Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Matematikk i uterommet.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Undersøkelseslandskap
Malen for fotballmodellen
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
(Fra rammeplanen for lærerutdanning generell del)
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Helhetlig kompetanse i matematikk
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Matematikk/literacy LUB
Kombinatorikk og sannsynlighet
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Helhetlig kompetanse i matematikk
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikk på småskoletrinnet
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Matematikk i samisk kultur
Hvordan lærer barn matematikk
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
PDSA-sirkel/småskalatest
I Dibrastan bor dubridene…
God undervisning og dybdelæring i matematikk
PDSA-sirkel/småskalatest
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009

Hva er elevaktiv undervisning? Undervisning som innbyr til selvstendige tankeprosesser, ikke bare imitasjon Aktiviteten foregår først og fremst inne i hodet til elevene – det kan være mye elevaktivitet selv om elevene er rolige

Elevaktiv undervisning kan være… Problemløsning (uten innblanding fra lærer) Konstruksjon av begreper og aloritmer Utforsking Ulike former for kommunikasjon Refleksjon Framstilling og diskusjon av hypoteser Konstruktiv bruk av feil og misoppfatninger

Elevaktiv undervisning Stein m.fl. beskriver undervisningsopplegg ved oppleggets kognitive krav (”cognitive demand”) De kognitive krav karakteriseres ved ulike typer av tenkning som krves av elevene. Kravene deles inn i fire nivåer

Kognitive krav Lavnivå (huske resultater og prosedyrer) Å skulle huske resultater (memorere) Å kunne gjennomføre prosedyrer uten å forbinde dem med resonnementer eller med de inngående begreper (procedures without connections) Høynivå (ulike former for forståelse) Å kunne forbinde eventuelle prosedyrer med mening og med relaterte begreper (procedures with connections) Å engasjere seg i ordentlig matematisk tenking (doing mathematics)

Eksempel på lavnivå 1a) Å kunne den lille multiplikasjonstabellen 1b) å kunne utføre en multiplikasjon av typen 240 · 83.

Eksempel på høynivå 2a) Finne areal av ulike figurer ved å legge gjennomsiktige ruteark oppå 2b) Undersøke sammenhengen mellom omkrets og areal med kvadratiske brikker

Hvorfor elevaktivitet Elevene forstår mer matematikk Elevene er som regel mer motiverte Større overføringsverdi (kunne bruke det en har lært i andre sammenhenger) Et viktig element i LK06

Elevaktivitet – hvordan Problemløsning Utforsking Åpne oppgaver Rike oppgaver Jfr. tidligere forelesninger

Referanse Skott, J., Jess, K. & Hansen, H. C. (2008) Delta: Fagdidaktik. Frederiksberg, Forlaget Samfundslitteratur. (Matematik for lærerstuderende) Kapittel 6 (om elevaktivitet) finner du her: http://www.samfundslitteratur.dk/fileadmin/Pdf_er/Delta_kap.6_netudgave.pdf (01.04.2009)