Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002
To sentrale utfordringer Forholdet IKT/nye læreprosesser Forholdet studieforløp/evaluering –Hva styrer hva….? –Kan mapper være ”brua”?
digitale mapper Lagrings- og organiseringsform? Lærings- og samarbeidsform? ???
En digital mappe... … lagres digitalt, -lagres og organiseres digitalt enten på nettet eller i et lukket system (som Classfronter eller lignende)... bygger på generelle prinsipp for mappeevalueringgenerelle prinsipp … benytter digitale virkemidler, strukturerings- og kommuniseringsmåter så vel i læringsprosessene som i dokumentasjonen av disse (for eksempel multimedialitet, interaktivitet og hypertekstualitet)... kan være ”transparente” - gir mulighet for studentene å ha innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive prosesser og produkter - gir, hvis den ligger offentlig på nettet, muligheter for autentiske og varierte skrivesituasjoner og mottakergrupper
Datamaskinen som læringskanal Arbeidsmåter som fremmer –det prosessuelle og dynamiske (POS m/Word, "chat", nett-tekster)POS m/Word –det sosiale og samarbeidende (chat, diskusjonsforum, hypertekstuelle fellestekster)chat diskusjonsforumhypertekstuelle Arbeidsmåter som er uavhengig av tid og sted
Digitale mapper kan være Individuelle Individuelle Kollektive Kollektive ..eller begge deler ….
Anker/”bokmerke” Å lage linker til et bestemt avsnitt eller poeng i en medstudents dokument krever mer arbeid, samarbeid og gir en mer spennende tekstvev. Dette krever –en spesiell teknisk ferdighet, å kunne lage ”anker” –en grundigere lesing av medstudentenes tekster –et mer nyansert resonnement og en gjennomført komposisjon –og ikke minst; man må snakke med medstudenten for å få denne til å legge inn det omtalte ankeret ***
Å linke egne tekster til andres… ……har flere formål: respektfunksjon kollektiv kunnskapsbygging kontrollfunksjon
Hyperteksprinsippet er –et tekstlig virkemiddel –en måte å tilnærme seg kunnskap på Hypertekstprinsippet egner seg for så vel –presentasjonstekster (formidling av kunnskap) som –læringstekster (konstruering av egen kunnskap)
100% mappeevaluering Todelt evaluering: Presentasjonsmappe (valgt ut etter visse kriterier) (eks. fra matematikk) Presentasjonsmappe Muntlig (eks. fra norsk) Muntlig
Hva skal i den offentlige nettmappen? Alle arbeid, - eller bare spesielt utvalgte? Bare "ferdige" produkter, - eller også utkast? Bare arbeid som er godkjent av lærer? Bare produksjoner tilpasset datamediet?
Hva er grunnlag for evaluering? Bare mappene? Kombinasjonsløsninger? –Presentasjonsmappe + ”trad.” skriftlig eksamen? –Presentasjonsmappe + selvvalgt pensum? –Pres.mappe +???
Hva skal dokumenteres? Faglige produkt? Faglige prosesser? Refleksjon over fag? Refleksjon over egen læringsprosess? –Se mappekrav 1.klasse og 2.klasse1.klasse 2.klasse
Digitale, nettbaserte mapper Reelle mottakere Motiverende, stimulerende Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne Appellerer til konkurranseinstinkt Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende, blottstillende Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter Inviterer til fellestekster (***) (faglige og tverrfaglige)fellestekster ***
Vi har erfart at…. transparente, nettbaserte mapper åpner for samarbeid, og at hypertekstualitet er et konkret bidrag til å gjøre digitale mapper kollektive og dialogiske. mulighetene for å forbinde tekster og resonnement til hverandre gjør at hele studentgrupper kan være i konstant dialog og bygge på hverandres kunnskap.