Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Parapsykologi.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
3. seminar i “Grunnlagsprobblemer i statsvitenskap” Carl Henrik Knutsen, 9/ Karl Popper: The Logic of Scientific Discovery.
8 Mål og strategier Påstandene:
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Diskrete stokastiske variable
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
100 lure ord å lære.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hva er kunnskap?.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Undring Tro Viten.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Introduksjon - positivisme
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Tema og problemstilling Institutt for statsvitenskap Kilde: Jan Erling Klausen.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Utforsking 1 Økt 1.3.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther

Positivisme Positivisme er det fremste forsøket på å etablere autoritativ kunnskap om samfunn Innen positivsimen gjør det seg i større eller mindre grad gjeldende oppfatninger om samfunnsvitenskap som en aktivitet som er objektiv, verdinøytral og ”frikoblet” samfunnet for øvrig

Tre generasjoner positivisme 1800-talls positivismen med Comte og Spencer De logiske positivistene fra Wien kretsen tidlig på 1900-tallet med Ayer og Carnap ”Standard” positivismen fra 1960-tallet med Hempel og Popper som fremste talsmenn

Den tidlige positivismen Framveksten av den tidlige positivismen må sees i sammenheng med opplysningstiden og kirkens reduserte rolle i samfunnet Tradisjonelle og religiøse ideer var i ferd med å kollapse Kunnskap ble nå ansett å være frembrakt av mennesker Comte så til naturvitenskapen for å etablere objektiv kunnskap om samfunnet, en ”sosial fysikk” Han mente det ville være mulig å oppdage vitenskapelige lover som styrte samfunnet på linje med Newtons fysikk

Den tidlige positivismen representerte mer en holdning til samfunnet enn en tydelig metode Skillet mellom det statiske og dynamiske har blitt stående Sosiale, politiske og økonomiske strukturer og relasjoner på et gitt tidspunkt er forskjellige fra de prosessene som påvirker disse strukturene. Dette er et problem det fortsatt arbeides med i samfunnsvitenskapen

Logisk positivisme De logiske positivistene ønsket å fjerne all metafysikk fra vitenskapelig kunnskap Hadde et sterkt ønske om en objektiv vitenskap Det skulle være en èn-til-en sammenheng mellom ord og ting Sansebasert erfaring var utgangspunktet for ideer og kunnskap

Analytisk - syntetisk For å bygge opp en empiribasert vitenskap anvendte de logiske positivistene det lingvistiske skillet mellom analytisk og syntetiske utsagn Innen den logiske positivismen er analytiske utsagn selv-definerende som ”Alle appelsiner er frukt” Syntetiske utsagn gir oss ny kunnskap ”Appelsiner fra Sevilla har ingen kjerne”. Dette utsagnet kan testes empirisk. Utsagn som bryter med skillet mellom analytisk og syntetisk er metafysiske som ”Alle appelsiner er søte” De logiske positivistene ville fjerne alle utsagn i vitenskapen som tilsynelatende var analytiske, men som egentlig var syntetiske

Induksjon De logiske positivistene brukte metoden induksjon Ved induksjon samler en observerte data og bygger teorier for å forklare observasjonene Det forutsettes at vi kan samle data uten å være påvirket av teorier og verdier Ved å gjenta eksperimentene kan det etableres generelle lover (verifikasjon) Identifikasjon av empiriske regulariteter er nyttige i en del sammenhenger, f. eks i meningsmålinger

Standard positivisme Kjennetegnes av deduksjon, tar utgangspunkt i generelle utsagn eller teorier for så å teste disse Gyldige konklusjoner kan logisk utledes fra gyldige premisser Prediksjon er synonymt med forklaring, vi kan ikke forklare et fenomen hvis vi ikke kan forutsi framtidige utfall Forklaring av et fenomen betyr å plassere det i forhold til generelle empiriske lover

Falsifikasjon Var opptatt av at forskning ikke bare måtte dreie seg om å bekrefte eksisterende kunnskap, men å søke ny Sannhet kunne ikke være absolutt, det er grader av sannhet Poppers demarkasjonskriterium for å skille vitenskap fra annen aktivitet var om utsagnet kunne testes eller ikke Pseudovitenskapelige utsagn er tautologiske, konklusjonen ligger i premissene

Vitenskap består i å konstruere utsagn og så teste disse Vitenskap består i å konstruere utsagn og så teste disse. Utsgnene kan gjerne være fra en drøm, som å være fra et laboratorium Forskning består av prøving og feiling og er ikke en leting er evigvarende sannheter. Popper er inspirert av Einstein og forholdet mellom relativitesteorien og Newtons lover Arbeidene til Freud og Marx er ikke vitenskap, ikke fordi di nødvendigvis er gale, men fordi de i følge Popper ikke kan testes empirisk

Empirisisme Det er en del viktige forskjeller mellom de ulike formene for positivisme, men de faller alle inn under betegnelsen empirisisme Det er et skarpt skille mellom fakta og verdier og det er en nær kobling mellom forklaring og prediksjon Betydning av menneskelig fantasi, intuisjon og skaperevne i forskningen er sterkt undervurdert Vitenskapen synes løsrevet fra samfunnet forøvrig

Generelle premisser De forskjellige delene av positivismen deler dermed i større eller mindre grad følgende seks forutsetninger (se figur 3.1 i Smith) Naturalisme, fenomenalisme, nominalisme, atomisme, vitenskaplige lover, fakta/verdier Hvilke deler av positivismen bygger på hvilke av kjennetegnene?