Fiskerikyndiges erfaringer En kartlegging Arild Buanes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Teknologi i klasserommet
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Fisk og seismikk seminar Erfaringer fra 2010 og fremtidsutsikter
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
GEOFYSISK DATAINNSAMLING PÅ NORSK SOKKEL 2010 Jan Stenløkk Oljedirektoratet.
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Veiledning av elever / lærlinger
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Mestring og forebygging av depresjon
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Erfaringer fra innførte tiltak og opplæring
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Frontlinjeserivce
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Om å skrive om litterære tekster
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Fiskeripolitikk i bevegelse Tore Roaldsnes, styreleiar i Fiskebåt.
Næringas erfaring med NYTEK
Muntlige presentasjoner
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Alfred Nordgård Direktør næringspolitikk, OLF Hvordan kan industrien bidra til bedre samhandling med fiskerinæringen? 1.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Mestring og forebygging av depresjon
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
«Lese og løse oppgaver»
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
GEOFYSISK DATAINNSAMLING PÅ NORSK SOKKEL 2014
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Livet i havet – vårt felles ansvar Erfaringer fra Barentshavet i 2014 Rune RasmussenHammerfest, 23.april 2015.
Lesing og lesestrategier
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utskrift av presentasjonen:

Fiskerikyndiges erfaringer En kartlegging Arild Buanes

Oppdragsgiver, organisering, design Oppdragsgiver: norsk olje og gass Referansegruppe: rådsmøte for Ett hav 1. «Kontekst»: intervjuer med OD, Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet, Fiskarlaget (sentralt og Nord) 2. Utforme intervjuguide 3. Input referansegruppe (Ett hav) 4. Intervjuer 5. Rapportutkast referansegruppe 6. Fisk & seismikk 7. Ferdigstilling

Oppdragsgivers motivasjon Gi innspill til endringer i opplæring av fiskerikyndige Vurdere om retningslinjene for sameksistens med fiskerisektoren fungerer Få informasjon til bruk i selskap som samler inn seismikk Eventuelt foreslå endringer i rammeverket Eventuelt foreslå endringer i fiskerikyndige sin rolle

Formål: dokumentere erfaringer Erfaringer om bord i seismikkfartøy: om dialogen med kaptein og seismikkansvarlig og annet personell for å ivareta sin rolle; om praktisk tilrettelegging; og om hvordan han opplever å bli behandlet om bord. Erfaringer med regelverket som skal regulere forholdet mellom seismikk og fiskeri Erfaringer med retningsgivende materiell Erfaringer med dialogen med fiskebåter Erfaringer med fiskerikyndig-kurset Erfaringer med organiseringen av egen virksomhet

Hva slags studie ? Kvalitativ studie, gjennomført gjennom intervjuer med et begrenset antall fiskerikyndige (N=12) Dette vil si at vi får frem en katalog av erfaringer, men man skal vær varsom med å trekke konklusjoner om hvor representative disse erfaringene er.

Om de intervjuede Dekker alle havområdene – Barentshavet: 2 – Nordsjøen + Barentshavet: 6 – Nordsjøen, Norskehavet, Barentshavet : 4 Varierende erfaring: – Over 20 år: 2 stk. – 4-8 år 4 stk. – Under 4 år: 6 stk.

Om rollen - formalia «Fartøy som foretar seismiske undersøkelser, skal ha fiskerikyndig person om bord når det er nødvendig av hensyn til fiskerivirksomheten i området» (Ressursforskriftens §5) Rollen til den fiskerikyndige beskrives slik: ”Den fiskerikyndige skal ha en rådgivende funksjon for undersøkelsen innenfor sitt fagområde og skal sikres en fri og uavhengig stilling. Oppdraget som fiskerikyndig skal gjennomføres objektivt og upartisk i forholdet mellom oppdragsgiver og fiskeriinteresser”

Hvordan oppleves rollen? Erfaringer om bord: Hvor god er kjennskapen til, og aksepten av, det norske regelverket? Hvordan er den praktiske tilretteleggingen? Hvordan blir den fiskerikyndige behandlet om bord?

Kjennskapen til, og aksepten av, det norske regelverket Flertallet sier de aller fleste kapteiner og seismikkansvarlige i dag kjenner og aksepterer regelverket, selv om de ikke alltid forstår bakgrunnen for det. Hvis noen er i tvil har flere opplevd at klienten er rask til å slå fast at norsk regelverk gjelder. Likevel: Enkelte sier at «noen prøver seg», og en med rundt 8 års erfaring sier at kjennskapen er «null, i det store og hele»

Hvordan er den praktiske tilretteleggingen? Når det gjelder bo og arbeidsforhold er det betydelig variasjon i vurderingen til de intervjuede fiskerikyndige. Flere har satt foten ned for dårlige lugartilbud, men dette er enkelttilfeller. Arbeidsforholdene (særlig de senere år) er greie: Enkelte ønsker bedre / skjermede kontorfasiliteter, tilgang på kommunikasjonsutstyr gjennomgående bra, Fiskerikyndige burde ha krav på trådløs telefon (sikkerhetsmoment)

Tillit, respekt, uavhengighet Halvparten svarer uten videre at de opplever å ha tillitt og respekt for seg og sitt oppdrag: «De setter pris på å ha folk med ekspertise eller kunnskap for å vurdere situasjonen» En med lang erfaring har ofte hatt opplevelsen av å være «bare en fiskerikyndig» De øvrige oppgir å få respekt og tillit, men flere gjør et poeng av at de må «sette seg i respekt» når de kommer om bord.

Et knippe utsagn om uavhengighet «Jeg har stått uavhengig, aldri vært noe problem» «På båten er det OK, men på land kan man få høre at man dolker dem [fiskerne] i ryggen» «Har stått uavhengig, men de drar i deg i fra begge sider» «Det er en krevende jobb» «Det er en ugjestmild jobb»

Klart regelverk? Ulike vurderinger av om regelverket er klart (nok). Flere av de som synes regelverket er uklart, er imidlertid usikre på om større klarhet faktisk ville være en fordel: Mange oppgir at skjønnsutøvelse, sunn fornuft og dialog med fiskeflåten uansett vil være viktige enn ytterligere klargjøring av regelverket.

Manual, logg og rapportering ODs manual for fiskerikyndige (2010) betraktes som nyttig – særlig for nye fiskerikyndige – Noen etterlyser mer konkrete tips til fremgangsmåter i ulike konfliktsituasjoner Mal for loggbokføring oppfattes som grei, men flere etterlyser tilbakemelding på detaljeringsnivå/omfang, f eks : «men hva hvis du har avbrudd på noen timer med havari og reparasjon på noe utstyr?» Rapportering etter endt oppdrag: flere uttrykker tvil «om noen bryr seg», og etterlyser tilbakemelding på at ting faktisk blir registrert og fulgt opp.

Kystvaktsentralen «Kystvaktsentralen er det nyttigste vi har – få de på lag med en gang» «har kontakt med de hele tida» Noen er usikre på hvilken informasjon om fiskeflåten de faktisk skal kunne få fra Kystvakten (sporing, kontaktdata): «Jeg kan få vite om aktivitetene, men jeg får ikke vite navnet på båtene…vel, hvis du er heldig treffer du på noen som oppgir navn og nummer»

Dialog med fiskeflåten «Det aller viktigste vi gjør er å få rede på intensjonen til fiskeflåten» Dialogen er gjennomgående grei, men enkeltepisoder med båter som har slått av AIS, eller ikke svarer på gjentatte anrop – «En gang måtte jeg ringe rederiet en lørdagskveld for å få et mobilnummer og etablere kontakt» Fiskeflåten vet for lite om planlagt og pågående seismikk

Skremme-effekt og tilrådelig avstand «Myndighetene har (…) ikke fastsatt en generell minsteavstand mellom seismiske undersøkelser og fiskeriaktivitet» (felles veileder OED og FKD 2013) Likevel: To fiskerikyndige oppgir at Fiskeridirektoratet refererte til 18 nm skremmeavstand i enkelte tilrådinger i Noen fiskere «påberopte seg» 18 nm avstandskrav. «Det blir verre jo lenger nord du kommer»

Erfaringer med kurset Innhold og omfang får i det vesentlige positiv omtale. Likevel et skille: De mer erfarne opplevde kurset som en formalitet, få papir på noe man allerede kunne, og egentlig unødvendig for dem selv. Samtidig ser de behovet for en «standard» sertifisering. Noen av de erfarne ser f eks rollespill om konflikthåndtering som et symptom på feilslått rekruttering Enkelte er kritiske til sertifisering av for mange nye fiskerikyndige

Rekruttering Enkelte sier at noen kolleger «aldri skulle vært på havet» – at de ikke har nok/rett bakgrunn/erfaring Flere som starter med å si at de vil at kursdeltakerne skal ha mer erfaring før kurset, resonnerer videre i retning av at det er viktig å få inn yngre som ikke har rukket å få all vedens erfaring. De foreslår at man må få etablert enten en fast ordning med to fiskerikyndige på samme oppdrag (samtidig) – en «fersk» og en erfaren, eller i det minste i en opplæringsperiode.

Organisering av virksomheten De fleste er koblet til agenter/ crewingselskaper, noen driver dels slike selv. De er fornøyde meg eget crewingselskap, men noen mener andre bidrar til å presse dagratene ned. Lave dagrater kan medføre at man ikke får de mer erfarne på oppdrag som virkelig krever erfaring..

Takk for oppmerksomheten!