Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Mapper og mappemetodikk Keiserens nye klær?
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Forskjeller på tale og skrift
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Arkivskuff eller læringsarena?
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Å være student Mattias Øhra
Lærerutdanning Mattias Øhra DIGITALE LÆREMIDLER Av Høgskolelektor Mattias Øhra Prosjektleder.
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Læringsorientert vurdering Mapper som lærings- og vurderingsreiskap.
Å være student Mattias Øhra
Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Digitale mapper – et sted for læring? Elektronisk støtte til mappemetodikk IKT-didaktikk i skole og.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Lærerutdanning Lærerutdanning Mattias Øhra Mattias Øhra 04 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
IKT og nye læreprosesser
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Å være student Mattias Øhra
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
IKT for læring Mattias Øhra.
«Bare bok gjør ingen klok»
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Evaluering og mappevurdering
Mattias Øhra 2002.
Utskrift av presentasjonen:

Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002

To sentrale utfordringer  Forholdet IKT/nye læreprosesser  Forholdet studieforløp/evaluering –Hva styrer hva….? –Kan mapper være ”brua”?

digitale mapper  Lagrings- og organiseringsform?  Lærings- og samarbeidsform?  ???

En digital mappe... … lagres digitalt, -lagres og organiseres digitalt enten på nettet eller i et lukket system (som Classfronter eller lignende)... bygger på generelle prinsipp for mappeevalueringgenerelle prinsipp … benytter digitale virkemidler, strukturerings- og kommuniseringsmåter så vel i læringsprosessene som i dokumentasjonen av disse (for eksempel multimedialitet, interaktivitet og hypertekstualitet)... kan være ”transparente” - gir mulighet for studentene å ha innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive prosesser og produkter - gir, hvis den ligger offentlig på nettet, muligheter for autentiske og varierte skrivesituasjoner og mottakergrupper

Datamaskinen som læringskanal  Arbeidsmåter som fremmer –det prosessuelle og dynamiske (POS m/Word, "chat", nett-tekster)POS m/Word –det sosiale og samarbeidende (chat, diskusjonsforum, hypertekstuelle fellestekster)chat diskusjonsforumhypertekstuelle  Arbeidsmåter som er uavhengig av tid og sted

Digitale mapper kan være  Individuelle Individuelle  Kollektive Kollektive ..eller begge deler ….

Anker/”bokmerke”  Å lage linker til et bestemt avsnitt eller poeng i en medstudents dokument krever mer arbeid, samarbeid og gir en mer spennende tekstvev. Dette krever –en spesiell teknisk ferdighet, å kunne lage ”anker” –en grundigere lesing av medstudentenes tekster –et mer nyansert resonnement og en gjennomført komposisjon –og ikke minst; man må snakke med medstudenten for å få denne til å legge inn det omtalte ankeret ***

Å linke egne tekster til andres… ……har flere formål:  respektfunksjon  kollektiv kunnskapsbygging  kontrollfunksjon

 Hyperteksprinsippet er –et tekstlig virkemiddel –en måte å tilnærme seg kunnskap på  Hypertekstprinsippet egner seg for så vel –presentasjonstekster (formidling av kunnskap) som –læringstekster (konstruering av egen kunnskap)

100% mappeevaluering Todelt evaluering:  Presentasjonsmappe (valgt ut etter visse kriterier) (eks. fra matematikk) Presentasjonsmappe  Muntlig (eks. fra norsk) Muntlig

Hva skal i den offentlige nettmappen?  Alle arbeid, - eller bare spesielt utvalgte?  Bare "ferdige" produkter, - eller også utkast?  Bare arbeid som er godkjent av lærer?  Bare produksjoner tilpasset datamediet?

Hva er grunnlag for evaluering?  Bare mappene?  Kombinasjonsløsninger? –Presentasjonsmappe + ”trad.” skriftlig eksamen? –Presentasjonsmappe + selvvalgt pensum? –Pres.mappe +???

Hva skal dokumenteres?  Faglige produkt?  Faglige prosesser?  Refleksjon over fag?  Refleksjon over egen læringsprosess? –Se mappekrav 1.klasse og 2.klasse1.klasse 2.klasse

Digitale, nettbaserte mapper  Reelle mottakere  Motiverende, stimulerende  Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne  Appellerer til konkurranseinstinkt  Produktene kan stadig forandres/forbedres  Avslørende, blottstillende  Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter  Inviterer til fellestekster (***) (faglige og tverrfaglige)fellestekster ***

Vi har erfart at….  transparente, nettbaserte mapper åpner for samarbeid, og at hypertekstualitet er et konkret bidrag til å gjøre digitale mapper kollektive og dialogiske.  mulighetene for å forbinde tekster og resonnement til hverandre gjør at hele studentgrupper kan være i konstant dialog og bygge på hverandres kunnskap.