Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Advertisements

Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Ei dramatisering Maren & Agnete – fritt etter Johan Herman Wessel.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hvordan lage setninger på fransk?
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Leddenes syntaktiske funksjoner
PRONOMEN.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Sett inn nok på riktig plass.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Smaksprøver på språkforskning Kristine Eide, Universitetet i Oslo
SYNTAKS 2 Leddstilling.
Min hobby.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Utskrift av presentasjonen:

Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest finner vi subjektet i forfeltet, men alle ledd kan flyttes fram hit (utenom FV, for da får vi en spørresetning). Setningsleddene (S, V, IO, DO, P, A) kan deles i tre hovedtyper: nominaler (S, IO, DO, P) verbaler (V (FV, IV)) adverbialer (A) Eller: ting, handlinger/hendelser, hvordan/hvor/når

Feltskjema for helsetninger Forbinder- felt FORFELT MIDTFELT SLUTTFELT Ekstra-posisjon v n a V N A Min lillesøster heter Petra Jeg er 3 år og hun 9 år leser bøker for henne bygger tårn med henne Vær kveld når hun skal sove jeg nødt til å gå opp si god natt og gi henne vann OBS! N kan komme etter A, særlig dersom N er stor (for eksempel en leddsetning)

å komme opp på rommet mitt for å høre på musikk Forbinder- felt FORFELT MIDTFELT SLUTTFELT Ekstra-posisjon v n a V N A Hun bruker ofte å komme opp på rommet mitt for å høre på musikk jeg må passe på henne og leke med henne men hun kan være litt kranglete er veldig snill og grei liker å leke kattepus

Det hardeste med å ha en lillesøster er å passe på rommet sitt Forbinder- felt FORFELT MIDTFELT SLUTTFELT Ekstra-posisjon v n a V N A Det hardeste med å ha en lillesøster er å passe på rommet sitt Hun kjempeglad i pastiller og biter kjempehardt flink til å lage pizza men hun liker best å spise pizzaosten

Feltskjema for leddsetninger Forbinder- felt MIDTFELT SLUTTFELT n a v V N A når hun skal sove

Midtfelt eller sluttfelt? Dersom du lurer på om et nominal eller adverbial kommer i midtfeltet eller sluttfeltet, bytter du bare ut det enkle verbalet med et sammensatt og ser hvor de havner da.

Skjema for helsetninger Forbinder- felt FORFELT MIDTFELT SLUTTFELT Ekstra-posisjon v n a V N A

Skjema for leddsetninger Forbinder- felt MIDTFELT SLUTTFELT n a v V N A

Variasjoner: A SUB S V A FV S IV A A . Selv om den formelle ytringsfriheten er på plass, kan prisen for å bruke den føles for høy for mange S V A KON S V A A . Den formelle ytringsfriheten er på plass, men prisen for å bruke den kan føles for høy for mange S V A A . Prisen for å bruke den formelle ytringsfriheten kan føles for høy for mange. (Grunnen til ”for høy” plasseres før”for mange” er nok at dette adverbialet i grunnen grenser mot å være et objekt, jf feltskjemaet.) Patos: For høy kan prisen for å bruke den formelle ytringsfriheten føles for mange. Fokus på enkeltindividet: For mange kan prisen for å bruke den formelle ytringsfriheten føles for høy. Utbryting: Prisen for å bruke den formelle ytringsfriheten er det som kan føles for høy for mange. Setningsknute (framflytting av bare en del av et større ledd – i dette tilfellet fra inf. konstr.): Den formelle ytringsfriheten er det prisen for å bruke [x] som kan føles for høy for mange. A