Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke Bjarnø
Studiestart – fag synlig i IKT-undervisning l Øving 7 - Last opp en fil - pedagogikk l Last opp fila eventyr.doc fra fellesområdet K: "files on stud felles" (K-alu.les-IT) til din mappe i Fronter l Opprett et tekstbehandlingsdokument i Word som du kaller navnet ditt og pedagogikk, for eksempel "Kari Trestakk og pedagogikk". (Lagres på H-området). Der skal du skrive ca en halv side rundt følgende to spørsmål: –Hva kjennetegner grunnskolen i Norge i dag? –Hvilke tanker har du om mediadebatten om skole og lærerutdanning? l Last så opp dokumentet til mappa "Grunnskolen i dag" i arkivet "Pedagogikk" i klasserommet.
l Øving 8 - Fronterdokument - matematikk l Gå til din test-mappe (i mappa "Fronter-kurs" og arkivet "IKT og læring"), Opprett et Fronterdokument og lagre det med ditt navn og matematikkhistorie, for eksempel "Kari Trestakk og matematikkhistorie ". l Skriv så din matematikkhistorie. l Legg så inn en kommentar til din egen tekst.
l Øving 10 - Kommunikasjon - norsk l Forum - finn fram til Forum i klasserommet i verktøylista til venstre –Les innledninga til forumet "Haldningar til nynorsk" –Skriv inn et innlegg om "Tankar om og haldningar til nynorsk" –Svar på et av innleggene til dine medstudenter –Skriv så inn et innlegg om "Kva skal til for at eg skal bli god til å skrive nynorsk?" –Start så et nytt forum i mappa "Klasseforum" om et valgt tema l E-post - se hoppebakken.no –NB! E-postsystemene på høgskolen er synkronisert, det betyr at du kun behøver å lese e-post på et sted. l Prat (Chat) – se hoppebakken.no –(NB! Det er ofte tekniske problemer med funksjonen Frontermeldinger, den kan skape treighet, krever Java og kræsjer print-funksjonen i Internett Explorer av og til).
Skrivemapper i norsk l IKT-undervisning og veiledning: –Digital mappevurdering og filbehandling –Digital responsskriving –LMS-koordinator oppretter hovedmapper for ulike innleveringer –Studentene oppretter egne ”Arbeidsmapper”, ”Vurderingsmapper” og gir tilgang til lærere og utvalgte medstudenter
Ideer, ønsker for Fronterbruk? l Opplegg studiestart? l Underveis i studiene? l Tilpasning/Videreutvikling av Fronterom? l Annet?