Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nedlasting av apper på Apple
Advertisements

Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Mentale rom en liten innføring i teorien
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
Ta livet og øyeblikket tilbake
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Opplæring: Datamaskiner
Filer til og fra mobiltelefon
Dokumenter og arkivering
First Lego League 2013/14. HVEM ER VI?  Vi er Nonstop og kommer fra Frakkagjerd og går i 7.klasse  Laget består av 12 medlemmer  5 jenter og 7 gutter.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
NERVER OG HUD.
Telefonrøret plugges via kabel til telefonens venstre side. Strømkabelen monteres / dyttes forsiktig på plass - den andre enden skal videre til strømkontakt.
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
Bilderedigering 6e Kopiere bilde
Varetelling i PCKasse. Det finnes tre måter å telle på i PCKasse.
Au2Pc med kortleser TPpay. Hurtigbruksanvisning.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Skaperen, ordneren og danseren
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
med Microsoft PowerPoint
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Hippo Brukermanual for styreboks PGDT Pilot+. Styreboksen Hippo Av/På Nødblink Venstre blinklys Modusvelger Hastighet Batterisøyle Lysbryter Høyre blinklys.
- Personlig markering/kamuflasje -
IS-102 Klassedefinisjoner
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Mus Mus (pad) på bærbar PC fungerer på samme måte som en separat mus. Det er en vanesak hva som er best. Du kan kjøpe separat mus og tastatur om du ønsker.
Oppgavelinjen. Gjelder for Windows 7 og Windows Vista
med Microsoft PowerPoint
med Microsoft PowerPoint
12 Reflekterende lesing.
AI - Kunstig Intelligens
En apekatt.
LAST OPP S2-SCANNEREN. Å laste opp scanneren betyr: Å sende data fra scanningene du har utført fra scanneren til en verdensomspennende Nu Skin-server.
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
Mobbing Handler om gjentatt fysisk eller psykisk plaging, enten i form av åpne angrep eller utfrysing.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
1 SKOLELABORATORIET Elektroniske systemer Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Roboter og matematikk.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Koble videre og planlegg modellrom
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Roboter – EV3.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Programmering av EV3.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Fargelære.
LegoDacta i naturfagundervisningen
Kom i gang med programmering!
Quiz gir deg fler kunder!
Utskrift av presentasjonen:

Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker. Robot – en definisjon En fysisk kropp av noe slag. Et program som styrer roboten. En slags oppførsel / atferd

Hva forbinder vi med roboter? Science fiction eller virkeligheten… Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før.

En robot består av 3 hovedelementer Data inn (sensorer) Enhet for behandling av data (“hjernen”) Data ut (lyd/lys/bevegelse/etc)

Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

NXT med sensorer og motorer. Trykksensor Lydsensor Ultralydsensor Lyssensor

NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre forskjellige handlinger.

Hovedenheten har: • tre motorporter: Port A, B og C. • fire sensorporter nummerert fra 1-4. • USB-kontakt slik at du kan koble til PC´en. Høytaler. Slik at du kan lage programmer med lyder og høre dem når du kjører programmet.

NXT-brikken er robotens hjerne • Orange knapp: Slå på/ Enter/ Kjør. • Lyse grå knapper: For å velge venstre eller høyre i menyen. • Mørk grå knapp: Tøm/ Gå tilbake/ Slå av. NXT display I displayet kan du se ulike bilder, symboler og tekst.

Motoren - gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll.

Trykksensor - lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.                                                  

Lydsensor - gir roboten din ører. Den måler lyd i antall desibel og kan brukes til å få roboten til å utføre oppgaver på lydsignal. - lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine.

Lyssensor - gir roboten “fargesyn”. Den kan skille mellom lyse og mørke farger og kan programmeres til å f.eks. følge en svart stripe på gulvet, ta med seg kun den røde ballen og kjøre kun når det er lys.

Ultrasonisk sensor - gir roboten øyne og muligheten til å “se” objekter på avstand. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg.

Mindstorms NXT programmet LEGO® MINDSTORMS® NXT programmet lar deg programmere NXT roboten og laste programmet over til NXT enheten via USB eller Blåtann. I programmet er det byggeinstruksjoner og programmerings veiledninger.