Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handlingsplan for Rotary-år 2017/18

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handlingsplan for Rotary-år 2017/18"— Utskrift av presentasjonen:

1 Handlingsplan for Rotary-år 2017/18
John Sigurd Paulsen President Åsane Rotary klubb

2 Styre og komiteer ÅSANE ROTARYKLUBB Styre og komiteeer 2017/18 Styre:
President John Sigurd Paulsen Past President Gunnar Nødland Innkomne president Christian Børve medlem Arne Sætre Ingunn B.Hansen kasserer Rolf Oehme Sekretær Walter Hella FEST- OG INTERNASJONAL OG REKRUTTERINGS- PROGRAMKOMITE HUSKOMITE SAMFUNNSKOMITE KOMITE Leder Nestleder Helge Haavardstun Astrid Østerbø Ragnar Fagereng Petter Visted Stig Ottesen Rune Olsen Bjørn Kildedal Jakob Bleie Odd Hordvik Willy Nilsen Svein Erik Buck Odd Petter Hordvik Jostein Helland Hauge Birger Landøy Kenneth Svege Torbjørn L.Gjesteland Helje Mork-Knudsen Tor Hervig Kåre Hole Tom Birkeland Dag Olav Sandal Sjur Arvid Toppe Solveig Hansen Knut Eide Frantz Paasche Bohne Tore Sandland Knut-Per Grini Frank Strand

3 Styre Medlemsutviklingen i klubben er svært viktig å ha fokus på. For å øke medlemstallet må vi både skape trivsel for eksisterende medlemmer slik at de blir i klubben, samtidig som vi klarer å få nye og yngre medlemmer. Dette er et felles arbeid som alle må engasjere seg i under mitt lederskap. Vi må synes i lokalmiljøet og finne arena og aktiviteter hvor dette gir god effekt. Utvide muligheter for andre serviceprosjekter i nærmiljø som treffer ungdom, som eksempelvis kan være lekselesing, språktrening for asylanter mfl. Utdeling av Rotarypris og PHF. Deltakelse i årets TV-aksjon for innsamling Unicef. Vi må opprette en god innsikt om hvordan vi har muligheter på tildelinger av midler fra både District og evt Global Grant ifm oppfølging av blodbanken i Pemba. Fremtidig drift av bygningsmasse bør være mulig uten de store kostnader for klubben. Her kan det være et spleiselag med bl.a Forsvaret og Rederiforbundet som kan nyte godt av en slik blodbank for egne ansatte. Vi er en yrkesorganisasjon som vektlegger bedriftsbesøk og har foredrag også fra medlemmene om sitt yrke. Følge opp 3-års planene fra komiteene Sørge for økonomisk balanse og kontroll

4 Fest- og Huskomite Fest og arrangementer:
Festkomiteen skal arrangere sammenkomster for medlemmer og deres ektefeller /samboere 6-8 ganger pr. år. Alle medlemmene betaler en fast sum pr. år, som danner grunnlag for tilskudd til sammenkomstene, og som gir mulighet til å vinne en flaske vin på hvert medlemsmøte. Det er besluttet at man må være tilstede på medlemsmøtet for å kunne vinne. Den summen som betales inn, minus utgifter til vin, er festkomiteens budsjett. Faste arrangementer : Charterfest ( med følge), Høstfest ( med følge), Julemøte ( med følge ), Torskemiddag ( uten følge ) og vårfest ( med følge). På alle festlige sammenkomster ( unntatt torskemiddagen ) skal det selges lodd . Overskuddet fra dette loddsalget skal gå til bidrag til diverse prosjekter, internasjonalt eller lokalt. Festkomiteèn bør ha noen tanker om hvordan lage en treårs-plan. Da også med tanke på hvor mye rotasjon det bør være blant medlemmene. Huskomite: Sørge for at lokalene er i god stand for gjennomføring av møtene Utarbeidelse av sjekklister for bruk av utstyr og lokalets fasiliteter Utarbeide låserutiner og administrere nøkler/kort Innkjøp av daglig forbruksmateriell, kaffe, te osv

5 3-års plan Fest- og huskomite
2017/18 2018/19 2019/20

6 Internasjonal/samfunnskomite
Komiteen bør se på muligheten for å følge opp drift av blodbankbygning på Pemba. Lage et prosjekt alene eller sammen med andre klubber i distriktet , og søke om midler til å gjennomføre dette. Vurder Nye prosjekter som eksempelvis et vann-prosjekt vil kunne søkes midler fra Global Grant Vurdere å lage et Shelterbox-arrangement Følge opp anmodning fra Distriktet om at alle klubber bidra med $1.500 til The Rotary Foundation. Midlene skal øremerkes for End Polio Now.

7 Internasjonal/samfunnskomite
RASK : Støtte til barne og ungdomsrelatert arbeid. Utplassering av benker i nærmiljøet Festlig sammenkomst for beboere på Midtbygda sykehjem. Vurdere muligheten for at vi kan ta ansvar for å sende en ungdom til RYLA. Nye samfunnsviktige oppgaver som kan gi god markedsføringseffekt som lekselesing med barn og ungdommer, samt språkopplæring av asylanter

8 3 års plan for Internasjonal/samfunnskomite
2017/18 2018/19 2019/20

9 Rekrutteringskomite Styret og Rekrutteringskomiteens leder har det overordnede ansvaret for denne prosessen. Alle i klubben vil bli involverte med å rekruttere og beholde medlemmer. Det skal også søkes å fylle ønskede kvalifikasjoner for å oppnå best mulig yrkesmessig bredde i klubben. Markedsføring av klubben gjennom informasjonsfolder/stands, åpne møter og kunne vise til vellykkede prosjekter både i inn- og utland i vår regi Motivere nye medlemmer til å invitere personer fra sin omgangskrets og arbeidsplass til egnede møter. Invitere potensielle nye medlemmer og andre som gjester på klubbmøter hvor vi har eksempelvis eksterne forelesere med dagsaktuelle tema. Opplæring av nye medlemmer om Rotary generelt og muligheter for videreutvikling også utover egen klubb. Følge opp fadderordningen hvor vi bør ha 2 faddere pr nytt medlem

10 3-års plan for Rekrutteringskomite

11 Programkomite Utarbeide et spenstig program med fokus på variasjoner knyttet til yrker og dagsaktuelle saker. Disse eksterne foredragene skal være to-tre ganger pr. måned hvor vi utvider møtetidspunktet med 30 minutter. Den siste onsdagen annen hver måned kan avsettes til pratemøter. Pratemøtene bør innledes med at en av våre medlemmer bruker minutter på å fortelle fra sitt nåværende eller tidligere yrke. Deretter bruker man resten av tiden til å prate. Da får vi inn det yrkesrelaterte som Rotary er bygget opp om. De Rotary-inspirerte møtene bør ta for seg ting som dreier seg om å være Rotarianer. Vi har mange felt å ta av, for eksempel ungdomsutveksling , Rotary Foundation, bladet Rotary Norden, forkortelsene i Rotary m.m. Her bør vi sette opp en liste over de forskjellige temaene , og kanskje finne foredragsholdere i andre klubber i distriktet . Komitèmøter bør gjennomføres annen hver måned og at de forskjellige komiteène får bruke et medlemsmøte til å presentere sine planer . Det bør brukes en fast mal til medlemsmøtene hver uke. Den skal inneholde tema for dagen og hvem som er ansvarlig ordensmann og 3 minutters innlegg. Programkomiteen bør også invitere andre klubber til noen av møtene, eventuelt se om vi kan lage et eller flere åpne møter.

12 3-års plan for Programkomiteen

13 Forslag til fast mal for utsendelse av møteinnkalling

14 Oppsummert hva jeg vil vektlegge i mitt presidentår
Medlemsutviklingen i klubben er svært viktig å ha fokus på. For å øke medlemstallet må vi både skape trivsel for eksisterende medlemmer slik at de blir i klubben, samtidig som vi klarer å få nye og yngre medlemmer. Dette er et felles arbeid som alle må engasjere seg i under mitt lederskap. Vi må synes i lokalmiljøet og finne arena og aktiviteter hvor dette gir god effekt. Utvide muligheter for andre serviceprosjekter i nærmiljø som treffer ungdom, som eksempelvis kan være lekselesing, språktrening for asylanter mfl. Vi må opprette en god innsikt om hvordan vi har muligheter på tildelinger av midler fra både District og evt Global Grant ifm oppfølging av blodbanken i Pemba. Fremtidig drift av bygningsmasse bør være mulig uten de store kostnader for klubben. Her kan det være et spleiselag med bl.a Forsvaret og Rederiforbundet som kan nyte godt av en slik blodbank for egne ansatte. Vi er en yrkesorganisasjon som vektlegger bedriftsbesøk og har foredrag også fra medlemmene om sitt yrke. Følge opp 3-års planen

15 SPØRSMÅL ?


Laste ned ppt "Handlingsplan for Rotary-år 2017/18"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google