Innflytelse av begrenset farvann.
Vi skal se på: Squat Seiling i kanaler Vegginnflytelse Dreiesirkler og svingevne ved dypt og grunt vann
Squat. Vannet vil bli presset under baugen med større fart enn på større dybder og dermed skape et undertrykk og tap av oppdrift- nedsynkning.
Squat Oppbygning av vann foran skipet vil øke den langskipsmotstanden og skyve omdreiningspunktet bakover. Resultatet vil bli en redusert vektarm for rorkreftene. Skipet får også en forlig nedsynkning og dette vil gi problemer med styringskreftene.
Seiling i kanaler Gjensidig påvirkning Daniel Bernoulli – beviste fysiske forhold mellom trykk og hastighet i væskestrøm Påvirkning av resultantkrefter Resultat: skipet blir sugd inn mot sandbanken Skipet vil kreve et rettende moment Kraftig slag forover
Manøvrering i kanaler Før manøver, bli så lenge som mulig midt i kanalen. Lav fart Det minste av to skip blir mest påvirket Manøver avsluttet, søk inn mot midten av kanalen for å unngå bankeeffekt.
Vegginnflytelse Trykkforskjell foran\bak omdreiningspunkt Undertrykksområdet bak omdreiningspunktet har størst påvirkning Fart er en viktig faktor Passering av dypere banker
Måleresultat En får først lett frastøtning av baugen Sugkraft bygger seg opp til 1\3 av skipet har passert Sugekraften fell til 2\3 av skipet har passert Vokser til den får sin endelige stasjonære verdi
Sidemotstand i svinging av fartøy
Effekten av grunnt vann
Dreiesirkel