Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

TIBE EDIT brukerveiledning Etter gjennomgang av denne presentasjonen skal du være i stand til å opprette nye sider, sette.
Halvdagskurs – Voss Energi •Argo Administrator •Enkel bildebehandling.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Skriving som kommunikasjon
Lærerutdanning som fjernundervisning
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Hedmark Avdeling for lærerutdanning, seksjon heimkunnskap HK 1.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word – sammensatte dokumenter 1 DAT100.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Eksempel: Word Fagenhet for IKT ved Avdeling for lærerutdanning 2005/2006 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Grunnleggende tekstbehandling
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Vurdering for læring.
Arbeidsmetoder og teknikker
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Kilde: Aftenposten.
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Hva sier L97? ”Skriving går òg ut på omarbeiding og omskriving. Tekstar blir til i prosess og samspel. Elevane må få nyte godt av individuelle tilbakemeldingar i skrivinga. Dei må oppmuntrast til å reagere på prestasjonane til kvarandre og gjere seg nytte av råd frå andre i si eiga skriving. Å samtale om eigne tekstar og om tekstane til andre er med på å utvikle eit språk om språket.” (Under: Arbeidsmåtar i faget)

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Elever/studenter som ressurspersoner og samarbeidspartnere i læringsprosessen Medbestemmelse Deltakelse i vurderingsarbeidet Studentaktive læringsformer Konsekvens: Ansvar for egen læring - egenvurdering Ansvar for andres læring – medelev/- studentrespons Responsskriving egner seg spesielt godt som underveisvurdering – i prosessen – kan lære og videreutvikle sin tekst.

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Nytten av studentrespons Mange positive sider: Både gir og får – aktiv prosess Læring i et sosiokulturelt perspektiv: Læring har en relasjonell karakter Læring en kommunikativ sosial prosess Læring drives fram i kommunikasjon med andre personer

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo I Classfronter mulighet for samtekstproduksjon FronterDokument med flere forfattere (+Chat, diskusjonsforum) Kan skrive sammen og gi hverandre respons

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Spor endringer i Word Tilrettelagt for elektronisk korrekturlesning Lage og vise sporede endringer og merknader Verktøy, spor endringer Sammenligne dokumenter

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Bruke spor endringer HUSK verktøylinja! Finn Ironi.doc Lagre på eget område Slå på ”Spor endringer” Verktøy, spor endringer, (merker da endringer under redigering) Gjør endringer i dokumentet (se hva som skjer!)

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Spor endringer og merknader (Sett som web-oppsettvisning – ikon venstre nede)

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Sett inn merknader Sett inn, Merknad Vis utskrift med merknader: Under Skriv ut dette velger man: Dokument som viser markeringer

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Godta og forkaste endringer Hent filen ironi_med_endringer.doc Gå gjennom og godta eller forkast endringer. Verktøy, spor endringer, godta eller forkast Alternativt: Vis verktøylinja Gjennomgang

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Brukerbetegnelse i Word Vis hvordan man angir bruker i Word Verktøy, Alternativer, Brukerinformasjon

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Sammenligne dokumenter Bruk ironi1.doc og ironi2.doc Åpne originaldokumentet Verktøy - Sammenlign og flett dokumenter… Velg det andre dokumentet Vindu – ordne dokumentene Ser at alle dokumentene er ordnet

IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Veiledning og øvinger – se timeplan! Litteratur: Interessante lenken: Eventyrstafett: Studenten som ressursperson og medarbeider i lærings- og evalueringsprosessen (Inger Taasen): IKT ideer i fag ( Guldal og Skavhaug): ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001htm.htm ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001.pdf ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001htm.htm ideer/felles/dokumenter/KUFsoknad2001.pdf Perspektiver på endringsarbeid med teknologi i skolen: L97: