Årsplan for USIT for 2015-17: – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Gruppe for sanntidstjenester - GFS Årsplan Hovedmål: Mål 1: Avvikling av gammel telefoni-infrastruktur Mål 2 Videreutvikle Sip-infrastruktur med.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IT-ledernettverket 18. februar 2015 : Årsrapport for USIT for 2014: – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
1 Hva skjer med Sharepoint Stor press i organisasjonen Lagring og deling av dokumenter –Internt –Eksternt –NOKUT –Rektor vil ha dokumenter på WEB Dokument.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Møte m/universitetsdirektøren 15. februar 2016: Årsrapport for USIT for 2015 IT-direktør Lars Oftedal.
Juleavslutning m/faglig opplegg 26. november Om forskjellig som har skjedd i høstsemesteret Lars Oftedal.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Organisatoriske barrierer i Statoil
IT-ledernettverket 28. september 2016
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
IT-direktørmøte 7. februar 2017
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 21. november 2016
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 22. november 2016
IT-ledernettverket 28. september 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Prioriteringer 2016 – Webseksjonen Even Halvorsen
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
USITs Målbilde og prioriteringer
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Allmøte 3. mars 2016.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Introduksjon til datahåndteringsplaner for forskerstøtte
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal

Rammer og føringer (I)  Strategi 2020 og SAB: “Build a Ladder to the Stars”  Forskningskvalitet  Utdanningskvalitet  Tverrfaglighet  (Organisering)  Universitetets årsplan  Videreutvikling av forskningsinfrastruktur  Nyskaping i undervisning og læring  Grønn IT og grønt universitet 22. Januar 2015Side 2

Rammer og føringer (II)  IT i nærhetsmodellen  Endringsprosesser —IT-støtte til forskning og utdanning, arbeidsgruppene —IT-støtte til administrativ virksomhet —Organisering og koordinering i IT-virksomheten —Beslutninger, prioriteringer og styring —Brukerundersøkelser og benchmarking  Utviklingsprosjekter —Digital eksamen og digitale vurderingsformer —Standardisering av infrastruktur og drift av sanntids- og AV-tjenester —Integrasjons- og arkitekturrammeverk, tjenestekatalog  Nettverk —IT-ledernettverket, AV-faglig nettverk 22. Januar 2015Side 3

Rammer og føringer (III)  Møte m/fakultetene, IT-ledernettverket etc  Videreføring av arbeidet med organisering, koordinering og samhandling i IT-organisasjonen  Kommunikasjon, informasjon, dokumentasjon og varsling  Oppfølging av arbeidsgruppene for IT-støtte til forskning og IT- støtte til utdanning  Digital eksamen og digitale vurderingsformer  IT for studentene, blant annet kapasitet og dekning i trådløsnettet  Standardisering av infrastruktur og drift av sanntids- og audio- visuelle tjenester  Beslutninger, prioriteringer og styring i IT-virksomheten 22. Januar 2015Side 4

Rammer og føringer (IV)  Møte m/fakultetene, IT-ledernettverket etc (forts):  Store datamengder, åpne forskningsdata  Instrumentnett (‘lab-nett’) og Laboratory information management system (LIMS)  Nye lærings- og undervisningsformer (MOOC, LMS etc)  IT for studentene, utbygging av kapasitet og dekning av trådløsnettet, større prosjekt i forbindelse med prioriteringen av lærings- og arbeidsmiljø i universitetets årsplan for  Plattformstøtte for Linux, OS X og mobile enheter (Airwatch)  Ny utskriftsløsning for universitetet 22. Januar 2015Side 5

Strukturen for årsplanen 1.Rammer og føringer 2.Forskningskvalitet 3.Utdanningskvalitet 4.Administrativ IT 5.Basis IT 6.Infrastruktur 7.Strategi, styring, organisering 22. Januar 2015Side 6

2: Forskningskvalitet 1.Oppfølging av arbeidsgruppen for IT-støtte til forskning 2.Videreutvikling av tjenester for sensitive data (TSD) 3.Følge opp utredning om deling og lagring av forskningsdata 4.Utvide tilbudet (portaler) av forskningsverktøy tilgjengelig på Web 5.Kartlegge utfordringer og utvikle løsninger for behandling av store datamengder 6.Følge opp anbefaling av løsning for instrumentnett og LIMS 7.Videreføre arbeid med nasjonal og internasjonal eInfrastruktur 8.Følge opp tjenester og ressurser for Life Science 9.Videreutvikle tilbud på HumSam-området 22. Januar 2015Side 7

3: Utdanningskvalitet 1.Oppfølging av arbeidsgruppen for IT-støtte til utdanning 2.IT-tjenester for studentene – Utbygging av trådløsnettet 3.IT-tjenester for studentene – Videreutvikling av Min side og studieinformasjon 4.Digital eksamen og digitale vurderingsformer 5.Nye undervisnings- og læringsformer 6.Forelesninger på nett 22. Januar 2015Side 8

4: Administrativ IT 1.Følge opp Strategisk koordineringsgruppe for administrativ IT 2.Bedre forskerstøtte 3.Drift og vedlikehold av universitetets administrative systemer 22. Januar 2015Side 9

5: Basis IT 1.Personlig lagring, deling og synkronisering av data og dokumenter 2.Avklare driftsløsning og tjenestetilbud for OS X og Linux 3.Etablere plattform og tjenester for mobilt utstyr 4.Ny utskriftsløsning for universitetet 5.Videreutvikle programvaretjenestene 22. Januar 2015Side 10

6: Infrastruktur 1.Utvikle leveranseplattform basert på skyteknologi og skytjenester 2.Standardisering av infrastruktur for og drift av sanntids- og AV- tjenester 3.Utvikling av integrasjons- og arkitekturrammeverk, tjenestekatalog 4.Etablering av nytt driftssenter 5.Bygge ut kvalitet, kapasitet, stabilitet og tilgjengelighet i infrastrukturen 6.Cerebrum-utvikling 22. Januar 2015Side 11

7: Strategi, styring, organisering 1.Videreutvikle og forbedre prosesser for beslutninger, prioritering og styring i IT-virksomheten 2.Gjennomføre og følge opp brukerundersøkelser og benchmarking 3.Styrke organisering, koordinering og samhandling i IT- organisasjonen 4.Bedre kommunikasjon, informasjon, varsling og dokumentasjon 5.Organisasjonsutvikling av USIT 6.Sørge for at universitetet etterlever lov- og regelverk på IT- området 7.Videreføring av IT-sikkerhetsarbeidet 8.Bedret risikostyring og beredskap 22. Januar 2015Side 12

8: Årsplaner for grupper, seksjoner etc  Planlegging av tiltak skjer der det eies og skal gjennomføres:  I grupper, seksjoner og underavdelinger  I prosjekter og tjenestegrupper  USITs årsplan er et ekstrakt av disse planene 22. Januar 2015Side 13

Oppsummering oppgaver SKAIT  Digital eksamen  Utvikling av integrasjons- og arkitekturrammeverk, tjenestekatalog  Rammeverk for risikoanalyser og revisjon av nivå 1&2 administrative systemer  Drift og vedlikehold av de administrative IT-systemene  Oppfølging av SKAIT  Prosjekter og aktiviteter i fagavdelingene  FDVU  Oppgradering ePhorte  MinSide og MineStudier 22. Januar 2015 Side 14