Øving 2 – Markedsplanen I

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Advertisements

Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Salgsteknikker & Sosial media
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Leiligheten til Melissa og Petter
Selge et produkt eller en tjeneste
Forretningsideer & Markedsanalyser
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Presentasjonsteknikk og oppgave
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Mandag 8. November Powerpoint..
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
10 regler for å skrive for web
Forretningsplanen – En Oversikt
Markedsplanen At presenteres 30.01
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2007! Tor Borgar Hansen.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
«Lese og løse oppgaver»
2005 Øving 5 – Økonomi og risiko 1. time: Arbeid med budsjetter i grupper Plenumsdiskusjon 2. time: Plenumsdiskusjon om risiko Plan for siste to øvinger.
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
Øving 1 - Forretningsideen
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forkurs 2006 – øvingsopplegg Anders Brenna, Christian Hager og Mari Saua Svalastog.
2005 Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2005! Tor Borgar Hansen.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Gruppeøving 5.april Agenda Vårpub!! Helgesamlingen? Gruppepresentasjon av IPR (inkl.rollefordeling) Gjennomgang av regneark Hjemmeoppgave – regnskap/finans.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
1 HumSam Bevisstgjøring av egen kunnskap UIO, 19 oktober 2004.
Gruppeøving 1.mars Agenda “Endelige” kriterier for forretningsideene Presentasjon av hjemmeoppgaver Halveringsprosess Kort presentasjon av eksterne case.
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Caseløsning Markedsplan
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Copyright © 2004 Universitetet i Oslo AGENDA Dette er en brød tekst, på en mønstret bakgrunn. Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2004! Tor Borgar.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Gruppeøving 12.april Agenda Elevator pitch Presentasjon av regnskap Litt om finansiering Blogging Neste øvinger..
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Definisjon av en ”FRUST”
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Øving 2 – Markedsplanen I Agenda Presentasjon/diskusjon av hjemmeleksen i grupper Drøfting av aktuelle problemstillinger i plenum Ny hjemmeoppgave

Gruppearbeid – tre og tre (to) Ett kvarter per person (5 + 10 min?) Presentasjon – diskusjon Viktige spørsmål: Presenter ideen på 30 sekunder.. Hva har vedkommende funnet ut om marked og konkurrenter? Høres valg av målmarked fornuftig ut? Hva slags fremgangsmåte er brukt? Hvilke problemer står vedkommende ovenfor? Hvordan kan disse løses? Kort og presist, bruk tiden fornuftig!

Planlagt hjemmeoppgave til 28. september – OBS: Utsatt Planlagt hjemmeoppgave til 28. september – OBS: Utsatt!!!!! Se neste foil for ny oppgave!!!!! Les kapittel 3.4 i VC – Markedsplanen TBH skal forelese litt om markedsanalyse lørdag 24.09! Begynn arbeidet med å utforme en markedsstrategi Lag en Powerpoint-presentasjon om de 4 P’ene i ditt prosjekt Produkt (ref. forelesning lørdag 24.09) Pris (ref. forelesning lørdag 24.09) Plass (hvordan selge) Promotion (markedskommunikasjon/markedsføring)

Ny hjemmeoppgave til 28. september SKRIV kapittel 2 i forretningsplanen (Forretningsideen) Bruk gjerne kap.2 og 3.2 i VC som mal (i kap.3.2 konsentrerer du deg om innledningen og det siste avsnittet ”Presenter din forretningsidé”, ikke bry deg så mye om beskyttelse av ideen ennå). Se etter at du har besvart alle spørsmålene fra Tor Borgar (se neste foil) Der du ikke vet hva du skal skrive så skriver du nettopp det: ”ikke klart” Send kapittelet ditt (word eller pdf) til meg, mariss@ifi.uio.no, innen onsdag 28. september kl. 0800. Det blir mye lettere for meg å gi tilbakemeldinger på hver enkelt idé dersom jeg kan forberede meg, det er derfor jeg vil ha det skriftlig. Slik blir dere også tvunget til å konkretisere 

Viktige spørsmål dere må kunne besvare Hva er ditt produkt? Hva ønsker du å selge? Hvilket behov skal produktet ditt dekke? Hva er unikt med ditt produkt? Hvorfor skal man kjøpe fra deg/dere? Hvem vil være kundene til ditt produkt? Prøv å identifisere type kunde (private vs. offentlige kunder, enkeltpersoner vs. organisasjoner) Hvem er din drømmekunde? Navngi en spesifikk kunde