Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Når matematikk blir magisk
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Ole Petter Sørensen Trainor as
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Post 4, sykehuset Levanger
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
4. – 7. trinn 1.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1 Newcastle Senhøsten 2001 ble det arrangert golftur til Newcastle, med avreise og retur Vi var 9 ivrige golfere som reiste for å spille.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Samdata 2012 Somatikk.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1. Rasmus Bech Alder: 22 Posisjon: Målvakt.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Thon Hotel Backlund, Levanger
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 PEDAGOGISK BRUK AV DIGITALT VERKTØY I UNDERVISNINGEN.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Utskrift av presentasjonen:

Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1

Kort om HVA: studenter, én erfaren lærer - 10 dobbelttimer i semesteret - diskuterer spørsmål utenfor undervisningen i enkeltfagene Knut Kaasen 2

Kort om HVA: studenter, én erfaren lærer - 10 dobbelttimer i semesteret - diskuterer spørsmål utenfor undervisningen i enkeltfagene Knut Kaasen 3

Kort om HVA: studenter, én erfaren lærer - 10 dobbelttimer i semesteret - diskuterer spørsmål utenfor undervisningen i enkeltfagene … og deretter kan alt skje … Knut Kaasen 4

Bakgrunn Knut Kaasen 5

Bakgrunn Rammer Knut Kaasen 6

Bakgrunn Rammer Innhold Knut Kaasen 7

Innhold Rammer Bakgrunn Knut Kaasen 8

Innhold Rammer Bakgrunn Forholdstall og andre triste ting Knut Kaasen 9

Innhold Rammer Bakgrunn Forholdstall og andre triste ting Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Knut Kaasen 10

Innhold Rammer Bakgrunn Forholdstall og andre triste ting Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Nye muligheter ressursmessig Knut Kaasen 11

Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Knut Kaasen 12

Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Gruppe - størrelse? - frivillig? Gruppe - størrelse? - frivillig? Knut Kaasen 13

Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Gruppe - størrelse? - frivillig? Gruppe - størrelse? - frivillig? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Knut Kaasen 14

Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Gruppe - størrelse? - frivillig? Gruppe - størrelse? - frivillig? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Formål - forum - lav terskel Formål - forum - lav terskel Knut Kaasen 15

Knut Kaasen 16 Hvilebilde: Syd for Glomfjord

Bakgrunn Rammer Innhold Knut Kaasen 17

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Knut Kaasen 18

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Knut Kaasen 19

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Knut Kaasen 20

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Knut Kaasen 21

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver Knut Kaasen 22

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver ”Hvorfor dissens”? Knut Kaasen 23

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver ”Hvorfor dissens”? Forskjeller i lærebøkene Knut Kaasen 24

Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver ”Hvorfor dissens”? Forskjeller i lærebøkene Jus i pressen … osv. Knut Kaasen 25

F O R M Diskusjon Knut Kaasen 26

F O R M Diskusjon ”Disputas” Knut Kaasen 27

F O R M Diskusjon ”Disputas” Skriving og kommentering … osv… Knut Kaasen 28

F O R M Diskusjon ”Disputas” Skriving og kommentering Alltid forberedt, men stort rom for improvisasjon … osv… Knut Kaasen 29

Knut Kaasen 30

Knut Kaasen 31

… men det koster… Knut Kaasen 32

Nesten som når studenter banker på og vil ha kollokvium… Knut Kaasen 33

Takk for oppmerksomheten Knut Kaasen 34