Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Hva sier L97? ”Skriving går òg ut på omarbeiding og omskriving. Tekstar blir til i prosess og samspel. Elevane må få nyte godt av individuelle tilbakemeldingar i skrivinga. Dei må oppmuntrast til å reagere på prestasjonane til kvarandre og gjere seg nytte av råd frå andre i si eiga skriving. Å samtale om eigne tekstar og om tekstane til andre er med på å utvikle eit språk om språket.” (Under: Arbeidsmåtar i faget)
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Elever/studenter som ressurspersoner og samarbeidspartnere i læringsprosessen Medbestemmelse Deltakelse i vurderingsarbeidet Studentaktive læringsformer Konsekvens: Ansvar for egen læring - egenvurdering Ansvar for andres læring – medelev/- studentrespons Responsskriving egner seg spesielt godt som underveisvurdering – i prosessen – kan lære og videreutvikle sin tekst.
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Nytten av studentrespons Mange positive sider: Både gir og får – aktiv prosess Læring i et sosiokulturelt perspektiv: Læring har en relasjonell karakter Læring en kommunikativ sosial prosess Læring drives fram i kommunikasjon med andre personer
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo I Classfronter mulighet for samtekstproduksjon FronterDokument med flere forfattere (+Chat, diskusjonsforum) Kan skrive sammen og gi hverandre respons
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Spor endringer i Word Tilrettelagt for elektronisk korrekturlesning Lage og vise sporede endringer og merknader Verktøy, spor endringer Sammenligne dokumenter
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Bruke spor endringer HUSK verktøylinja! Finn Ironi.doc Lagre på eget område Slå på ”Spor endringer” Verktøy, spor endringer, (merker da endringer under redigering) Gjør endringer i dokumentet (se hva som skjer!)
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Spor endringer og merknader (Sett som web-oppsettvisning – ikon venstre nede)
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Sett inn merknader Sett inn, Merknad Vis utskrift med merknader: Under Skriv ut dette velger man: Dokument som viser markeringer
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Godta og forkaste endringer Hent filen ironi_med_endringer.doc Gå gjennom og godta eller forkast endringer. Verktøy, spor endringer, godta eller forkast Alternativt: Vis verktøylinja Gjennomgang
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Brukerbetegnelse i Word Vis hvordan man angir bruker i Word Verktøy, Alternativer, Brukerinformasjon
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Sammenligne dokumenter Bruk ironi1.doc og ironi2.doc Åpne originaldokumentet Verktøy - Sammenlign og flett dokumenter… Velg det andre dokumentet Vindu – ordne dokumentene Ser at alle dokumentene er ordnet
IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Veiledning og øvinger – se timeplan! Litteratur: Interessante lenken: Eventyrstafett: Studenten som ressursperson og medarbeider i lærings- og evalueringsprosessen (Inger Taasen): IKT ideer i fag ( Guldal og Skavhaug): ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001htm.htm ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001.pdf ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001htm.htm ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001.pdf Perspektiver på endringsarbeid med teknologi i skolen: L97: