtid. Lyssatt roterende skulptur på Akershus festning med silhuetter av ulike krigssituasjoner. Kunstner: Jannicke Lie

22 Stort samarbeidsprosjekt
Min. 6 aktører fra 6 land. Støtte opp til 2 millioner Euro Kan søke 50% av budsjettet Maks. varighet 48 mnd Jeg lovde at jeg også skulle gå kort gjennom de «vanlige samarbeidsprosjektene», så her kommer litt informasjon om dem.

23 Lite samarbeidsprosjekt
Minst 3 aktører fra 3 forskjellige land Støtte opp til Euro Kan søke 60% Maks. 48 måneder Små samarbeidsprosjekt har samme struktur som i utlysningen til Kulturarvåret.

24 Partnersøk Hvem vil du samarbeide med? Eget nettverk!
Paraplyorganisasjons nettverk Kulturrådet mottar partnersøk Send ut eget partnersøk Kulturrådet mottar også partnersøk fra Europa som du kan svare på – eller du kan sende ut eget partnersøk gjennom oss.

25 Sjekk ut partnersøk fra Europa på våre nettsider!
Association of Cultural Heritage Education in Finland Prosjekt: «Heritage hubs» Utvikle digitalt verktøy og metode for skoleverket og utdanningssektor i Europa - målet er at elever skal dele kulturelle praksiser med hverandre på tvers av landegrenser. Søker partnere Partnersøkene vi får tilsendt legger vi ut på våre nettsider. Vi kategoriserer dem på musikk, scenekunst osv. slik at du enkelt kan finne frem vi har selvsagt en egen kategori på Kulturarvåret. Her et eksempel på et partnersøk vi har mottatt fra Association of cultural Heritage Education in Finland. Prosjektet Heritage hubs skal utvikle digitalt verktøy og metode for skoleverket og utdanningssektor i Europa - målet er at elever gjennom en slik plattform skal dele kulturelle praksiser med hverandre på tvers av landegrenser.

26 Nettverk Tips! Nyttig for ditt nettverk! Les oversikten her
49 norske aktører er medlemmer i 12 ulike nettverk som er finansiert av Kreativt Europa Tips! Les oversikten her Jeg nevnte tidligere at Kreativt Europa har en støtteordning for Europeiske nettverk der siste utlysning nå er avsluttet- men man kan melde seg inn i disse nettverkene når som helst, man trenger ikke være partner i prosjektet som i samarbeidsprosjektene. Nettverkene kan være en fin måte å bli kjent med nye internasjonale partnere på – finn ut mer om dem og om det er et som passer for din organisasjon i prosjektbanken til Kreativt Europa på Kulturrådet sine nettsider eller på EUs nettsider.

27 Stort potensial! Norske aktører er attraktive partnere
Høy kompetanse og ressurser Gode strukturer Vår erfaring er at norske aktører er attraktive partnere – så ikke vær sjenerte om dere tenker på å kontakte internasjonale kulturaktører

28 Flere eksempler på prosjekter?
Samarbeidsprosjekter med norske deltakere: europa/prosjektbank/samarbeid EUs prosjektbank I Kreativt Europa prosjektbanken på Kulturrådets nettsider finner dere eksempler på prosjekter med norske deltakere EU har også en prosjektbank hvor det står litt om alle prosjektene som har fått støtte fra EU – kan søke på utvalgte land og kriterier

29 Veien videre Vi holder informasjonsmøter, søknadskurs og åpne dager i høst! 17. oktober: informasjonsmøte og søknadskurs i Kulturrådets lokaler – meld deg på! Se oversikt og mer informasjon på Kulturrådets nettsider Følg oss på facebook! Kontakt: Ingvild Jacobsen Thea Breivik

30


Laste ned ppt "Informasjonsmøte om EUs Kulturarvår – muligheter i Kreativt Europa"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google