Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Om NAVs satsing på kunnskap og evaluering i utviklingen av fremtidens arbeids- og velferdstjenester v/ Kristel Skorge, seksjonssjef FoU, Kunnskapsavdelingen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Om NAVs satsing på kunnskap og evaluering i utviklingen av fremtidens arbeids- og velferdstjenester v/ Kristel Skorge, seksjonssjef FoU, Kunnskapsavdelingen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Om NAVs satsing på kunnskap og evaluering i utviklingen av fremtidens arbeids- og velferdstjenester
v/ Kristel Skorge, seksjonssjef FoU, Kunnskapsavdelingen

2 NAVs omverdensanalyse
Befolkningsvekst gir flere NAV-brukere Brukerne forventer sømløse og tilpassede tjenester Teknologisk utvikling gir NAV nye muligheter Befolkningsvekst gir flere NAV-brukere Brukerne forventer sømløse og tilpassede tjenester Teknologisk utvikling gir NAV nye muligheter Raskere omstillingstakt i arbeidsmarkedet, vanskeligere for utsatte grupper Unge voksne og innvandrere er mest utsatt for lavinntekt Dreining mot økt bruk av helserelaterte trygdeytelser Omstilling i arbeidsmarkedet og utfordringer med å finansiere velferdsstaten vil prege arbeids- og velferdspolitikken Raskere omstillingstakt i arbeidsmarkedet Enkelte grupper utsatt for lavinntekt Økt bruk av helse- relaterte trygdeytelser Omstilling for å finansiere velferdsstaten

3 Norge – et samfunn i rask endring og med flere utfordringer på arbeids- og velferdsområdet
Flere brukere, raskere omstillingstakt Utfordringer for NAV: Reduserte eller stabile ressurser Økte forventninger til oppgaveløsing Økt oppgavetilfang Vi må endre oss raskere enn før i takt med endringene i samfunnet rundt oss

4 NAV trenger kunnskap om hva som virker for å løse utfordringene
Kunnskapstrategien 2013 – 2020 skal: bidra til å prioritere og målrette NAVs virksomhet på kunnskapsområdet bygge opp et system av tiltak og virkemidler som bidrar til å fremme ny kunnskap på våre ansvarsområder styrke kvaliteten på forskningen og utprøvinger som gjennomføres i regi av NAV for å sikre etterprøvbarhet og overførbarhet underbygge utviklingen av tjenester og virkemidler basert på kunnskap om hva som virker underbygge politiske beslutninger med relevant, gyldig og oppdatert kunnskap bidra til et bedre grunnlag for å opplyse samfunnsdebatten med relevant og aktuell kunnskap på Navs områder

5 Kunnskapsavdelingens mål:
Å frembringe NAV-relevant forskning av høy kvalitet. Å formidle forskningsresultater innad i organisasjonen og til omgivelsene. Resultatene av forskningen vi finansierer skal bidra til innovasjon og kunnskapsbasert tjenesteutvikling i NAV

6 NAVs formidlingsstrategi
Internt skal vi bidra til … at NAV blir en lærende og innovativ organisasjon, at ansatte i NAV kan få økt kompetanse og holde seg faglig oppdaterte, … og til kunnskapsbasert praksis i organisasjonen. Eksternt skal vi bidra til … spredning og deling av forskningsbasert kunnskap av relevans for samfunnet, en opplyst samfunnsdebatt, … og til å skape innsyn i kunnskapsgrunnlaget for endringer i praksis og regelverk.

7 Resultater Kunnskapsstrategien har så langt vært vellykket.
- flere evalueringer enn tidligere - sikrere kunnskapsgrunnlag på sentrale felt - kvaliteten på forskningen og evalueringene er jevnt over bedre Kunnskapsstrategien er blitt fulgt opp av tett dialog med ASD og en langsiktig plan for FoU og evalueringer i Arbeids- og velferdsetaten. Denne angir tematiske satsingsområder og virkemidler for å strategisk bygge opp kunnskapsfunksjonen Bare i 2017 har vi fått 11 nye prosjekter fra ASD. Flere av disse skal evaluere effekt av tiltak. I tillegg initierer vi flere slik evalueringer selv. Nav har tilgang på store mengder registerdata som kan brukes i forbindelse med evalueringer. Prosjektnavn Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere (under 30 år) Evaluering av forsøket Velferdsobligasjoner Uførereformens effekt på arbeidstilbudet til uføre Gjennomgang av sosiale tjenester for langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp Oppfølging av brukere på NAV-kontor Kartlegging - arbeidsavklaringspenger (AAP) Evaluering av NAVs og andre institusjoners innsats for å få flere flyktninger raskere i arbeid Evaluering av iverksettingen av ny og forsterket ungdomsinnsats Evaluering av tilretteleggingsordninger for arbeidssøkere og sykemeldte Evaluering av arbeid- og velferdsetatens rekrutteringsbistand til arbeidsgivere Effektevaluering av endringer i reglene for overgangsstønad 2012, 2013 og 2014

8 Tematiske satsingsområder
Arbeidsinkludering Ulike tilnærminger for å inkludere mennesker i arbeid Markedsarbeid Arbeidsgiverkontakt Arbeid og helse Utfordringer i skjæringspunktet mellom helse og arbeid Arbeidet som helsefremmende virksomhet Interaksjon med bruker Veiledning Samhandling med andre aktører Arbeidsprosesser Særskilte brukergrupper Innovasjon og læring Innovasjon og læring som en del av organisasjons og tjenesteutvikling

9 Virkemidler: Samling av FoU-midler på egen budsjettpost
Såkornmidler til oppbygging av sterkere forskningsmiljøer i U&H-sektoren Samarbeid med Kunnskapssenteret om kunnskapsoppsummeringer Midler til bidragsfinansierte forsknings- og evalueringsprosjekter Midler til oppdragsfinansierte forsknings- og evalueringsprosjekter Offentlig sektor phd.støtte Annen oppfølging av forskere/ forskningsmiljø bl.a. ved søknader om støtte fra NFR Forskningsformidling, workshops, konferanser

10 Status prosjektporteføljen
34 pågående prosjekter Åtte avsluttet hittil i år Åtte nye prosjekter etter årets tildeling Sammensetning i endring Pågående prosjekter pr fordelt på temakategori

11 Forum for fagdialog med ASD
Fagdialogmøtene-FoU er: arena for dialog om ulike problemstillinger knyttet til kunnskap på sentrale områder innenfor departementets og direktoratets ansvarsområder. arena for formidling og videre anvendelse av kunnskap på arbeids- og velferdsområdet.  Mål Kunnskapsbasert og kunnskapsdrevet politikk-utforming, forvaltning og tjenester på arbeids- og velferdsfeltet. I 2017 planlegger vi å gjennomføre 3 møter, ett er allerede gjennomført. Det overordnede temaet vil være innovasjon og læring. Nærmere agenda og presentasjoner forberedes av arbeidsgruppen.

12 Mye bra – men fremdeles utfordringer
Relativt lite tjeneste- og praksisbasert forskning i NAV sammenlignet med andre sektorer Få forskermiljøer med kunnskap og kompetanse om NAV Når det forskes; ofte om årsaker og tilstand Kvaliteten på evalueringer i NAV har generelt vært for lav ofte små og lokale forsøk med metoder som ikke gir etterprøvbar og overførbar kunnskap Det er fremdeles for få kontrollerte forsøk og registerbaserte studier som evaluerer effekten av innsatsen på kjerneområder i NAV Lokal erfaringsbasert kunnskap blir i liten grad fanget opp og systematisert gjennom evalueringer og forskningsbaserte forsøk Resultatene av foreliggende forskning (nasjonal og internasjonal) blir ikke systematisert, oppsummert og tilgjengeliggjort I liten grad lagt til grunn for politikk og tjenesteutvikling

13 Planer framover: Vi ønsker å gjennomføre flere forsøk og evalueringer.
Vi ønsker å samarbeide tett med kunnskapsmiljøer i utviklingen av organisasjonen og tjenestene Vi øker fokuset på formidling og på å ta forskning i bruk Men NB! Organisasjonen må ha implementeringskapasitet

14 Tips og råd til slutt: Tenk langsiktig og strategisk. Sikre medvirkning fra alle interessenter. Få fram betydningen av evalueringer og forskning i organisasjons- og tjenesteutvikling i dialog med organisasjonen og interessentene. Dette er ikke selvsagt for alle – det må forklares. Utforsk handlingsrommet – ikke alle kan gjøre som NAV – av ulike grunner. Ikke gi opp… 


Laste ned ppt "Om NAVs satsing på kunnskap og evaluering i utviklingen av fremtidens arbeids- og velferdstjenester v/ Kristel Skorge, seksjonssjef FoU, Kunnskapsavdelingen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google