Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1
Kort om HVA: studenter, én erfaren lærer - 10 dobbelttimer i semesteret - diskuterer spørsmål utenfor undervisningen i enkeltfagene Knut Kaasen 2
Kort om HVA: studenter, én erfaren lærer - 10 dobbelttimer i semesteret - diskuterer spørsmål utenfor undervisningen i enkeltfagene Knut Kaasen 3
Kort om HVA: studenter, én erfaren lærer - 10 dobbelttimer i semesteret - diskuterer spørsmål utenfor undervisningen i enkeltfagene … og deretter kan alt skje … Knut Kaasen 4
Bakgrunn Knut Kaasen 5
Bakgrunn Rammer Knut Kaasen 6
Bakgrunn Rammer Innhold Knut Kaasen 7
Innhold Rammer Bakgrunn Knut Kaasen 8
Innhold Rammer Bakgrunn Forholdstall og andre triste ting Knut Kaasen 9
Innhold Rammer Bakgrunn Forholdstall og andre triste ting Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Knut Kaasen 10
Innhold Rammer Bakgrunn Forholdstall og andre triste ting Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Egenskaper ved jus som fag (f.eks. sosialisering, innlevelse, formidling) Nye muligheter ressursmessig Knut Kaasen 11
Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Knut Kaasen 12
Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Gruppe - størrelse? - frivillig? Gruppe - størrelse? - frivillig? Knut Kaasen 13
Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Gruppe - størrelse? - frivillig? Gruppe - størrelse? - frivillig? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Knut Kaasen 14
Innhold Bakgrunn Rammer Tid - når i studiet? - omfang? Tid - når i studiet? - omfang? Gruppe - størrelse? - frivillig? Gruppe - størrelse? - frivillig? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Lærer - fast/ekstern? - spesialist? Formål - forum - lav terskel Formål - forum - lav terskel Knut Kaasen 15
Knut Kaasen 16 Hvilebilde: Syd for Glomfjord
Bakgrunn Rammer Innhold Knut Kaasen 17
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Knut Kaasen 18
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Knut Kaasen 19
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Knut Kaasen 20
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Knut Kaasen 21
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver Knut Kaasen 22
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver ”Hvorfor dissens”? Knut Kaasen 23
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver ”Hvorfor dissens”? Forskjeller i lærebøkene Knut Kaasen 24
Bakgrunn Rammer Innhold Grunnleggende: Frihet Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Studentene ønsker/velger, lærer påvirker Eksempler ”Hva er enkelt/vanskelig”? Klippe av dom på midten … Eksamensoppgaver ”Hvorfor dissens”? Forskjeller i lærebøkene Jus i pressen … osv. Knut Kaasen 25
F O R M Diskusjon Knut Kaasen 26
F O R M Diskusjon ”Disputas” Knut Kaasen 27
F O R M Diskusjon ”Disputas” Skriving og kommentering … osv… Knut Kaasen 28
F O R M Diskusjon ”Disputas” Skriving og kommentering Alltid forberedt, men stort rom for improvisasjon … osv… Knut Kaasen 29
Knut Kaasen 30
Knut Kaasen 31
… men det koster… Knut Kaasen 32
Nesten som når studenter banker på og vil ha kollokvium… Knut Kaasen 33
Takk for oppmerksomheten Knut Kaasen 34