Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Personopplysningsloven
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Informasjonssikkerhet
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Prosjektavslutning og sluttrapport
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Håndtering av dokumentasjon i pleie- og omsorgstjenesten Anne Mette Dørum, spesialrådgiver i Digitaliseringsavdelingen i KS Fagforbundets fagdager
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling

OT-MAPPE Hvordan skal den behandles?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Journalføring.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Håndtering av digitale arkiv
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Digisos Strategi for å ta i bruk digital søknad/Digisos
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Utskrift av presentasjonen:

Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten Advisory Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten FoU prosjekt FoU nr. 144017 Draft

Prosjektgjennomføring Oppdraget har vært organisert som et FoU-prosjekt med KS som prosjekteier og PwC som utførende enhet. Prosjektet er gjennomført i perioden juni 2014 – mars 2015. For å sikre relevant, faglig informasjon og kvalitetssikre riktig forståelse av prosjektets utfordringer, opprettet KS en referansegruppe med relevant ekspertise knyttet til spesielt arkivering, helsefaglig systemforståelse og lovverk samt ledelse og organisering av pleie- og omsorgstjenester. En kvalitativ tilnærming er valgt for å kartlegge hvordan kommuner håndterer og arkiverer dokumentasjon innenfor pleie og omsorg. Rapporten er basert på opplysninger og vurderinger hentet fra Dokumentanalyser Intervjuer med relevante fagpersoner Gruppeintervju med ni utvalgte kommuner Intervju med systemleverandørene Tieto, Visma og Acos Individuelle intervju med utvalgte ressurser innenfor ytterligere ni kommuner Dialog og drøftinger med oppdragsgiver og referansegruppens medlemmer Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 2

Prosjektets overordnede problemstillinger Kommunenes bruk av sakarkivsystemet kontra saksbehandlingsdelen av PLO-systemet (stor rød pil) Håndtering av saksbehandlings-dokumentasjon kontra dokumentasjon av helsehjelp internt i PLO-systemet (liten rød pil) Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 1

Gjeldende rammeverk Anvendelsesområde for de mest sentrale lovene som er omfattet av problemstillingene*: Forvaltningsloven og offentlighetsloven er gjeldende uavhengig om saksbehandlingen skjer i sakarkivsystemet eller i PLO-systemet. Arkivloven og personopplysningsloven gjelder for både for saksbehandlingsdokumentasjon og dokumentasjon av helsehjelp som behandles i EPJ. Pasientjournalloven og helsepersonelloven kommer hovedsakelig til anvendelse for dokumentasjon av helsehjelp. *Lovene kan imidlertid ha et bredere anvendelsesområde enn den skjematiske angivelsen i figuren. Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 1

Saksbehandling Undersøkelsen viser at det på noen områder er ulik praksis og til dels ulik oppfatning av hva som er riktig systembruk og den underliggende tolkning av lover og forskrifter i utførelsen av saksbehandlingen. Kommunene har gode rutiner for vurdering av søknader og fatting av vedtak. Når det gjelder behandling av klager, innsyn og tilsyn, er det mer ulik praksis mellom kommunene. Vedrørende saksbehandling knyttet til pleie- og omsorgstjenester, er den overordnede anbefalingen at denne utføres i PLO-systemet. Videre anbefales følgende: Søknader, vedtak, klager og krav om innsyn knyttet til enkeltbrukere inneholder sensitive personopplysninger og behandles i sin helhet i PLO-systemet. Dublering av dokumentasjon i sakarkivsystemet for saksbehandling knyttet til enkeltbrukere er ikke nødvendig og anbefales ikke. Klager, innsynssaker, tilsynssaker og annen saksbehandling som ikke er knyttet til aktive enkeltbrukere (for eksempel krav om innsyn i morsjournaler eller klager på praksis i virksomheten) dokumenteres i sakarkivsystemet. Dersom dokumentasjonen inneholder sensitive personopplysninger og sakarkiv-systemet ikke ligger i sikret sone, kan dokumentasjonen ikke arkiveres elektronisk i systemet og kommunene må ha et eget papirarkiv for arkivering av slik dokumentasjon. Krav om innsyn i pasientjournal skal dokumenteres i pasientjournalen. Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 4

Saksbehandling forts. Flere kommuner er redde for å makulere papir som er skannet, og er usikre på om de oppbevarer dokumenter unødvendig. På dette området gir mange kommuner uttrykk for at de opplever manglende retningslinjer og rutiner de kan forholde seg til. Følgende anbefaling gis: Gitt at kommunene har Noark-godkjent sakarkivsystem, og skanner inn papirbasert dokumentasjon i sakarkiv-systemet, er kommunene ikke pliktig til å oppbevare de fysiske dokumentene som er skannet (med mindre disse omfattes av lovbestemte formkrav eller at kommunen av andre årsaker har vurdert at dokumentene må være fysisk tilgjengelig). Dersom PLO-systemet ikke er Noark-godkjent for saksbehandling (eller godkjent etter særlig tillatelse fra Riksarkivaren), må all saksbehandlingsdokumentasjon i PLO-systemet skrives ut og arkiveres på papir. Noark-godkjenning er en forutsetning for fullelektronisk arkivering, og all papirdokumentasjon må eventuelt skannes inn for å ha et komplett elektronisk arkiv. Kommuner som ikke har tatt i bruk skanning må ha et papirarkiv som dokumenterer lovpålagt virksomhet. Dette gjelder både for sakarkivsystemet og PLO-systemet. Det foreligger imidlertid ikke noe lovmessig krav til at det skal være et fysisk felles arkiv. Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 4

Dokumentasjon av helsehjelp Undersøkelsen viser at kommunene hovedsakelig ser ut til å håndtere dokumentasjon av helsehjelp i tråd med gjeldende lovverk, og at de oppfatter lovverket som tydelig på dette området. Likevel har undersøkelsen avdekket noe ulik praksis mellom kommunene. Overordnet gjelder følgende for håndtering av dokumentasjon av helsehjelp: Dokumentasjon av helsehjelp skal lagres i EPJ, aldri i saksbehandlingsdelen i PLO-systemet eller i sakarkivsystemet, selv ikke om dokumentasjonen mottas som vanlig post. Helseopplysninger som mottas som ledd i den helsehjelp som ytes skal også lagres i EPJ. Dersom skanning ikke er tatt i bruk eller at skanningsfunksjonen i PLO-systemet medfører at dokumentasjonen ikke havner i EPJ, må all dokumentasjon av helsehjelp som oppstår eller mottas på papir, arkiveres på papir. Dersom helseopplysninger mottas som en del av, eller som vedlegg til, søknader, klager osv., skal de inn i saksbehandlingsdelen av PLO-systemet som del av den samlede saksdokumentasjonen som ligger til grunn for saksbehandling og vedtak. Slik dokumentasjon skal også lagres i EPJ dersom de antas å være relevante for den helsehjelp som pleie- og omsorgstjenesten skal yte brukeren. Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 4

Arkivering Det er ulikheter mellom kommunene når det gjelder arkivering av dokumentasjon tilknyttet pleie- og omsorgstjenesten. Undersøkelsen viser videre at arkivleder og dokumentsenter i flere kommuner har liten oversikt over oppfølging og kvalitetssikring av arkivering i tilknytning til PLO-systemet, og fagsystemer generelt. For håndtering av arkivering anbefales følgende: En sak må arkiveres komplett, enten elektronisk eller på papir. Ved elektronisk arkivering må som et minimum alle hoveddokumentene arkiveres elektronisk. Vedlegg kan i slike tilfeller arkiveres på papir dersom dette er mest hensiktsmessig. Kommunene bør ta i bruk Noark-godkjent systemløsning for PLO-systemet hvis tilgjengelig. For kommuner som ikke har etablert fullelektronisk arkivering, anbefales en ordning med et daglig fysisk arkiv på de ulike lokasjonene/fagenhetene og etablering av klare rutiner for overføring til felles bortsettingsarkiv med avklart periodisering. Kommunen bør ha et felles bortsettingsarkiv for dokumentasjon knyttet til pleie- og omsorgstjenestene. Det er svært viktig at arkivleder tar ansvar for kommunens samlede arkiv og en helhetlig arkivplan. Arkivleder må ha fokus på og ta ansvar for tilrettelegging og utførelse av rutiner for forskriftsmessig arkivering av dokumentasjon i PLO-systemet. Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 4

Arkivering forts. Det er nødvendig å skille mellom hva som er saksbehandlingsdokumentasjon og hva som er dokumentasjon av helsehjelp for å unngå sammenblanding av dokumentasjon i arkivdanningen og sikre forskriftsmessig arkivering. Figuren viser hvordan skillet mellom sakarkiv og pasientarkiv må betraktes for saksbehandlings-dokumentasjon og dokumentasjon av helsehjelp i tilknytning til pleie- og omsorgstjenester. Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 3

Videre oppfølging fra kommunene Undersøkelsen underbygger at det er behov for å sikre at kommunene utfører dokumenthåndteringen forskriftsmessig i henhold til gjeldende lovverk. Det er også behov for å sikre at det i størst mulig grad er lik og enhetlig praktisering av dokumenthåndtering på tvers av alle kommuner. Det anbefales at kommune fokuserer spesielt på følgende forhold: Kvalitetssikring av rutiner og praksis gjennom tverrfaglig samarbeid internt i kommunen bør prioriteres. I tillegg må kommunene sørge for dokumentert og forskriftsmessig håndtering av aktuell dokumentasjon, gjennom å søke nødvendige avklaringer for alle berørte forhold med relevante eksterne instanser. Det er et klart behov for å koordinere kommunenes innsats når det gjelder å stille krav til PLO-systemleverandørene for å få hensiktsmessige systemer som gjør det enkelt for kommunene å etterleve gjeldende standarder og regelverk. Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten • FoU oppdrag 3