Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Kapittel 14 På tur i skogen
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Tekster til kapittel 2.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
Kjøkkenet er et koselig sted, ikke sant?
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel 6 oppgave a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Sett inn synes eller tro.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
100 lure ord å lære.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Presentasjon av familien til Johanne
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Oppgave 6 a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. barn å glemme snart å rydde en gaffel fingrene å prøve å mase en bordskikk en duk et minutt vann å snakke m) ikke voksen l) å ikke huske g) om kort tid k) å systematisere; å organisere h) noe du spiser med c) en del av kroppen e) å forsøke f) å insistere; å si noe ganger d) regler for hvordan man skal spise a) noe som ligger på bordet j) 60 sekunder b) noe alle mennesker må drikke for å leve i) å prate

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. barn å glemme snart å rydde en gaffel fingrene å prøve å mase en bordskikk en duk et minutt vann å snakke m) ikke voksen l) å ikke huske g) om kort tid k) å systematisere; å organisere h) noe du spiser med c) en del av kroppen e) å forsøke f) å insistere; å si noe ganger d) regler for hvordan man skal spise a) noe som ligger på bordet j) 60 sekunder b) noe alle mennesker må drikke for å leve i) å prate

b) Sett inn riktig ord uten å se i boka. klar dere snart først venter må går spise opp lenger Kom da Hele Heidi: Nå er maten ___. Nå kan dere komme og sette ___. Gabriel: Vent litt. Jeg kommer ___ Mareta: Jeg skal bare gjøre noe ___. Heidi: Ok. Jeg ___ i to minutter, men så ___ dere komme. Gabriel: Ja da … Det ___ fem minutter. Reza: Nå må ___ komme. Nå vil mamma at vi skal ___. Mareta: Jeg skal bare rydde ___ først … Heidi: Nei, nå venter jeg ikke ___. ___ nå! Gabriel: Ok ___. Nå kommer vi. ___ familien spiser.

b) Sett inn riktig ord uten å se i boka. når med bruk ta rett må ved lære betyr for på Det søler det skal om Reza: Bruk gaffelen ___ du spiser, Gabriel, ikke fingrene. Gabriel: Men det er best ___ fingrene. Reza: Ja da, men ___ gaffelen. Og ikke ___ gaffelen i håret! Heidi: Sitt ___ på stolen, Mareta. Mareta: Ja da, mamma. Men hvorfor ___ dere voksne alltid mase så mye ___ bordet? Heidi: Maser vi? Vi prøver bare å ___ dere bordskikk. Gabriel: Hva ___ ”bordskikk”? Reza: ”Bordskikk” betyr regler ___ hva vi skal gjøre når vi spiser. Plutselig søler Heidi ___ bordet. Gabriel: Men mamma da! Nå søler du! ___ er ikke god bordskikk! Heidi: Uff! Ja, jeg ___ vann på hele duken. Heldigvis er ___ bare vann. Ok, nå spiser vi, og jeg ___ ikke mase mer ___

d) Sett inn verb som passer i presens eller infinitiv d) Sett inn verb som passer i presens eller infinitiv. å være, å ha, å hete, å glemme, å høre, å snakke, å komme, å sette seg, å vente, å gjøre, å måtte, å rydde, å bruke, å sitte, å mase, å prøve, å lære, å søle, å legge seg Jeg er så trøtt! Nå må jeg ___ meg. Barnet skal ___ Anna, samme som sin mor. Du går og går. Kan du ikke ___ ned litt? Jeg ___ hele tiden hva du heter. Kan du gjenta navnet ditt? Jeg ___ ikke hva du sier. Kan du snakke litt høyere? De ___ sammen i telefonen hver dag. 1. legge/sette 2. hete 3. sette deg 4. glemmer 5. hører 6. snakker

Jeg tror han ___ på lørdag. d) Sett inn verb som passer i presens eller infinitiv. å være, å ha, å hete, å glemme, å høre, å snakke, å komme, å sette seg, å vente, å gjøre, å måtte, å rydde, å bruke, å sitte, å mase, å prøve, å lære, å søle, å legge seg Jeg tror han ___ på lørdag. Jeg ___ å snakke litt norsk hver dag. Det går ganske bra! Kan du ___ i to minutter? Hvor mange barn ___ de? Jeg ___ polsk. Hvor kommer du fra? Åh! Det er vanskelig å ___ norsk, ikke sant? Mamma! Nå ___ du på duken! 7. kommer 8. prøver 9. vente 10. har 11. er 12. lære 13. søler

14. rydde 15. må 16. bruke 17. mase 18. sitter 19. gjøre d) Sett inn verb som passer i presens eller infinitiv. å være, å ha, å hete, å glemme, å høre, å snakke, å komme, å sette seg, å vente, å gjøre, å måtte, å rydde, å bruke, å sitte, å mase, å prøve, å lære, å søle, å legge seg 14. rydde 15. må 16. bruke 17. mase 18. sitter 19. gjøre Nå er det kaos i huset. Vi må ___! Jeg ___ lære meg norsk. Det er ikke fint å ___ fingrene når du spiser. Mamma, du snakker og snakker. Du må ikke ___ så mye! Du ___ på en spesiell stol. Jeg skal ___ leksene. Bare vent litt, mamma!

f) Orddiktat 1. kveldsmaten 2. snille 3. noen ganger 4. å glemme 5. å gjøre 6. å rydde opp 7. gaffelen 8. fingrene 9. alltid 10. voksne 11. å høre 12. å mase 13. en bordskikk 14. søler 15. hele duken 16. heldigvis 17. ved bordet 18. vanligvis 19. streng 20. et bestikk