DISPASJØR BJØRN SLAATTEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Argumentliste for at vi internt i LTL bedrifter skal kreve at NSAB blir benyttet NSAB er en nordisk avtale inngått mellom 8 parter. Partene er de fire.
Hvordan endre bakgrunnsbilde: Høyreklikk på bakgrunnen. Velg ”Format background” Velg ”Picture or texture fill” Trykk ”Insert from file” Og bla deg fram.
Skyldnerens eiendeler Geiranger 2010
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
FELLESPANT KNUT HØIVIK
Ved bevissikring utenfor rettssak
Landsmøtet SFN, Geiranger RENTER. 2 TO HOVEDSPØRSMÅL Kan det kreves rente? Hvordan skal renten beregnes?
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sjøforsikringsrett del 3 Hans Jacob Bull. Redningsomkostninger 1 Sikredes plikt til å unngå eller begrense et havari, NSPL §§ 3-30 – 3-32 Sikredes rett.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Regler om offentlighet og åpenhet
Naturskader og tap i landbruket Møte Bollerud Grendehus.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
JUS102 Advokat Lars Baklund.
3 Marius Stub.
5. Interesse, forsikringsverdi og erstatning
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Årsakssammenheng Innledning Samvirkende skadeårsaker
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
KURSOPPGAVE.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
YRKESSKADE FONDET - BRANN. HANSKENE TIL KENNETH WANGEN.
Kapittel 12. Finansiering Læreplanmål: – Du skal kunne beregne kapitalbehov – og innhente informasjon om ulike finansieringskilder Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
NYE SKATTEREGLER 2016 Firmabil & Yrkesbil. DEFINISJON AV YRKESBIL Bil beregnet spesielt for bruk i tjeneste: Varebil klasse 2 Varebil med kun én seterad.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Nye skatteregler 2016 Firmabil & Yrkesbil.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
3 Marius Stub.
Erik Røsæg Pant i skip.
Erik Røsæg PANT I SKIP 1.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Registrerte personers rettigheter
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang - fakultetsoppgave i erstatningsrett
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Inngrep – Hva nå? En oversikt over enkelte prosessuelle grep for å avdekke og forfølge immaterialrettskrenkelser v/ Ida Gjessing.
Sammenstøt av forbrytelser
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Kapittel 2: Investeringsanalyse
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

DISPASJØR BJØRN SLAATTEN FELLESHAVARI DISPASJØR BJØRN SLAATTEN

Hva er «felleshavari»?

Felleshavari: Oppofrelser og utgifter for å redde skip og last fra en felles fare. Utgiftene og oppofrelsene blir fordelt over berørte interesser – normalt skip, last, bunkers og frakt. Eks: Brann – slukning med vann - vannskader Motsatt: Partikulært havari – skade på skip eller last. Tapet blir der det «faller» Eks: Fryseskip – skade på frysemaskineriet

Lange tradisjoner Rhodesisk lov – mer enn 2000 år gammel «Hvis last har blitt kastet over bord for å lette et skip, skal det som er blitt ofret for felleskapet bli erstattet ved bidrag fra alle» Glasgow Rules i 1860, revidert i 1864 ”York-Rules” Antwerpen 1877 (”York-Antwerp Rules”) YAR 1890, 1924, 1950, 1974, 1990, 1994 og 2004. 2016? Fokus vil bli på 1994 Reglene.

Felleshavari Dispasje U.K. - Average adjuster - average adjustment Danmark – Havari Grosse Dispache – Dispacheur Sverige – Gemensamt haveri – Dispasch – Dispachör Finland – Som Sverige

Yrke – dispasjør?

Felleshavari – ikke forsikring En bestemmelse i fraktkontrakten (B/L eller certepartiet) F. eks i Hydrobill (Hydrocharter): «In case of General Average same to be settled in Oslo according to the YAR 1994» YAR – Et privat regelsett administrert av CMI Inkorporert i Sjølovens kapittel 17 I de fleste land kan en dispasje bli bragt inn for domstolene

Sjøloven kap. 17 Felleshavari § 461 York-Antwerpen-reglene – 1994 versjonen gjelder § 462 Sted for oppgjør av felleshavari. Hvis ikke annet er avtalt så gjøres det opp i rederens hjemland. Dispasjøren treffer avgjørelse av om vilkårene for F.H. foreligger. Dispasje § 463 Begjæring av dispasje – begjæres av rederen, men også andre med rettslig interesse kan gjøre det hvis rederen ikke gjør det § 465 Ansvar for havaribidrag – eier av last hefter med godset, men ikke personlig. Reder skal nekte å utlevere last hvis ikke lasteieren påtar seg personlig ansvar og stiller betryggende sikkerhet.

York-Antwerpen reglene 1994 Bokstav regler A – G Tall regler I – XXII Tolkningsregel: Ved oppgjør av felleshavari gjelder følgende regler, således at de utelukker enhver lov og praksis som står i strid med reglene. For så vidt annet ikke er bestemt i hovedregelen og i tall reglene, skal felleshavari gjøres opp i overensstemmelse med bokstavreglene.

Hovedregel Som felleshavari erstattes ikke i noe tilfelle oppofrelse eller utgifter med mindre de er foretatt eller pådratt med fornuft Inntatt i 1994 – Bakgrunn var en rettssak vedrørende skipet «Alpha» Hovedregelen gjelder for både bokstav og tall reglene

Common safety / Common benefit Regel A – Common safety Tall reglene – Common safety – (Regel X og XI)

Regel A En felleshavarihandling foreligger når – og kun når – det av hensyn til den felles sikkerhet forsettlig og med fornuft foretas en ekstraordinær oppofrelse eller pådras en ekstraordinær utgift i den hensikt å redde fra fare eiendeler involvert i et felles sjøforetak. Felleshavarioppofrelse og –utgifter skal bæres av de forskjellige interesser på det grunnlag som er fastsatt i det følgende.

Fare?

Felleshavari situasjon?

Regel G 1. ledd: Så vel for tap som for bidrag gjøres felleshavari opp på grunnlag av verdiene på tiden og stedet for reisens slutt. 3. ledd: Non-separation agreement (Inntatt i 1994 reglene)

Tall reglene Spesial regler jfr. Tolkningsregelen Detaljerte regler for spesielle tilfeller som f eks Slukking av brann om bord (III), Bort kapping av vrakgods (IV), Frivillig strandsetting (V), Bergelønn (VI), Skade på maskineri og kjeler (VII), Nødhavns utgifter (X) Hyre og kostpenger til besetningen og andre utgifter ved anløp av og opphold i nødhavn osv. (XI).

Felleshavari – hva kan dekkes? F.eks.: Et skip må i nødhavn av hensyn til felles sikkerhet. Nødhavns anløp – slepeutgifter eller for egen maskin (bunkers). Mannskapsutgifter inn til og i nødhavn. Anløpsutgifter – havneutgifter, kaiavgift etc. Er lossing av last nødvendig kan dette dekkes – f eks ved sterk slagside Midlertidig lagring av lasten i land. Gjeninnlasting. Lossing av bunkers etc. hvis nødvendig for den felles sikkerhet Reparasjon av felleshavariskader Utgifter for å få skipet tilbake i tilsvarende posisjon Årsakssammenheng og adekvans

Regel XVII Bidragsverdier Bidrag skal utliknes over eiendelenes virkelige nettoverdier ved reisens slutt (for lasten – verdi ved utlossing i h.h.t. mottakerens faktura, evt. skipningsverdien. Skipet – markedsverdi fratrukket eventuelle skader. Innhente takst. Frakten – fratrekk for visse utgifter Bunkers Unntak: Post, passasjerers bagasje, personlige effekter, privatbiler passasjerene har med på reisen

Tall reglene Regel XX Kommisjon 2 % Regel XXI Renter 7% p.a.

YAR 1994 - 2004 Bergelønn 1994 Inngår som del av dispasjen, bergelønnen omfordeles basert på bidragsverdier. Renter på utlegget 2004 Ikke lenger del av dispasjen hvis ikke den kun er betalt av en part. Inngår da som en kreditering av vedkommende og f eks lasten belastes med sin andel. Ikke renter av utlegget

YAR 1994 - 2004 Regel XI Mannskapsutgifter, drivstoff og forråd etc. i nødhavn 1994 - Inngår i dispasjen 2004 – Kun den tid som medgår for å ta seg inn til nødhavn Regel XX Kommisjon endret i 2004 – Ingen kommisjon Renter XXI - 2004 Renten fastsettes årlig av CMI