Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums 9. årlige seminar Selbusjøen Hotell og Gjestegård 11. september 2003
Faglig utgangspunkt Overordnet mål: Størst mulig verdiskaping i norsk økonomi Konkurranseevne: Evne til å konkurrere Bedriftsintern effektivisering Nedleggelser og nyetableringer Næringsstruktur Konkurranseevne krever omstilling Omstilling krever innovasjon «Kunnskapsøkonomien»
Prinsipper for politikk-utformingen Næringsnøytralitet: Samfunnsøkonomisk lønnsomhet «Konkurransenøytralitet»? Ja, hvis det er samfunnsøkonomisk lønnsomt Forskning: Ikke et ordinært økonomisk gode
Innovasjonspolitikk Innovasjon kan forstås som et nytt produkt, en ny tjeneste, en ny anvendelse av et produkt, en ny produksjonsprosess eller en ny organisasjonsform som er tatt i bruk i produksjon eller lansert i markedet for å skape økonomiske verdier. Avhengig av andre viktige politikk-områder: Forskningspolitikk Skattepolitikk Utdanningspolitikk Samferdselspolitikk Penge- og finanspolitikk
Innovasjonspolitikk – fem områder Rammebetingelser for næringslivet Kunnskap og kompetanse Forskning, utvikling og kommersialisering Entreprenørskap – oppstart av ny virksomhet Elektronisk og fysisk infrastruktur
Innovasjonspolitikk Teknologi-orientering (?) IKT (?) Kapital (?) Entreprenørskap Nettverk Kompetanse Holdninger