Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Lover som styrer arkivdanningen
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Personopplysningsloven
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 8 9./11. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 6 26./28. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Personvern i offentlig sektor DRI 1010 Gruppeundervisning 2 8./13. februar Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Innsyn og adgangsbegresning
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Systemavgrensing og aktøranalyse
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlighetsprinsippet
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt

Dagens tema Gjennomgang av oppgaven Innsyn Taushetsplikt og unntak fra offentlighet

Oppgaven 1. Departementets argumenter 2.Justisdepartementets argumenter 3. Hvilke opplysningstyper samles inn? –Tildeling av barnehageplass –Kontroll med beregning av kontantstøtte –Finnes det sensitive personopplysninger blant opplysningstypene? 4. Rettslig grunnlag: –Forklar, vis lovbestemmelser, vis typer grunnlag. –Vis grunnlaget for behandling av personopplysninger over, begrunn! 5. Svensk barnehage –Hvilken lov gjelder? 6. Hva vil det si å være behandlingsansvarlig? Eksempel!

Innsyn etter offentlighetsloven Innsynsretten tilkommer enhver Begrunnelse: Demokratihensyn, kontrollhensyn, rettssikkerhetshensyn Veileder: ombr_lov_om_offé.pdf ombr_lov_om_offé.pdf Offentlighetsprinsippet: 30/5.html?id= /5.html?id=382904

Innsyn etter forvaltningsloven Gir part i forvaltningssaken innsyn i sakens dokumenter Begrunnelse: Rettssikkerhetshensyn

Innsyn etter personopplysningsloven Behandling av egne data, hvilke behandlinger en virksomhet foretar, systeminformasjon ved automatisert behandling Begrunnelse: Personlig integritet, kontroll med behandlingsansvarlig.

Begrensninger Innsyn etter alle lovene er begrenset av konfidensialitetshensyn: – Offhl § 2 unntak i lov § 5 interne dokumenter, § 5a underlagt taushetsplikt, § 6 dokumentets innhold – Fvl §§ 13 flg ”noens personlig forhold” – Pol § 18 utelukkende historiske, statistiske eller vitenskapelige formål, § 23 underlagt taushetsplikt, interne dokumenter, hensynet til den registrerte, nasjonal sikkerhet

Unntak fra offentlighet Offhl §§ 5 og 6: Gir adgang, men ikke plikt til å nekte innsyn –Gir adgang til å nekte innsyn i hele dokumentet Offhl § 5a: Forbudt å gi innsyn i taushetsbelagte opplysninger, som følger av lov eller forskrift –Bare opplysningene i dokumentet som er underlagt taushetsplikt som kan unntas fra offentlighet –Typer av taushetsplikt: Beskytter offentlige interesser, yrkesmessig taushetsplikt, forvaltningsmessig taushetsplikt

Taushetsplikt etter forvaltningsloven Fvl § 13: Taushetsplikt for opplysninger om noens personlige forhold + visse næringsopplysninger –Gjelder enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan –Forbud mot å gjøre opplysninger kjent for utenforstående –Aktivt hindre at andre får kjennskap til opplysningene –Forbud mot at tjenestemannen selv bruker opplysningene i andre sammenhenger enn de er innhentet for –Taushetsplikten gjelder både internt og eksternt Unntak etter §§ 13a flg

Fvl § 13: Noens personlige forhold Informasjon som knytter seg til en bestemt person, gjerne som karakteriserer vedkommende eller berører vedkommendes identitet, og som man vanligvis ønsker å holde for seg selv Om opplysningene alene eller sammen med andre kan skade eller utlevere en person, om opplysningene er gitt i et betroelsesforhold, om utlevering kan skade tillitsforholdet til forvaltningen, i hvilken grad allmennheten har en berettiget interesse i å gjøre seg kjent med opplysningene. At regnes som personopplysninger etter pol. medfører ikke at er underlagt taushetsplikt etter fvl.