Imperativ. Oppfordring eller ber noen om noe: Gå! Kom! En bøyningsform på norsk – tre på tysk: Entall når vi snakker til en person vi sier du til – Stammen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EL IMPERATIVO.
Advertisements

Tyske verber Frisholm.
Pretérito Perfecto – Perfektum
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
Litterære virkemidler
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Boken for deg som: • Ber for ufrelste? • Brenner for at andre skal møte Jesus? • Men, synes det er vanskelig å snakke om det? • Denne boken er lett å.
Substantiv.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
Mai mai 1945 var krigen over, fem års okupasjon var endelig slutt. I Egddalen i Gjerstad bodde fotograf Abraham Melaas, han var en av få som.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Adjektiv – språkets krydder
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Leddenes syntaktiske funksjoner
PRONOMEN.
Onsdag 27. juni Konkurranse Sommersang: "Stilleste gutt på sovesal 1"
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Musikk En multimediepresentasjon Komposisjon –Tekstskaping Delt i grupper Tema 30 ferdiglagde ord –Refleksjon: hva, hvordan, hvorfor.
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
Introduksjon til polsk uttale og fonetikk
Språkkurs for nybegynnere
Objektspronomen Gjermund © ?Es tu piso? Sí, lo he comprado. ?Er det din leilighet? Ja, jeg har kjøpt den. Gjermund © 2010.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Og.
Partisipp I norsk.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Norrønt - substantiv Anne Fængsrud Ǫ ǫ đÞÞÞ.
Norsk som andrespråk LUB
Morfologi.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Hva er viktig for elevers læring?
Le passé Le passé composé, l’imparfait et le plus- que-parfait.
© Andreas Gebert/NTB Scanpix. Læringsmål kapittel 7 -drøfte sider ved dagligliv, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge -lese lengre autentiske.
Imperativ Imperativo Påbud Oppfordringer (Instruksjoner)
Verb PRESENS PERFEKTUM.
Konjunktiv – del 2 Subjuntivo p Om konjunktiv på norsk:
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Språkhandling Speech acts
Uke Norsk: Jeg kan beskrive gjenstander og personer med et klart og tydelig språk, muntlig og skriftlig. Matte: Jeg kan forklare et kalenderår,
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
© Leonhard Foeger/Reuters/NTB Scanpix
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
Lesersørvissamtalen. Lesersørvissamtalen Etablere tilbudet Bruke Lesersørvis i vanlig drift Markedsføre tjenesten.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Substantiv Artikler og kjønn.
Løst sammensatte verb i helsetninger
b) Sett inn adjektivene og substantivene i bestemt form entall eller flertall, med bestemt artikkel.
b) Sett inn adjektivene og substantivene i bestemt form entall eller flertall, med bestemt artikkel.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Fenster: Fakten über Österreich
Eiendomsord i nominativ
הבלוג כמדיום: תפקידים והשפעה של בלוגים פוליטיים בישראל
Skole/hjem samarbeid.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Fra barneskole til ungdomsskole
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Norwegen mit Koch International
Utskrift av presentasjonen:

Imperativ

Oppfordring eller ber noen om noe: Gå! Kom! En bøyningsform på norsk – tre på tysk: Entall når vi snakker til en person vi sier du til – Stammen av verbet (+ evt. –e når stammen ender på – d eller - t:): Komm hierher! Fahr langsam! Antworte laut Flertall når vi snakker til to eller personer vi sier du til – Stammen av verbet + -(e)t: Kommt hierher! Fahrt langsam! Antwortet laut! Høflig form – Stammen av verbet + - en + Sie: Kommen Sie hierher! Fahren Sie langsam! Antworten Sie laut!

NB! Verb som har stammevokal –e, og som får omlyd e til i (ie) i 2. og 3. person entall får denne omlyden i imperativ entall: sprechen, lesen Sprich langsam! (sg) - lies Sprecht langsam! (pl) Sprechen Sie langsam! (høflig)

Zu sein: Sei ruhig! Seid ruhig! Seien Sie ruhig!