Kjell Erik Øie Statssekretær

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Advertisements

Hvem skal bestemme?.
5 Kultur.
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
ÁVJOVÁRRI URFOLKSREGIONRÅD
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Mangfold og fellesskap
Å være med på å starte noe nytt… Åpningen av RTVS Sør Kjell Erik Øie Statssekretær
Kultur og barnevern Av Merete Saus.
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Verden i Norge Innlegg på KIM’s konferanse om ungdom og oppvekst Kjell Erik Øie Statssekretær
Regjeringens arbeid med samisk språk
Barn – og kvinner som søker asyl Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Kamp mot etnisk diskriminering Hvilken nytte kan sosialarbeidere ha av politiske virkemidler? Kjell Erik Øie Statssekretær Diakonhjemmet høgskole
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Alle skal med Frelsesarmeens jubileumsseminar Kjell Erik Øie Statssekretær
Regjeringens arbeid med krisesentrene Norsk Krisesenterforbunds landsmøte 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Fra krig til fred? Innlegg på Bufdirs konferanse for meklere
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Helgeland Krisesenters jubileum 21. mai 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Hovedlinjer og tiltak på barne-, ungdoms, familie og likestillingsområdet Innlegg på fylkesmannsmøte i Bergen Kjell Erik Øie Statssekretær
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Hvem er de og hva trenger de? Seminar om enslige mindreårige asylsøkere, Hvalstad Asylmottak Kjell Erik Øie Statssekretær
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
Matematikk i samisk kultur
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Hva er utfordringene? Økonomisk ulikhet > Levekårsutfordringer: Mange barn som lever i lavinntektsfamilier > Forskjell i medianinnteksten på Sosial.
Kompetanse for mangfold
Samarbeid mellom skole og barnevern
Kompetanseplan oppvekst
Kjell Erik Øie Statssekretær
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
De samiske suksesshistoriene vi kan lære av, hva virker i samepolitikken Statssekretær Anne Karin Olli.
Utskrift av presentasjonen:

Kjell Erik Øie Statssekretær 18.06.07 Samisk oppvekst – i dag og i morgen Innlegg på konferanse om samisk oppvekst Kjell Erik Øie Statssekretær 18.06.07

Hvem er vi som mennesker? Vi er alltid en kombinasjon av arv og miljø Vi formes av vår kultur og våre erfaringer Vi utvikler en identitet gjennom tilhørighet til andre mennesker

Barnekonvensjonens artikkel 30: ”I land hvor det finnes etniske, religiøse eller språklige minoriteter eller urfolk, skal et barn som tilhører en slik minoritet eller urfolk, ikke nektes retten til sammen med andre medlemmer av sin gruppe å nyte godt av sin kultur, å bekjenne seg til og utøve sin religion eller bruke sitt språk”

Utfordringer for samiske barn og ungdommer Samiske barn og unge velger forskjellige strategier i møte med storsamfunnets uvitenhet og fordommer Mange samiske barn og unge er i dag slektsmessig flerkulturelle Den enkelte kommune må sikre at områder som barnehage, helse- og sosialtjenesten, skolen, SFO og fritidstilbud utvikles slik at samisk og norsk kultur i størst mulig grad har samme status og oppleves som likeverdige

Barnevernet Barnevernet skal ha god flerkulturell kompetanse og god kunnskap om samisk barnevern i områder med samisk befolkning Barne -, ungdoms og familieetaten, region nord (Alta) har et spesielt ansvar for å gi den samiske befolkningen et godt barnevernstilbud Barnevernets utviklingssenter i Nord- Norge har fått i oppdrag å utarbeide ”Kunnskapsstatus og kunnskapsbehov for barnevernet i samiske områder av Norge”. Samisk barnevern vil være en del av vårt flerårige kunnskaps- og kompetanseprogram for å høyne barnevernskompetansen i kommunene

Utfordringer i barnevernet Tilstrekkelig med fosterhjem med samisk bakgrunn Barneverntjenesten kan mangle kompetanse til å vurdere betydningen av kulturell, språklig og religiøs tilknytning Tilstrekkelig ansatte i barnevernet med samisk kulturforståelse og som forstår det samiske språkets betydning

Viktig å merke seg: Det skal legges frem en egen stortingsmelding om samepolitikken i november. Samiske barn og unges oppvekstvilkår vil ha en sentral plass Barneombudet har fått penger til å styrke sin samiske kompetanse Lykke til med en spennende konferanse