Hovedprosjekt 2002
Prosjektledere: Jon Reitan Solvor Jenny Brodtkorb Skaaden
Problemstilling Utvikle en 3D-motor for å visualisere en modell/landskap. Modellen skal leses inn i programmet, og ved hjelp at tastatur og mus skal brukeren kunne bevege seg fritt rundt i 3D-rommet. Bakgrunnsmusikk skal også være med
Hvorfor Egen interesse innenfor 3D-design og modellering Oppgaven er litt utenom det vanlige Høy vanskelighetsgrad mht. design, programmering og algoritmer Krever nytenkning, innovativitet og kreativitet
Fremgangsmåte Studier av OpenGL og ASE-filformatet for å kartlegge krav til fil-innleseren og modeller Studier av lignende applikasjoner i kombinasjon med kreativ idedugnad gir grunnlaget for design av 3D-motor og interaktivitet Hver ny funksjonalitet gjennomgår design, implementasjon og testing, slik at det til enhver tid foreligger en kjørbar testversjon
Status Fil-innleseren er ferdig med et bredt utvalg av ulike enkle og mer avanserte modeller Bevegelsen er utvidet til å omfatte både mus og tastatur for å få til enkel og mer naturlig bevegelsesflyt Andre egenskaper er bakgrunnsmusikk og lyssetting, som kan slås av og på etter eget ønske
Status – hva gjenstår? Testing Diverse dokumentasjon Optimalisering og finpuss