DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug. 2004 Arild Jansen 1 DRI 2001 Pensumseminar 26. aug. 2004 Interaktive nettsteder og IKT i forvaltningen Litt om pensumseminarer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer:  Systemutvikling.
Advertisements

FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer:  Offentlige.

Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Bruk av IKT i offentlig sektor DRI
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
DRI1001 h05 - Forelesning 20 september Arild Jansen 1 Bruk av IKT i offentlig sektor DRI 1001 – 20 sept IKT-systemene – lagdelt som en ’løk’ Ulike.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Medlemsmøte 11.november 2004 Regjeringens moderniseringsarbeid Moderniseringsarbeidet startet med regjeringen Stoltenberg i 2001.
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
DRI 1001 Oppsummering 2005 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
1 I(K)T-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
DRI2001 h05 - Forelesning Arild Jansen 1 E-demokrati – hvordan realisere dette i praksis Demokratimodeller og IKT- en oppsummering Hva kreves.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI2001 Høst 05 - Pensumseminar 25. aug Arild Jansen 1 DRI 2001 Pensumseminar 25. aug Interaktive nettsteder og IKT i forvaltningen Litt om.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI2001 Høst 06 - Pensumseminar 24. aug Arild Jansen 1 Offentlige nettsteder. Introduksjon til systemutvikling DRI 2001 Pensumseminar 24. aug
DRI1002-V04 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning og seminar uke 2 Hovedpunktene i forelesningen Oversikt.
DRI 1001 Oppsummering 2007 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Digitaliseringsprogrammet Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
25. desember 2018.
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 1 DRI 2001 Pensumseminar 26. aug Interaktive nettsteder og IKT i forvaltningen Litt om pensumseminarer og obligatorisk oppgaver Hva er interaktive nettsteder Tjenestetrappa Kvalitetskrav til offentlige nettsteder Rammer for offentlig bruk av IKT Litt om ansvar og myndighet vedr. IKT

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 2 Forelesningsplanen og pensum Forelesningene : taljplan_H% htmhttp:// taljplan_H% htm Pensum: xmlhttp:// xml Grunnbøkene Kompendiet Tilleggslitteratur Forelesninger, pensumseminar og kollokvier Obligatoriske oppgaver

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 3 Interaktive nettsteder – hva er det? Nettside med funksjoner som tillater begrenset kommunikasjon bruker – nettsted, som f eks. Interaksjon nettsted – bruker, f eks. utfylling av skjema, ev elektronisk innsending (men manuell behandling) Aetat Trydgeetaten Skatt og ligning Helse: Fritt sykehusvalg isk.aspx?id=2006

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 4 Modell for elektronisk tjenesteyting Tjeneste Virksomhet kanal Vevtjeneste Epost Telefon OSK..

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 5 Den såkalte tjenestetrappa

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 6 Eksempler på de ulike trinnene trinn: ”Brosjyre på nett”: Ren informasjonsformidling på generelt nivå, ingen søkefunksjoner mm derGrafisk.aspx?id= Enkel interaktivitet, som har søkefunksjoner amilie&path=barnebidrag&path_sub=saksgangen

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 7 Trinn 3: Individuell kommunikasjon, f eks elektroniske skjemaer som kan fylles ut online og sendes direkte. : Innebærer oppslag mot interne fagsystemer/databaser NB: Dette krever ofte elektronisk identifikasjon vlet/dispatcher /

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 8 Trinn 4 Elektronisk Interaksjon og samhandling, forutsetter at flere offentlige etater samhandler, f eks.

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 9 Hvordan står det til i dag

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 10 Nettsteder er komplekse byggverk

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 11 Hvilke krav stilles til et offentlig nettsted Det generelle indikatorsettet for kvalitetsvurderinger finnes på :

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 12 Hva karakteriserer forvaltningen i Norge? En sterk sektorisert forvaltning –Hvert departement har ansvar for sine underordnede etater og institusjoner Desentralisert og delegert ansvar –De enkelte virksomhet har betydelig frihet og ansvar i organisering og oppgaveutføring – innen gitte rammer Et grunnleggende skille mellom stat og kommune, men Kommunal og regionaldepartementet har en overordnet rolle i statens ’styring’ av kommunene Sentralforvaltningens nettsted: Kommunale nettsteder >

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 13 Noen hovedtrekk ved statens styring av IKT Desentralisering og sektorisering Hver enkelt statlig virksomhet har ansvar for sin egen IKT-bruk –Omfatter både planlegging, utvikling/kjøp og bruk –Må ivareta hensyn til lover og regelverk –Spesielt vurdere behov og krav til sikkerhet Hver fagdepartement har overordnet ansvar for bruk av IKT innen sin sektor –Godkjenne større investeringer og utviklingsarbeider –Vurdere behov for infrastrukturtiltak og andre spesielle forhold

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 14 Arbeids- og administrasjonsdep (Aad) har et overordnet samordningsansvar Generelt bidra til modernisering og effektiv bruk av IKT i staten Etablering av nødvendige fellesløsninger der dette ansees nødvendig –Standardisering, f eks. innen datakommunikasjon –Retningslinjer for IKT-bruk, f eks elektronisk saksbehandling etc, –Overordnet sikkerhetsarbeid,bl.a. PKI-løsninger Statskonsult er Aad underliggende kompetanse- organ også innen IKT – er nå fristilt som AS Riksarkivaren forvalter arkivinstruksen mm

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 15 Kommunenes og fylkeskommunenes bruk av IKT Hver kommune og fylkeskommune velger sin egne IKT-løsninger og IKT-organisering Men statlige pålegg ’styrer’ deres IKT-bruk –Lover og regler –Pålegg om innrapportering –Styring innen de enkelte sektorer : skole, helse Kommunenes sentralforbund (KS), i samarbeid med Statskonsultbidrar til samarbeid og fellesløsninger og søker å forenkle kommunikasjon mellom stat og kommune Statskonsult : KS:

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 16 IKT i det offentlige Noen ulike typer løsninger og systemer Felles infrastruktur og kommunikasjonssløsninger Administrative systemer –Lønn, regnskap, arkiv Fagsystemer –Trygde- skatt&ligning, lånekassa, toll,..... Brukertjenester –Informasjonstjenester, elektroniske skjemaer,... Samarbeidsstøtte –E-post, systemer for deling av data, kalendre,.. Samordningsløsninger –Systemer som støtter samspill og arbeidsdeling på tvers i forvaltningen

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 17 Elektronisk saksbehandling – forhold mellom de ulike moduler Saksbehandlersystemer Statens generelle kravspesifikasjon krav/index.htm

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 18 Fagsystemer Knyttet til den enkelte etats spesielle saksområde Forankret i en delegert myndighet fra Storting og departement Hjemlet i lov(er) forskrifter og annet regelverk –Eks: –Trygdesystemer –Skatt – og ligning –Tollbehandling –

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 19 Noen problemer ved dagens offentlig sektor Brukerretting av informasjon og elektronisk tjenestetilbud er for svakt utviklet/koordinert Datautveksling og kommunikasjon på tvers av etats- og sektorgrenser er et problem på mange områder Sikkerhet og tillit rundt elektroniske transaksjoner må bedres Fokus på kost/nytte-vurderinger og gevinstrealisering IKT utnyttes for dårlig til erfaringsutveksling, kompetanseutvikling og ideutvikling Strategisk lederkompetanse på IKT-området må bedres + AJ-kommentar: Kvaliteten på offentlige data er ofte for dårlig. Men hvor god er det mulig å få den ??

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 20 Portaler En vev-basert tjeneste som fungerer som en inngangsport til samlinger av nettbasert informasjon, og som i tillegg tilbyr ulike verdiforøkende tjenester bygget opp med utgangspunkt i de tjenester den formidler. Eks: Norge.no Om portaler, se ( 01/n %20engelsk.pdf) 01/n %20engelsk.pdf

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 21 Noen ’flinke’ kommuner på nettet Eksempel på dårlig nettside?: Kommunenes sentralforbund

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 22 Offentlig servicekontorer (OSK) Offentlig service-kontorer skal være et felles kontaktpunkt mot publikum for kontakt mot såvel offentlige som private tjenester –Service-kontorer kan være en samordning mellom ulike statlige etater, eller mellom kommune og stat –Det var i offentlige service-kontorer og ca 125 kommune service-torg Eks: Se ellers

DRI2001 h04 - Pensumseminar 26. aug Arild Jansen 23 Oppsummering Målene for bruk av IKT i staten –Effektivisering –Bedre tjenester mot brukerne (publikum) –Bedre samspill med næringslivet –Reorganisering av statlige virksomheter –Styrke demokratiet –Styrke grunnlaget for næringsutvikling generelt Men det er en rekke utfordringer : –Sikkerhet og infrastruktur for digital signatur –Gjenbruk av data og datautveksling på tvers – men samtidig sikre datakvalitet –Bedre kommunikasjon og samvirke mellom etatene