Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pedagogisk analyse.
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Statens legemiddelverk og Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
13 En verden uten grenser.
HORISONT 2014 TORMOD KLEIVEN
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
Forelesning 5, ”Talerens troverdighet”
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Introduksjon: Kriminalitet og kriminelle
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Performance og autentisitet. Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
The Swan Fortellingen om den grimme (k)ælling. Intervensjonsmetode Intervensjon: måter å relatere midler, mål, subjekter og objekter (Nissen, 2003). Metode.
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue Problematisering, utdefinering eller omfavnelse? Per Solvang I:Eriksen,Thomas Hylland og Breivik, Jan-
Migrasjon International Organization for Migration.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
NTY Stripemaster 2 Color. Why Night Time Yellow (NTY) US history In 1971, yellow center lines were mandated as the standard color of center lines nationwide.
Digitalisering & finans
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
CAMPAIGNING From vision to action.
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
Institusjonelle omgivelser
Ha evig liv Joh
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Undertittel / Navn på foredragsholder
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg

Leseterskler hos Goffman og McKenzie Goffman: Tilsynelatende lett og sjargongfri. McKenzie: tilsynelatende vanskelig og sjargong- sprengt.Ethnophallogocentrism! Goffman: systematisk. McKenzie: repetitiv. McKenzie: McLuhan pluss poststrukturalisme. Metaforiseringer, neologismer, collage

Sentrale argumenter i “Perform or Else” Performance er et imperativ: preget av drivende krefter og motstand mot dem Performance er historisk foranderlig og økende: imperativene generaliseres... og performance og effektivitet knyttes nærmere sammen Etter WWII har performance etablert seg som et underliggende “stratum”

En “general theory of performance” (:4) Betyr ikke så mye en systematisk oversikt over performance-former som en syntese av former for og betydninger av begrepet “performance”... men også en ambisjon om historisk beskrivelse av framveksten av generalisert performance og performativitet

Eksemplet Challenger Performance som teknologisk effektivitet Performance som organisatorisk effektivitet Performance som kulturell størrelse CNNs live-dekning av Challenger-ulykken 28/1 1986:

Kulturelle betydninger av “performance” Performance-begrepet generalisert til andre enn teater og medier av performance studies Et meta-blikk på egen disiplin Grunnspørsmål: forholdet mellom opprettholdelse av sosiale normer og utfordringen av dem (“liminalitet”)

Utviklingen av performance art-strategier “from transgressive to resistant efficacies” (:43) John Cage: 4’33”” Laurie Anderson: Language is a virus from outer space

“Performance challenges” McKenzie: “performance challenges” = “opptredenen utfordrer” + “utfordringer til opptredenen” Performance studies: Fokus først og fremst på utfordring og transformasjon Men: “liminal transgression or resistance itself becomes normative” (:50)

Organisasjons-betydninger av “performance” Performance som det å levere konkurranse- og tilpasningsdyktighet Organisasjoners performance-regime: presentasjoner og pitcher som stadig blir kalkulert på og evaluert Ideal: trening for innovativitet, læring og diversifisering

Teknologiske betydninger av “performance” Performance som resultatet av moderne produksjons- og distribusjonsteknologier Utvikling av systemer (og systemteori) for kontroll over teknologiers effektivitet Framveksten av det militær-industrielle komplekset i USA rundt og etter WWII

Fra disiplin til performance I Tidlig moderne regime/”stratum”: disiplinering av opptreden (Foucault) Etter WWII: “”the performance stratum”, dominert av “performance management” “performance will be to the twentieth and twenty- first centuries what discipline was to the eighteenth and nineteenth, that is, an onto-historical formation of power and knowledge” (:18)

Fra disiplin til performance II: historisk utvikling Fra taylorisme og scientific management mot planlegging av f.eks innovasjon og “quality of work life” Fra fabrikkøkonomi til serviceøkonomi Utviklingen av teknologi gjennom WWII, f.eks mikrochips

Fra disiplin til performance III: vokabular Det disiplinerte/moderne subjekt: enhetlig, fiksert, virkelig, repressivt Det performative/postmoderne subjekt: fragmentert, ustabilt, simulert, ekspressivt.... og digitalt Poststrukturalistisk vokabular fra Foucault, Derrida, Lyotard og Deleuze: discipline, limen, language game, stratum

Teknologi-makt over performance: Heidegger Teknologier er ikke midler til å representere, de er selv måten noe framtrer på Teknologier gjør noe synlig og noe usynlig: slik utfordrer de oss (herausfordern/challenge) McKenzie: “the world is being challenged forth to perform” (:158)

Teknologi-makt over performance: Lyotard I postmoderne samfunn er kunnskapen blitt performativ - ikke representerende Industri og digital teknologi opererer etter prinsipper om optimal performance McKenzie:”be operational (...) or disappear. In other words: Perform - or else.” (:163)