Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
2004 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Jorun Buli Hollmberg 2004 Rådgivning ”En hjelp til selvhjelp” (Lassen 2002,
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Relasjon med barn.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk høst 2004
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Frontlinjeserivce
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Undervisning om Joyce Travelbee
copyright kjellaug johannessen
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Dialektisk relasjonsteori
Venn kommer av norrønt: Vinr
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Mestring og forebygging av depresjon
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Refleksjonsnotat om din profesjonell utvikling som rådgiver
Språk- og leseveileder
Spesialpedagogisk rådgivning
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Personlighetspsykologi - PSY 2600
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Responsferdigheter & Kartlegging
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Fra ”Nesten som deg selv”
Trygghet Anne Lise Holm.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Verdensdagen for Psykisk Helse
Kapittel 8: Merkeevalueringer
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Utskrift av presentasjonen:

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Carl Rogers: 3 Vesentlige Holdninger “ I believe that it is the presence of certain attitudes in the therapist which are communicated to, and perceived by his client that effect success in counseling” 1. Kongruens 2. Ubetinget positiv aktelse 3. Empati

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rekkefølgen signifikant Men Logisk Sammenbunnet Rådgiver trenger å utvikle en sterk og nøyaktig empati. For å utvikle en sensitivitet overfor en annens “være” minutt til minutt (empati) må rådgiver først akseptere og til dels bry seg om rådsøker. Ingen av disse holdningene kan være meningsfulle hvis ikke de er ekte.

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Kongruens Å være seg selv på en integrert, fullstendig, genuin måte. “ gjennomsiktig” Opplevd: autentisk og troverdig av rådsøker. Davis : spontanitet og kontinuitet Plattform for trygghet, forutsigbarhet som gjør det mulig for råsøker å slappe av

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Egan’s operasjonalisering av Genuinitet Ikke overdriver stereotypisk profesjonell rolle eller atferd Er spontan men ikke uten kontroll Formidling av verdier kongruent med atferd Villg til å dele seg selv & erfaringer hvis til hjelp for rådsøker.

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Ubetinget positiv aktelse Bryr seg om rådsøker som en person med menneskelige muligheter på en dyp og genuin måte. ikke betinget utadvendt positiv uten evaluering

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Geldards : operasjonalisering av Respekt Bry seg om andres velferd Se det unike mennesket Anerkjenne rådsøker som istand til å velge sin egen sjebne Tro på rådsøkers gode vilje Varm & vennlig Oppmuntre & støtte Hjelpe rådsøker identifisere & bygge ut ressurser.

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Empati Evne til å oppfange og oppleve rådsøkers fenomenologisk verden Oppfattelse av annens følelser & situasjon Indre type av forståelse “Å stå i andres “moccasiner”, men vite at det ikke er ens egne”

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Grunnlaget for å “møtes” “med følelse” : fokusering på rådsøker Stern’s “affektiv inntonning” : fremmer felleskap & samhørighet Ikke vitende - ikke forutinntatt fokus

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Emilie Kinge (1999, s. 13) “ Den eneste måten å kunne gi virkelig hjelp til andre mennesker på er ved å utvide og utvikle vår egen forståelse av dem, men vel så viktig å vise vår forståelse på en måte som utvikler deres egen bevissthet og forståelse for seg selv slik at de kan annerkjenne og respektere seg selv som de er.”

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Empatisk Kommunikasjon Formidle sin forståelse og prøve den ut sammen med rådsøker. Aktiv, utprøvende holdning Muliggjør at rådsøker utvikler en evne til å forholde seg empatisk overfor seg selv

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rogers (1951, s.35) “ To be of assistance to you I will put aside myself … and enter into your world of perceptions as completely as I am able. I will become, in a sense, another self for you… an alter ego for your attitudes and feelings… a safe opportunity for you to discern yourself more clearly, to experience yourself more truly and deeply”

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Carkhuff 5 Nivåer av Empati 1. Uoppmerksom (Meget ineffektiv) 2. Overfladisk oppmerksom ( Ineffektiv) (råd, forlag til tiltak, forsikringer & trøst) 3. Speiler hjelpers beskrivelser kun fra innhold (Minimum effektiv) 4. Speiler også av følelser & mening (Veldig effektiv ) 5. Fanger & formidler dyperliggende følelser / bakkenforliggende budskap (ektsremt effektiv)

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Anerkjennelse (Anne-Lise Løvli Schibbye) Filosofi Teori Praksis “Gjensidig anerkjennelse gjør det fastlåste bevegelig.” (Hegel)

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Andres Egenskaper Hilton Davis : Ydmykhet Dempet entusiasm “ Empowerment”: positiv sentrering bygge på styrker bygge ut & utvide konstruktiv atferd proaktiv vs. defensivt perspektiv forvente at rådsøker kan lære, kan ta ansvar, kan håndtere sitt liv. (Dunst, Trivette, Deal)

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Sammenheng Prehelping Helpgiving Posthelping Attitudes & Behavior Responses Beliefs & Consequences

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Spørsmål til Refleksjon: Når/ i hvilke situasjoner klarer du å være professjonell genuin? Er det ganger det er vanskeligere enn andre? Er det mulig for deg å ha en ubetinget positiv aktelse mot rådsøkere i ditt fagligarbeid? Hva vanskeliggjør dette?

Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Er det situasjoner eller forhold hvor din empatisk evne er mindre enn ellers? Tror du det er mulig for deg å forbedre din empatisk kommunikasjon ? Disse tankene kan du legge til din personlig logg.