Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern
Advertisements

EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet (Bolk I, ”Organisering og styringsidealer”, av emnet Digital forvaltning) Punkter til Dag Wiese.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning: Dag Wiese Schartum,
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning:
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger
Automatiseringsvennlig lovgivning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer Disposisjon til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003

Generelt om transformering av rettsregler til programkode Lover og forskrifter er skrevet i “naturlig språk” Instrukser til datamaskiner må være skrevet i et programmeringsspråk (formelt språk) Innebærer at rettsregelen må “transformeres” fra naturlig til formelt språk Transformering til programmeringsspråk –Krever entydighet –Innebærer at vi må ta stilling til, og velge løsninger for alle tolkningsspørsmål Alt som er transformert kan automatiseres Ikke alt kan/bør automatiseres/transformeres –Bestemmelser som gir anvisning på skjønnsutøvelse –Tilfelle der automatisering/transformering ikke er hensiktsmessig Transformering og automatisering er vanlig og blir vanligere Graden av transformering og automatisering øker

Hva kan automatiseringen bestå i? Innhente og kontrollere saksopplysninger –Krever at det foreligger tilgjengelige opplysninger i maskinlesbar form –Definisjonen av opplysningstypen hos kilden må/bør være identisk med det som følger av rettsreglene Prøve om vilkår i loven mv er oppfylt –Alternative vilkår (“eller”) –Kumulative vilkår (“og”) Foreta beregninger –Dvs regne ut tidsaspekter, beløp, høye, vekt … og alt som kan uttrykkes i tall

Generelt om transformering av rettsregler til programkode Stipendet kan bli gitt til utanlandsk statsborgar som har fått asyl i Noreg, og som tek vidaregåande opplæring her i landet. Dvs en person som er registrert med flyktning- status i Utlendings- direktoratet. Kan også gjelde statsløse personer Bare opplæring som er godkjent av Statens lånekasse for utdanning. Skal hvis vilkårene er oppfylte Hvis søker er utenlandsk statsborger OG Hvis er registrert som flyktning hos UDI OG Hvis søker følger godkjent utdanning OG Hvis søker er registrert som aktiv student SÅ Beregn og tildel stipend

Operasjoner Forholdet mellom saksopplysninger og de “operasjoner” som leder fram til enkeltvedtak  aritmetriske  logiske Enkeltvedtak Relevante saksopplysninger AND, OR, NOT, ,,  etc +, -, /, * etc Variable opplysninger “Faste” opplysninger Feil/mangler => uriktige enkeltvedtak

Avsluttende bemerkninger Automatisert rettsanvendelse reiser spørsmål om –Rettssikkerhet (fullstendig og riktig programkode) –Personvern (programkoden “produserer” personopplysninger) –Offentlighet (vanskelig å få innsyn i innholdet av programkoden) Men disse er ikke nødvendigvis vanskeligere enn de tradisjonelle spørsmålene –Mange spørsmål “flyttes” til systemutviklingen (bort fra saksbehandlingen av den enkelte sak) –Systemutvikling er (idéellt sett) vel strukturert arbeidsprosess => lettere å unngå feil og mangler? –Systemutvikling utføres av et (forholdsvis) lite antall personer => lettere å styre/instruere? –Systemutvikling utføres (fortrinnsvis) av vel kvalifiserte personer => høyere kvalitet?