Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt
Dagens tema Gjennomgang av oppgaven Innsyn Taushetsplikt og unntak fra offentlighet
Oppgaven 1. Departementets argumenter 2.Justisdepartementets argumenter 3. Hvilke opplysningstyper samles inn? –Tildeling av barnehageplass –Kontroll med beregning av kontantstøtte –Finnes det sensitive personopplysninger blant opplysningstypene? 4. Rettslig grunnlag: –Forklar, vis lovbestemmelser, vis typer grunnlag. –Vis grunnlaget for behandling av personopplysninger over, begrunn! 5. Svensk barnehage –Hvilken lov gjelder? 6. Hva vil det si å være behandlingsansvarlig? Eksempel!
Innsyn etter offentlighetsloven Innsynsretten tilkommer enhver Begrunnelse: Demokratihensyn, kontrollhensyn, rettssikkerhetshensyn Veileder: ombr_lov_om_offé.pdf ombr_lov_om_offé.pdf Offentlighetsprinsippet: 30/5.html?id= /5.html?id=382904
Innsyn etter forvaltningsloven Gir part i forvaltningssaken innsyn i sakens dokumenter Begrunnelse: Rettssikkerhetshensyn
Innsyn etter personopplysningsloven Behandling av egne data, hvilke behandlinger en virksomhet foretar, systeminformasjon ved automatisert behandling Begrunnelse: Personlig integritet, kontroll med behandlingsansvarlig.
Begrensninger Innsyn etter alle lovene er begrenset av konfidensialitetshensyn: – Offhl § 2 unntak i lov § 5 interne dokumenter, § 5a underlagt taushetsplikt, § 6 dokumentets innhold – Fvl §§ 13 flg ”noens personlig forhold” – Pol § 18 utelukkende historiske, statistiske eller vitenskapelige formål, § 23 underlagt taushetsplikt, interne dokumenter, hensynet til den registrerte, nasjonal sikkerhet
Unntak fra offentlighet Offhl §§ 5 og 6: Gir adgang, men ikke plikt til å nekte innsyn –Gir adgang til å nekte innsyn i hele dokumentet Offhl § 5a: Forbudt å gi innsyn i taushetsbelagte opplysninger, som følger av lov eller forskrift –Bare opplysningene i dokumentet som er underlagt taushetsplikt som kan unntas fra offentlighet –Typer av taushetsplikt: Beskytter offentlige interesser, yrkesmessig taushetsplikt, forvaltningsmessig taushetsplikt
Taushetsplikt etter forvaltningsloven Fvl § 13: Taushetsplikt for opplysninger om noens personlige forhold + visse næringsopplysninger –Gjelder enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan –Forbud mot å gjøre opplysninger kjent for utenforstående –Aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysningene –Forbud mot at tjenestemannen selv bruker opplysningene i andre sammenhenger enn de er innhentet for –Taushetsplikten gjelder både internt og eksternt Unntak etter §§ 13a flg
Fvl § 13: Noens personlige forhold Informasjon som knytter seg til en bestemt person, gjerne som karakteriserer vedkommende eller berører vedkommendes identitet, og som man vanligvis ønsker å holde for seg selv Om opplysningene alene eller sammen med andre kan skade eller utlevere en person, om opplysningene er gitt i et betroelsesforhold, om utlevering kan skade tillitsforholdet til forvaltningen, i hvilken grad allmennheten har en berettiget interesse i å gjøre seg kjent med opplysningene. At regnes som personopplysninger etter pol. medfører ikke at er underlagt taushetsplikt etter fvl.