03.01.13 1 Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Fartsmåling Mål: Lage et program som regner ut gjennomsnittsfart ut fra to passeringer av fotobokser.
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 3 – Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kapittel 11 Rekursjon Å tenke rekursivt Rekursjon er ein programmeringsteknikk der ein metode kallar seg sjølv for å fullføre ei oppgåve For å kunne.
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Hva kan man forvente av ingeniørverktøy
Kap 10 Graf.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
Askøy Sjakklubb Ungdom
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
AI - Kunstig Intelligens
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Kap. 15 – Privacy and Security How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kap. 3 – Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 INF oktober 2010 Stein Krogdahl Foreløpige foiler Dagens program: –Første time: Kap 23.5: Trær og strategier for spill med to spillere –Andre.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Mer avansert kryptering Mål: Kode et dokument slik at det blir uleselig for de som ikke har kodenøkkelen.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Sudoku Mål: Lage et enkelt system som løser Sudoku-oppgaver.
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
KOSTRA arbeidsgruppe Data gjennom året
Roboter og matematikk.
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newtonrommet
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kai A. Olsen, Hva er intelligens? Er det et tegn på intelligens at en datamaskin kan regne svært fort? Er det intelligens at datamaskinen kan gjøre oppgaver som vil kreve intelligens om et menneske gjorde oppgaven? Eller at den kan spille sjakk på topp- nivå?

Kai A. Olsen, Menneske og maskin Det er ikke noe nytt at maskinene er raskere enn et menneske – altså ingen grunn til å gi maskinene menneskelige egenskaper av den grunn Vikingene navigerte etter sol, måne og stjerner, samt mange andre datakilder. Det krevde intelligens. I dag kan vi kjøpe en enkel GPS-dings som forteller oss nøyaktig hvor vi er på jordas overflate. Den bruker også stjerner, men kunstige stjerner (satellitter) som sender ut radiosignal. Da kan vi bruke enkle avstandsformler for å beregne hvor vi er – altså absolutt ikke intelligens. Vi løser altså oppgaver på forskjellige måter, vi tenker – maskinene regner

Kai A. Olsen, Sjakk 8 x 8 brett 16 x 2 brikker Brikkene kan gjøre standardiserte bevegelser Klart definert mål Alle unntak definert => sjakk er formalisert

Kai A. Olsen, Problemet mulige spill (det er flere enn antall atomer i universet) Mennesket takler dette problemet: Med å bruke teori, erfaring, læring og intuisjon til å velge ut et fåtall trekk som gis nøyere vurdering Datamaskinen regner gjennom så mange muligheter som mulig, og kan ut fra det vurdere konsekvensen et antall trekk framover. Mens en forsøkte å dytte mest mulig sjakk-kunnskap inn i de første maskinene satser en i dag på rå regnekraft – mange spesialprosessorer Men da kan en altså slå de fleste mennesker (ikke så veldig annerledes som om vi ville vinne alle medaljer om vi fikk konkurrere med motorsykkel i sprint eller maraton)

Kai A. Olsen, Sudoku De som er god i Sudoku vil vi vel vanligvis kalle ”intelligente”? Men dette er et problem datamaskinen løser enkelt – med ”brute force”

Kai A. Olsen, Dataløsning Tok et par timer å utvikle.

Kai A. Olsen, Kode Lagrer de inntastede tallene Går gjennom alle posisjoner (r, c) For hver posisjon: Prøver et tall (i) Tester om dette er en løsning Test ser om tallet i passer (er unikt) horisontalt, vertikalt og i hver 3x3 rute. Bruker rekursjon (test kaller seg selv) Private function test(tall,r,c) Matrix(r,c)=tall For r = 1 To 9 For c = 1 To 9 If matrix(r, c) = 0 Then For i = 1 To 9 mulige(i, r, c) = test(i, r, c) Next i …. Private function test(tall,r,c) Matrix(r,c)=tall For r = 1 To 9 For c = 1 To 9 If matrix(r, c) = 0 Then For i = 1 To 9 mulige(i, r, c) = test(i, r, c) Next i ….

Kai A. Olsen, Intelligent maskin? Maskinen må ha en formalisering (som i sjakk, sudoku og med kunstige stjerner, satellitter, for å navigere) Med en slik formalisering kan datamaskinen gjøre jobben, ofte fort og godt Mennesket kan operere uten formalisering – det er vår styrke

Kai A. Olsen, Uten formalisering Ta beslutning på grunnlag av få data Benytte ufullstendige data Bruke erfaring, intuisjon og avansert mønstergjenkjenning (sammenligne med tidligere tilfeller) I mange sammenhenger er dette viktige egenskaper: Dagliglivet Ledelse Sette medisinsk diagnose og det er ofte effektivt

Kai A. Olsen, Delvise formaliseringer Datamaskinen kan oversette naturlige språk, ta beslutninger eller styre biler på vanlige veier – men langt fra 100% Ofte kan en oppnå noe med begrenset innsats, skal en klare å gjøre alt krever det langt mer. Eksempler: Oversetting av naturlig språk. Dagens løsninger (som den fra Google) er imponerende bra, men kan ikke gjøre hele jobben. Dagens førerløse biler (som den fra Google) kan kjøre på vanlige veier, men kan ikke overta under alle forhold (de krever en rimelig god grad av formalisering av veiene). Et fundamentalt problem med førerløse biler er at vi må løse 100 %, i hvert fall om bilene skal kjøre på vanlige veier.

Kai A. Olsen, Menneske mot maskin

Kai A. Olsen, Konklusjon Det kreves ikke at datamaskinen gjør jobben på samme måte som et menneske Ofte ligger gevinstmulighetene nettopp i å tenke nytt, løsrive seg fra den tidligere verden, utnytte datamaskinens egenskaper og lage helt nye løsninger. For eksempel: Datamaskinen forsøker i dag ikke å gjenkjenne din underskrift – isteden brukes PIN koder.