Bare død fisk svømmer med strømmen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Teknologi i klasserommet
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Et lite barnemøte. Barna har vist interesse for maling
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Veiledning av elever / lærlinger
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
På mulighetenes marked
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Mestring og forebygging av depresjon
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Kulturteori
Framtida nå – les og forstå!
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Bokollektivet Målgruppe:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Carina Fjelldal-Soelberg
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
DRØMMMEN GÅR MOT VIRKELIGHET! Vær med å utvikle Martin Luther College Bangladesh !
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Om hellige skrifter.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
1 Kan noen virkelig tro at Jesus stod opp fra de døde?
Norsk skole.
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Kjerneelementer under arbeid
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Bare død fisk svømmer med strømmen Strategiseminar 10. mars 2006 Tore Haug-Warberg Vekslende idealer Naturvitenskapen Vekstkurve Prognoser Bottom-up Top-down Universitetet Hvem skal vi utdanne? 3 misforståelser Kunnskapsløftet Rekruttering Tore Haug-Warberg: The History of Thermodynamics (2005)

Vekslende idealer Noen kommer og noen går ... I vikingetiden var den selveiende bonden samfunnets viktigste støtte. I senmiddelalderen var håndverkeren en aktet og æret person. Håndverk og handel skapte grunnlag for økonomisk vekst. På 1700-1900 tallet var oppdageren, vitenskaperen og ingeniøren folkets helter. Vår tids helter er statusjegere, entertainere, idrettsutøvere og millionærer, men de etterlater ingenting av varig verdi. Name, title of the presentation

Naturvitenskapens fremvekst Antallet naturvitenskaplige artikler og skrifter har vokst langt sterkere enn det befolkningsveksten skulle tilsi. Naturvitenskapen har vist en eksponensiell vekst siden begynnelsen av 1700-tallet. Stagnasjonen er forutsett og beskrevet i detalj av de Solla Price i “Little Science, big Science” fra 1963. Det vi ser er et marked i metning - og fra å være radikale vitenskapere er vi blitt fagbyråkrater som forfekter 100 år gammel fysikk. Moden kunnskap trekker ikke ungdom - de søker heller andre og mer spennende virkefelt. Leve ungdommen! Name, title of the presentation

Vekstkurve videre vekst er umulig! Name, title of the presentation

Prognoser Dystre spådommer, etterpåklokskap og annen styggedom Jeg skal unnlate å triumfere over dem som ikke trodde mine spådommer om at nedgangen som rammet ingeniørhøgskolene på 1990-tallet ville ramme NTNU med full tyngde ca. 10 år senere. Men, jeg skal fortsatt hevde at den stagnasjonen som vi er vitne til ikke har noe med bølgetopper og bølgedaler å gjøre. Vi har hatt vår “eksponentielle” storhetstid og må innse det. Name, title of the presentation

Bottom-up Universitetsutdanningen søker å dekke et bredt spekter av basisfag og “overfylle” med dybdefag. mye skivebom! studieprogresjon Faglig bredde Name, title of the presentation

Top-down Profesjonsutdanning tar utgangspunkt i et yrke og benytter basisfag i den grad det er nødvending, men heller ikke mer: studieprogresjon mye spesialisering! Faglig bredde Name, title of the presentation

Universitetet - pådriver eller sinke Universitetet - pådriver eller sinke? Er universitetet moralens vokter og kunnskapens forfekter? En av naturvitenskapens største triumfer er energibegrepet, men sentrale personer som Rumford, Mayer, Joule, Hirn og Colding hadde ingen universitetstilhørighet. Av nyere dato skal nevnes: internet, HTTP, HTML, Linux, Python, Ruby. Disse begrepene former i stor grad vår hverdag, men universitetets rolle har vært og er minimal. Et tredje eksempel er nanoteknologi. Nok en gang kommer utviklingen først og universitetet etter (og i tillegg på totalt feil premisser - teknologien er allerede kommersiell). Name, title of the presentation

Hvem skal vi utdanne. Det er i dag umulig å kunne litt om alt Hvem skal vi utdanne? Det er i dag umulig å kunne litt om alt. Noen må gjøre bevisste valg basert på hva samfunnet trenger. Det er ikke lenger mangel på informasjon! Energitrading, aksjemegling HMS, forskningskoordinering, prosjektgjennomføring Prosess- og systemfag Kvantemekanikk, partikkelfysikk, matematikk hvor vil vi? Systemforståelse basiskunnskap Name, title of the presentation

De 3 store misforståelsene Skal vi streve etter kunnskap, eller holder det med kjennskap?  Kunnskap Kjennskap  Forskning Undersøkelser  Observasjon Persepsjon PS. De fleste er enige om at våre studenter må kunne derivere x2 (kunnskap), men at de ikke trenger å vite hvordan en PC fungerer (kun kjennskap). Hvor går skillet? Name, title of the presentation

Kunnskapsløftet I løpet av videregående skal elevene ha kjennskap til (eller var det kunnskap om) … Solceller og solfangere Varmepumper Redoksreaksjoner Forbrenning Galvaniske celler og batterier Biomasse Hydrogen Utfordringen er å følge opp disse intensjonene uten at det blir “onkel-tegner-og-forteller-fag” Name, title of the presentation

Rekruttering Vi må ha færre innsatsområder med mer synlig fokus Rekruttering Vi må ha færre innsatsområder med mer synlig fokus. Dette er kanskje vår største utfordring. Gymnasiet er vår viktigste rekrutteringskilde Studieveilederne er våre viktigste garantister Utplassering av elever ved NTNU (4 årig vgs)? Vi må påvirke kvaliteten av lærebøkene. Dagens fysikkbøker er skrevet med tanke på dårlige lærere! Kutt ut tullete floskler (kjærestegaranti f.eks.) og fokuser på innsats, kvalitet, fag og engasjement Teknologer har en tendens til å rakke ned på blårussen, men kan vi gjøre det bedre selv? Ved selvskryt er det viktig å skille forskning fra yrkesutdanning. Name, title of the presentation