Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet 8.1.02 og 14.1.02.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

HVA ER ?.
Publisering på internett
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Introduksjon til Internett
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
IT-seksjonen 2005 Nettsøk, nettikette og kildekritikk Hva er internettet? Nettsøk Ta vare på adressene Litt om uønska vare Netikkette Kildekritikk.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Velkommen til IKT og læring!
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Omstilling med IT Hvordan og hvorfor? Hva må gjøres? Leikny Øgrim mars 2004.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Annabelle Millbanks.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
IT-seksjonen 2007 Nettsøk, nettikette og kildekritikk  Hva er Internett?  Nettsøk  Ta vare på adressene  Litt om uønsket vare  Netikkette  Kildekritikk.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Nettsøk og nettikette Forelesning 7. november 2003 Hva er internettet?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Oppgavestiller: Stein Meisingseth ved Aitel. OPPGAVE: Sette opp og konfigurere en testlab med Live Communications Server Sette opp og konfigurere en testlab.
Høgskolen i Oslo Lage nettsider Temaperiode 3 – FLU 2.år Eli Gjølstad - Mai 2007
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
H VOR ER FILENE MINE ? J OBBE EKSTERNT Seksjon for digital kompetanse Personalopplæring HiO 2010.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Høgskolen i Oslo Ulike faser av kvalifiseringsarbeidet: ”Midtveis i førstelektorprogrammet” Forkurs/søkekurs for de som vil søke om opptak til førstelektorprogrammet.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Oppdrag snakketøy Idékonkurranse fra Snakketøyet AS
Oppdrag snakketøy Idékonkurranse frå Snakketøyet AS
BIBSYS-konferansen mars 2019 Erling Fossan
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Oppdraget - todelt A) –Internett i et globalt perspektiv –Internetts rolle for menneskeflytting –Gjør Internett avstanden i verden mindre? B) –Bruk av Internett i undervisningen –Hvordan Integrere Internett i undervisningen

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Internett i et globalt perspektiv Internetts rolle for menneskeflytting Gjør Internett avstanden i verden mindre?

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Hvorfor Internett?

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Datateknologi har Betydning for yrkesvalg og framtidsutsikter.

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Internett er en viktig kommunikasjonskanal for: Markedsføring Næringsliv Forvaltning Forskning Nyhetsformidling Privat bruk

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk skolepolitikk - L 97 krever: Likestilling Aktiv bruk av IT som verktøy i undervisningen

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Kunnskap er makt! Stå på! Forsyn dere fra Internett!

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Er du nybegynner? Vi starter på bunnen

Mobile bruker e Satelitt Skip Undersjøisk telefonkabel Internett Private brukere Workgroup Switch 4200 PSTN ISDN GSM Hjemme kontor Remote Access Server Video Gateway Switch 4400 Corporate offices 4400 FRAD Voice over IP Hub/Switch Regional offices Access Router

Et eksempel på strukturen i verdensveven

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Hva er Internett? Består av millioner av maskiner, millioner av brukere og millioner av kabler. Internett gir muligheter for ulike tjenester.

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Tjenester på internett WWW Elektronisk post (e-post) Nyhetsgrupper/diskusjonsgrupper/News. Elektroniske konferanser Pratelinjer /chat Filoverføring FTP

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Verdensveven Hver av disse sidene har sin unike adresse (URL). Sidene er koblet sammen via hyperlenker som peker til Internett sidens URL.

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Ulike måter å finne fram på Internett Surfe Kjent URL - Internettadresse Søkemøtorer

Bruk av internett i undervisning Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter?

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Hovedpunkter Planlegging av søk Vurdering av materiale - kildekritikk Bearbeiding av materiale

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Planlegging av søk

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Vurdering/kvalitetsbedømmelse av treffene Hvem som helst kan publisere hva som helst! Alle som har en URL-adresse kan i prinsippet legge ut på Internett det de måtte produsere av tekst, lyd og bilder - helt uten sensur av noe slag - Netikette Når oppdatert? Hvem forfatter? Vurdere adressen/URL

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Lovene gjelder - - men ikke nødvendigvis norsk lov. §§ - Lov om opphavsrett - Lov om personvern. AKTUELT:

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Bearbeiding av materialet Klipp og lim - problematisk? Internett som del av en skriveprosess

Høgskolelektor i samfunnsfag Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Farligheter? Nazisme Porno chat Og det som verre er...