Meteorologi/Oseanografi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordlys Drivhus- effekten Ozonlaget Solvind→
Advertisements

Været: temperatur, vind og nedbør
CO2 -fangst og –lagring: Vet vi nok?
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010 Hva vet vi ikke om klimaendringene som vi trenger å vite? Kim Holmén, Norsk Polarinstitutt.
Forside.
Å være eller å drite i været
Knut Sivertsen Høgskolen i Finnmark, Alta
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Klimatförändringar – myt eller sanning? Vad vet man i dag?
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
Konsekvenser av klimaendring
Grunnleggende spørsmål om naturfag
REGNSKOGEN MENNESKENE HUGGER NED TRÆRNE I RENGSKOGEN
Klimaendringer og havforsurning
Klimaendringer Foto: Kaet44.
Drivhuseffekten Jordens panelovn.
Kap 3. Luft og luftforurensning:
Klimastatus 2012 Meteorologisk Institutt
Er det grunn til bekymring: Konsekvenser og framtidsutsikter Pål Prestrud Direktør CICERO.
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Forskning som endrer fremtidsbildet Helge Drange
Hav og klima Helge Drange
årsak, symptom, følger og handlingsvegring
Klima – status og mulig fremtid
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimaforhandlingstemperatur Helge Drange (en øvelse i å tenke globalt og.
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimautviklingen med og uten utslippsreduserende tiltak Helge Drange
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Globale atmosfære-endringer (Del 1)
SIB5005 BM3 - Miljøteknikk: ”Globale atmosfæreendringer”H. Brattebø, Inst. for vassbygging, NTNU 1 SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Globale atmosfære-endringer.
SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Globale atmosfære-endringer (Del 2)
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
IPCCs klimamodeller, statistikk og prognoser Lars Holden.
Quiz om vann, klima og faste
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Foreleser: Finn R. Førsund.
Drivhuseffekten og globale klimaendringer Figurer vist på GEF1000 høsten 2008 Terje Berntsen.
Regional klimautvikling under global oppvarming
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Regnskog og klima.
Drivhuseffekten Krisemaksimering eller naturlig prosess?
På de høyeste bredde-gadene
En mal for forretningsfolk (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Grunnleggende oseanografi. En introduksjon til havet Ca. 70 % av jordas overflate er dekket av havet Gjennomsnittsdyp > 4000 meter Så mye sjøvolum gjør.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
En mal for arealplanleggere (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
ATMOSFÆREN.
Globalt og lokalt klima
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
Museklubben uke 46 Vi fester setebeltene og starter motoren og dro en tur ut i verdensrommet. Alle ville være med. Vi ligger på ryggen på madrasser og.
Hva skjer med klimaet sett fra et naturvitenskaplig ståsted?
Noen tanker om klimautfordringen(e)
(2) Nedkjøling i drivhuset
REDD regnskogen Ønsker du mer informasjon enn det som står i notatfeltet i denne presentasjonen, bruk nettstedet Foto: Thomas.
Klima i endring Helge Drange
Energi for framtida.
(Gammelt) Nytt fra klimafronten
FYS2130 Svingninger og bølger
Jordens klima i endring Helge Drange
Measures of Atmospheric Composition
RegClim Regional Climate Development under Global Warming / regclim
RegClim Regional Climate Development under Global Warming regclim.met.no Havforskningsinstituttet Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling Universitetet.
Klima Så enkelt at bare en fysiker kan forstå det…
Klima Så enkelt at bare en fysiker kan forstå det…
KLIMA.
Produksjon av elektrisk energi
Samfunnsfag 8. klasse Atmosfæren – lufthavet rundt jorda
Været: temperatur, vind og nedbør
Utskrift av presentasjonen:

Meteorologi/Oseanografi Meteorologi og oseanografi handler om atmosfærens og havets oppbygning og egenskaper. Dette omfatter luft- og havstrømmer, deres årsaker og betydning for vær, klima og spredning av forurensning. Videre studeres fysiske prosesser slik som stråling i atmosfæren og havet, skydannelse og nedbør, i tillegg til kjemiske prosesser som bl.a. påvirkes av forurensning. Fenomener som lavtrykk, høytrykk, tidevann, bølger på havet, lyn og torden, stormer og stormflo, blir forklart. Atmosfæren og havet utgjør sentrale deler av klimasystemet. Naturlige og menneskeskapte klimaendringer blir gjennomgått, med vekt på forståelse av de fysiske mekanismene som påvirker klimaet. Som mastergrads- eller ph.d.-student kan du bl.a. delta i forskning på jordas klima og fremtidige klimaendringer

Teori/observasjoner/feltarbeid

SWT(I,J,L,N) = SWT(I,J,L,N) + FWT(J) SWW(I,J,L,N) = SWW(I,J,L,N) + FWW(J) SUW(I,J,L,N) = SUW(I,J,L,N) + FUW(J) GOTO 34 C---BETA < 0 ==> FLUX(J) --> (JM1) 32 IF(JM1.GT.JM) GOTO 33 FM(JM1) = FM(JM1) - FMX(J) EPS = -FMX(J)/FM(JM1) EPS1 = 1.0 - EPS FTEMP = -EPS*TCT(I,JM1,L,N) + EPS1*FTT(J) TCT(I,JM1,L,N) = TCT(I,JM1,L,N) + FTT(J) SVV(I,JM1,L,N) = EPS*EPS*FVV(J) + EPS1*EPS1*SVV(I,JM1,L,N) 2 + 5.*(EPS*EPS1*(-SVT(I,JM1,L,N)+FVT(J)) + (EPS1-EPS)*FTEMP) SVT(I,JM1,L,N) = EPS*FVT(J) + EPS1*SVT(I,JM1,L,N) + 3.0*FTEMP SUV(I,JM1,L,N) = EPS*FUV(J) + EPS1*SUV(I,JM1,L,N) + V 3.*(EPS1*FUT(J) - EPS*SUT(I,JM1,L,N)) SVW(I,JM1,L,N) = EPS*FVW(J) + EPS1*SVW(I,JM1,L,N) + W 3.*(EPS1*FWT(J) - EPS*SWT(I,JM1,L,N)) SUT(I,JM1,L,N) = SUT(I,JM1,L,N) + FUT(J) SUU(I,JM1,L,N) = SUU(I,JM1,L,N) + FUU(J) SWT(I,JM1,L,N) = SWT(I,JM1,L,N) + FWT(J) SWW(I,JM1,L,N) = SWW(I,JM1,L,N) + FWW(J) SUW(I,JM1,L,N) = SUW(I,JM1,L,N) + FUW(J) 33 FTT(J) = -FTT(J) 34 CONTINUE 35 JM1 = J C-----JD51 = 1/JD52 = JM+1/JD53 = JM+2/JD54 = JM+1 C---FLUX ACROSS A LATITUDE CIRCLE (SOUTHERN/NORTHERN BOUNDARIES) IF(ND51.GT.0) AIL(I,L,N+ND51) = AIL(I,L,N+ND51) + FTT(JD51) IF(ND52.GT.0) AIL(I,L,N+ND52) = AIL(I,L,N+ND52) + FTT(JD52) 40 CONTINUE DO 42 J=1,JM C---TOTAL NORTHWARD TRANSPORT(ND10), & N.TRANS. BY EDDIES(ND11) IN KG. IF(ND10.GT.0) D AJL(J,L,N+ND10) = AJL(J,L,N+ND10) + SUMFTT(J) IF(ND11.GT.0) D AJL(J,L,N+ND11) = AJL(J,L,N+ND11)+SUMFTT(J)-SUMF(J)*BETAM(J,L) 42 CONTINUE 48 CONTINUE 50 CONTINUE C----------------------------------------------------------------------- C----RESET AIR MASS IN GRID BOX---APPROPRIATE TO END OF TIME STEP DO 58 L=1,LM DO 58 J=1,JM C--- BETA(I,1,L) = MASS FLUX INTO LOWER BOUNDARY OF BOX(J=1) C--- = 0 UNLESS WINDOW CALCULATION WITH J0 > 0 (SET IN COMP0) C--- BETA(I,JM+1,L) = MASS FLUX OUT OF UPPER BOUNDARY OF BOX(J=JM) C--- = 0 UNLESS WINDOW CALCULATION WITH J0+JM < JMX(=N.POLE) IF(J+J0.EQ.JMX) GOTO 54 DO 52 I=1,IM 52 FD(I,J,L) = FD(I,J,L) + (BETA(I,J,L)-BETA(I,J+1,L)) GOTO 58

1930 2000 Burden BC in snow N65 BC burden N65 Day 120 (% of total) 4 burdenFraMnd_reg M:\CICERO\Doktorgrad\Plotting\PlottFraIdl\BC all_snowburdenplot_hist_reg M:\CICERO\Doktorgrad\Plotting\PlottFra3hrs\BC Year 2000: 0.0974 NAM 0.2934 Russia 0.2516 EU 0.1078 China 0.2498 REST 4

GEF1000 Klimasystemet Den globale energibalansen, energitransport i atmosfæren og havet, drivhuseffekten. Solstråling, varmestråling, betydning av gasser og skyer. Bakkens energibalanse, vannets kretsløp. Luftstrømmer og havstrømmer, El Niño-fenomenet Emnet skal gi en grunnleggende forståelse av de fysiske prosesser som styrer klimaet på jorda.

Undervisning/Eksamen (Terje Berntsen/Jan Erik Weber/Ivan Føre) Forelesninger, 3t. pr. uke. Kollokvier/grupper, 2t. pr. uke. De kreves innlevering av 2 obligatoriske oppgaver. For å få lov til å gå opp til avsluttende eksamen må disse være godkjent. Frivillig ekskursjon på Oslofjorden med forskningsfartøyet Trygve Braarud (18.9) Vurdering og eksamen Skriftlig midtveiseksamen som teller ca 1/3 av sluttkarakteren. Avsluttende skriftlig eksamen (3 timer) som teller ca 2/3 av sluttkarakteren. Endelig karakter settes etter en helhetsvurdering av de to eksamensdelene.

Kursets hjemmesider http://www.uio.no/studier/emner/matnat/geofag/GEF1000/h09/

Endringer i ”temperatur” og noen drivhusgasser de siste 700 000 år

Klimaet for 21 000 år siden

Temperaturendringer de siste 1300 år

Observert oppvarmingsrate 1979-2005

Økning av innholdet av varme (0-700 meter ) og karbon i havet Stillehavet Atlanter-havet

Flom i England, Juni 2007

Tørke Sahel, 1980 -1990

Endringer i hyppighet av tørke i perioden 1900-2002

Endringer i kalde dager/netter

Endringer i varme dager/netter

Endringer i snø og is

Gjennomsnitt 1900 - 1985 Gjennomsnitt 1985 - 2005 Figur 1. Antall dager med skiføre på Bjørnholt i Nordmarka ved Oslo i perioden 1900 til 2005, målt som antall dager pr år med snødybde over 25 cm (Meteorologisk institutt).

Endring i globalt midlet havnivå

Kan modeller simulere historisk temperaturutvikling?

Endringer i middeltemperatur, men hva med ekstremsituasjoner?

Hvordan endrer mengden av drivhusgasser seg i atmosfæren?

Regionale klimaendringer

Svante Arrhenius Beregnet at en dobling av CO2 konsentrasjonen vil øke den globale temperaturen med 5 – 6 °C. Nyere estimater gjerne litt lavere.

Sigurd Hoel Syndere i sommersol (1927) “Det måtte jo være tydelig for enhver at jorden gikk en ny kuldeperiode i møte, hva det nå kunne komme av, for lite vulkanske utbrudd i det siste formodentlig, for lite kullsyre i luften, varmen lekket ut i verdensrommet, torsken forsvant fra kystene og åndslivet døde ut i byene.”