Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A04 01.10.2004 IT-seksjonen, LU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Dokumenter og arkivering
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
MAPPEVURDERING En innføring.
muligheter og utfordringer
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI 2011 Irene Beyer Log
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
OVERFØRING AV BILDER FRA MOBIL TIL PC..
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
Arkivere e-post i mapper E-post som dreier seg om det samme, kan samles ett sted. Det kan være praktisk. Du kan gjøre det ved å lage mapper. Så kan du.
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Prosjektarbeid i Fronter
Hva er Fronter.
Gå inn på denne internettadressen:
Byggesak Trinn for trinn.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Oppgavelinjen. Gjelder for Windows 7 og Windows Vista
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Fronterinnleveringer på 1-7 og Hovedprinsipper Alle innleveringer 1. år skjer i innleveringsrommet – som følger kullet gjennom årene Hvorfor? For.
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
H VOR ER FILENE MINE ? J OBBE EKSTERNT Seksjon for digital kompetanse Personalopplæring HiO 2010.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Læring i digitale omgivelser Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold UIO MEVIT Høst 2005 (Medier, undervisning og læring)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Å være student Mattias Øhra
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
IKT og nye læreprosesser
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Utskrift av presentasjonen:

Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Mål for forelesningen Bli kjent med begrepene mappevurdering og digitale mapper Kunne opprette og endre digitale filer og mapper Bli kjent med filstrukturene for HiO Kunne dele filer med andre Kunne overføre filer mellom ulike datamaskiner

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Hva er en tradisjonell mappe? "En mappe er en systematisk samling studentarbeid som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen et eller flere områder. Samlingen må omfatte studentmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier, kriterier for å bedømme nivået, og den må vise studentenes selvrefleksjoner" (Paulson, Paulson & Meyer 1991:60. O. Dysthe 02 (LUNA ). LUNA Se også prosjektet IKT og nye læreprosesser

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Mappevurdering Mappene kan innholde dokumentasjon av læringsprosesser så vel som produkter som er resultat av disse. Sluttevaluering blir gjort på grunnlag av innholdet i mappene (mappevurdering) kombinert med andre former for vurdering, f.eks muntlig eksamen. (O.Dysthe 2002: Det nasjonale nettstedet for IKT i lærerutdanning LUNA ).LUNA

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Mappeprosessar i prosjektet "Alternative vurderingsformer i lærarutdanninga" (Dysthe 2002) Hva er digitale mapper?

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Filstrukturen på HiO C:Lokal PC som du IKKE bør lagre data på H: Ditt personlige lagringsområde som student ved HiO (bare du har tilgang) K:Fellesområde for studenter hvor dere kan lagre i mappene ALU og LU (en gruppe har tilgang) P:Ditt personlige web-område som ALLE kan lese, men kun du skrive til Eksempler!

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Hvordan dele filer med andre? Legge filene ut på fellesområdet K: (du har liten kontroll) Publisere filene i Classfronter (du har full kontroll) Forslag til generell mappebruk: –Arbeidsmappe: ditt område på H: –Presentasjonsmappe: ditt område i Classfronter –Generell presentasjon av deg og ditt: web-området P: Eksempler!

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Mapper til norskarbeidet Arbeidsmappe i innleveringsrommet i Classfronter, arkivet ”Skrivemappe i norsk” – undermappa ”Arbeidsmapper” Vurderingsmappe i innleveringsrommet i Classfronter, arkiver ”Skrivemappe i norsk” – undermappa ”Vurderingsmapper” + lurt å ha en kopi av arbeidsmappa på ditt lokale H-område Hvem skal ha tilgang til mappa di? –Lærer –De som skal gi medstudentrespons

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Hvor finnes filene jeg har laget til skrivemappa i norsk? Ditt personlige område H: Min arbeidsmappe i innleveringsrommet Min vurderingsmappe i innleveringsrommet Overfører en kopi ”ser på’” Arbeids- mappe Vurderingsmappe - norsk Arbeids- mappe - norsk

IT-seksjonen LU - Høsten 2004 Overføring av filer Datamaskiner ved HiO (servere) kan logisk kobles sammen ved hjelp av Samba Virker kun i høgskolens lokalerSamba Eks: Startmenyen – koble til Du kan hente filer fra dine områder på HiO ved hjelp av filoverføringsprogrammet WS_ftp. Navn på servere finner du her. WS_ftpher Eksempler!