2007 Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar – Februar 2007 www.grunderskolen.no www.sfe.uio.no www.uio.no/studier/emner/matnat/sfe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
SPIR Idélab Bodø.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Forretningsidé Vår forretningsidé er å drive journalistvirksomhet på oppdrag fra lokalavisen, samt opprette en webside for ungdom i Egersund/Dalane.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Hvem, hva, hvor?.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Presentasjon av Norinnova
Forretningskonsept og forretningsplaner
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2007! Tor Borgar Hansen.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
28/ Informasjonsmøte 11. januar Av Una Sjørbotten.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Øving 1 - Forretningsideen
2008 Forkurs – Gründerskolen (ENT 4000I) Blindern, januar – mars
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Arve Solheim CruSiN AS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forkurs 2006 – øvingsopplegg Anders Brenna, Christian Hager og Mari Saua Svalastog.
2005 Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2005! Tor Borgar Hansen.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
2006 Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar – Februar
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Velkommen til Gründerskolens forkurs 2005!. Plan for dagen Kort presentasjon av staben Plan for kurset Pensumlitteratur og eksamensform Plan for øvelser.
Velkommen til Gründerskolens forkurs 2007!. Plan for dagen Kort presentasjon av staben Plan for kurset Pensumlitteratur og eksamensform Presentasjoner.
Øving 2 – Markedsplanen I
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Copyright © 2004 Universitetet i Oslo AGENDA Dette er en brød tekst, på en mønstret bakgrunn. Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2004! Tor Borgar.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Kommersialisering av forskningsresultater
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

2007 Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar – Februar

2007 Nyskapning på agendaen i Norge Regjeringen ”Norge skal bli en av de ledende, innovative, dynamiske og kunnskapsbaserte økonomier i verden – Innenfor de områder hvor vi har fortrinn” - Nærings- og handelsminister Odd Eriksen, desember 2005 Innovasjon Norge Ny virkemiddelorganisasjon - Tidligere SND, Turistrådet, Eksportrådet og Statens Veiledningskontor for Oppfinnere Technology Transfer Offices – på universiteter og høyskoler Ivareta rettigheter og vurdere kommersialisering av forskningsresultater (Birkeland Innovasjon)

Rangert etter totale eiendeler 1917 Eksisterte fremdeles 1987 I topp 100 i Eksisterer fremdeles 2001 Største 100 amerikanske selskaper 1917 Største selskaper i Norge 1929 Basert på Kierulfs utvalg Kilde: Forbes Magazine; Kierulfs Håndbok 1929 I topp 30 i 2001

2007 Fra Oppstart til Vekstbedrifter Gaseller - Dagens Næringsliv Omsetningsvekst hvert år i 4 år Minst doblet omsetning i samme periode Samlet pluss i driftsresultatet Flest mellom 10 og 50 MNOK og < 10 ansatte

2007 De 50 Raskeste Gasellene

2007 De 50 Raskeste Gasellene

Inkubator- selskaper basert på offentlig tilgjenge- lige regnskaps- tall – 1995 til 2003

2004: 793 mill 2004: 53 mill Resultat i 1000 Utvikling aarsresultat Årsresultatet følger normal oppstartskurve for nyetablerte bedrifter (dødens dal)Årsresultatet følger normal oppstartskurve for nyetablerte bedrifter (dødens dal) Kurven viser at det tar 4-8 år før man kan se effekten av inkubasjon i form av overskudd i selskaperKurven viser at det tar 4-8 år før man kan se effekten av inkubasjon i form av overskudd i selskaper

Norge og Olje

Kommersialisering av teknologi for å nå “den langsiktige utviklingsbanen” Benytt teknologi- kompetansen basert på oljeindustrien i andre bransjer Ny teknologibasert virksomhet for å “erstatte” norsk oljeindustri

2007 Senter for Entreprenørskap – Formål SFE skal drive og fremme undervisning og forskning i forskningsbasert nyskapning / entreprenørskap ved universitetet. SFE skal være universitetets strategiske virkemiddel for undervisning og – i samarbeid med Birkeland Innovasjon – synliggjøre entreprenørskapsaktiviteter, herunder formidling og kommersialisering av forskningsresultater

2007 Senter for Entreprenørskap Kurs i entreprenørskap Gründerskolen Fokus p å forsknings- og kunnskapsbasert innovasjon SFE, andre læresteder + Innovasjon Norge Andre kurs EVU, HUMSAM Mastergradstudium i innovasjon og entreprenørskap - 2 år IT + molekylær biovitenskap Lede og delta i forsknings- og teknologibaserte innovasjons- og kommersialiseringsprosesser Aktivt alumni for tidligere studenter

2007 Hvorfor entreprenør (i motsetning til lønnsmottager)? Vil skape noe Får kick ved å ta risiko Vil være uavhengig Vil bli rik

2007 Hva er karakteristisk for en entreprenør? Uredd – tør å ta risiko og kunne mislykkes – trives med utfordringer Utholdenhet Evne til å samle og benytte kunnskap og mobilisere ressurser Tenke anderledes – finne utradisjonelle løsninger Flink til å utvikle historier som beskriver en visjon Vil bli rik

2007 Drøm om å starte egen virksomhet? Idé og stå-på-vilje! Hvordan Forretningsidé blant gode idéer Finne kunden og integrere i produktutvikling Kaptial og andre ressurser Forretningsplan Temaer Ledelse, idésøk, regnskap, økonomi, støtteapparatet, kontantstrøm, finansiering, organisasjon, team, markedsanalyse, salg, selskapsformer, markedsføring, strategi, patentering

2007 Forkurs - Innledning Innovasjon i Norge Presentere meg selv (og dere) Plan for kurset Praktisk informasjon om Gründerskolen Forretningsidéer MemeTree

2007 Tore Karlsson Geofysiker fra UiB (UiO), Driftsøkonom Saga Petroleum, Geco, Schlumberger (Norge, Frankrike, England og USA) Seismikk, fag og forretningsansvar, markedsføring, F&U Konsulent/partner basert i London MemeTree Limited Skjæringspunktet mellom teknologi og marked - primært innen olje & gass Partnere/nettverk/oppdrag i Norge (MoVa, GeoPublishing, Discover Petroleum), UK (Options Solutions), USA (Qittitut Consulting) Undervisning

2007 Bakgrunn for Gründerkurs Forretnings- og markedsføringsansvar F&U og kommersialisering Store organisasjoner Oppstartsbedrifter Konsulentarbeid Markedsundersøkelser, strategiutvikling, prisstrategi Eget selskap, startet andre Styremedlem i spin-off selskap og egne Undervisning på UiO, UiB og i næringslivet Geofysikk og entreprenørskap Gründer selv!

2007 Stab Forkurs Øvingsl æ rere Silvia Tofte og Mattias Johansson Koordinator for intensivkurset Mari Saua Svalastog

2007 Dere Selv! Navn etc. Bakgrunn/utdannelse Hvorfor Gründerskolen?

2007 Studenter – ENT4000i

2007 Studenter – ENT4000i IT Bio Eco/Aud Pol/Soc Bus/Mar/ Vet Sc Arch Ind des Sc Mgt

2007 Plan for kurset Fokus på grunnleggende forståelse for innovasjonsprosesser og oppstart av ny virksomhet Hvordan kan forskning og kunnskap omsettes til forretningsidéer og videre til profesjonell forretningsdrift? Hva karakeriserer innovasjon? Hva karakteriserer en vellykket oppstartsbedrift? Forkurs Forretningsplan Internship Avslutningsseminar

2007 Plan for kurset Forelesninger, pensum Fra idé til virksomhet, Universitetsforlaget Technology Ventures: From Idea to Enterprise, Mc Graw Hill Bruk av ’case’ Øvinger/Forretningsplan

DatoUndervises avStedTema Kommentarer / ressurser Tore Karlsson Rom 10 Forskningsparken Introduksjon, kursplan og forretningsplan Introduksjon og kursplan Forretningsplan Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger SFE Informasjonsmøte > Etterpå går vi og spiser pizza og koser oss Tore Karlsson Rom 10 Forskningsparken Marked og strategi Silvia/Mattias Rom 12 og 9 Forskningsparken Øvinger Jens Kanden Rom 9 Forskningsparken Salg Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger Plan for kurset

Gerd Lillian Livgard og Kaja Asheim fra Patentstyret Rom 10 og rom 7 Forskningsparken Patent, design og varemerke Industrielle rettigheter - patent (rom 10) Design og varemerke (rom 7) Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger Tor Borgar Hansen Rom 10 Forskningsparken Økonomi/regnskap Økonomispill Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger Plan for kurset

Tore Karlsson Rom 9 Forskningsparken Organisasjon og ledelse Olav Øen Rom 9 Forskningsparken Monster Media Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger Tore Karlsson og Tomas Hellström Rom 9 Forskningsparken Casebasert undervisning Silvia/Mattias Rom 12 og 9 Forskningsparken Øvinger Helena Djupesland Rom 10 Forskningsparken OptiNose Ragnhild Sund Rom 9 Forskningsparken Virkemiddelapparatet Plan for kurset

Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger Steinar Engelsen Rom 10 Forskningsparken Risikokapital og finansiering Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger Intervju på ambassaden??? Silvia/Mattias Møterom 12 og Silvia/Mattias Rom 7 og 9 Forskningsparken Øvinger Rom 5 Forskningsparken EKSAMEN Rom 5 Forskningsparken EKSAMEN Plan for kurset

2007 Forretningsidéer Hva er det? Nye varer og tjenester, Nye forretningssystemer Den måten en vare eller tjeneste utvikles, fremstilles eller markedsføres på (Dell!) Hvordan oppstår forretningsidéer? Presentasjon og formulering av forretningsidé Kundenytte

2007 Hvordan Oppstår en Forretningsid é ? Utvikles vanligvis av personer med noen års erfaring på området Eksempler på revolusjonerende konsepter fra andre Steve Jobs og Steve Wozniak avbrøt studiene for å etablere Apple Fred Smith formulerte Fedex ideen i studietiden Gode idéer Gode forretings- idéer

og Hvordan Utvikler Du den? Markedsmuligheter Tenk stort, men realistisk ”Shoot for the moon, even if you miss you land among the stars” Ikke allerede benyttet/patentert av andre Avhenger av kompletterende teknologi eller nødvendige systemer?

2007 Overbevisende Forretningsidéer Kundenytte, hvilket problem løses? Produktet ikke et mål i seg selv, men et middel til å dekke kundens behov Marked Gjennomførbar Hvordan kan du tjene penger på idéen, forretningsmodell?

2007 Kundenytte Beskriv problemet og løsningen Hva er nyskapende, hvorfor kan kunden ikke oppnå det samme hos andre? Verdikjeder

Livssyklus Lete Utvikle Produsere Optimalisere Legevitenskap Olje og Gass

Teknologi og Verdikjeder Legevitenskap Olje og Gass

2007 Skalérbare Forretningsidéer Forretingsaktiviteten er basert på din idé – ikke på deg McDonald Teknologibasert

2007 Kilder for forretningsidéer Egne idéer FRUST Eksterne idéer

2007 Forkurs - Innledning Innovasjon i Norge Presentere meg selv Plan for kurset Praktisk informasjon om Gründerskolen Forretningsidéer MemeTree