Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
innholdet i enkeltvedtak
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Arbeids- og sosialdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Velg ASD mal ENGELSK under ”oppsett”. Tilpasning av regelverk for sykepenger/foreldrepenger.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
FINF Eksamensoppgaven høsten 2013
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Innebygget personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Elektronisk forvaltning og jus
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Automatiseringsvennlig lovgivning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
3 Marius Stub.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011

2 Innledning Om utlendingsforvaltningen –Består av flere etater, der UDI har et overordnet faglig og koordinerende ansvar. –Virksomhet i Norge og utlandet. –To lover på utlendingsfeltet: utlendingsloven og statsborgerloven –Lite spesialbestemmelser på forvaltningsrettsområdet – den generelle forvaltningsretten gjelder som hovedregel –Bruker én felles informasjonsbase og flere saksbehandlersystemer som eies av UDI –Store endringer i organiseringen fremover

3 Modernisering Stort moderniseringsarbeid. –Elektroniske løsninger mot brukerne –Spesialtilpassede saksbehanderverktøy –Introduksjon av regelmotor Stort potensiale: –Saksforberedelse –Vedtaksfatting –Saksfordeling –Veiledning / informasjon –…..men – gir nye utfordringer…..

4 Utviklingen i UDI Forholdet mellom regelverksutvikling og systemutviklingen er under endring. –Tidligere en passiv mottakerprosess. –Nå mer aktiv prosess, både i høringsarbeid og implementeringsfase –Fremtiden: sterkere fokus på hvordan regelverksutformingen påvirker effektivitet, saksbehandlingstid og bruk av elektroniske løsninger

5 Fremtidsscenarie Økt styring i saksbehandlerprosessen – mindre mulighet for tilpasning i den enkelte sak Oppdaterte søknadsløsninger på nett, med mulighet for validering både av verdier og tidligere registreringer Økt elektronisk samhandling – basere seg på andres opplysninger Bedre informasjonsforvaltning. Informasjonsharmonisering? Automatiserte vedtak

6 Systemer som premissleverandør Nå: departementet utformer regelverk i henhold til den “politiske vilje”, forvaltningen implementerer. Nå bør: departementet klarlegge politisk vilje og mål – forvaltningen bidra til å utforme regelverket. Særlig utfordring: kravene til presisjon i hjemler knyttet til behandling av personopplysninger, herunder særlig informasjonsutveksling.

7 Systemer som premissleverandør Det bør være et mål å få en regelverksutforming (prinsipper) som utnytter investeringene som er gjort og som er i tråd med arbeidsorganiseringen i forvaltningen. Sårbart for endringer – ingen garanti mot at prinsippene brytes. –Særlig synlig også ved begrepsharmonisering mellom etatene

8 Styrer systemene politikken? Formelt står storting og departement “fritt” til å fastlegge politikken og dermed regelverket. Forvaltningen er pliktig til å innrette seg etter det til enhver tid gjeldende regelverket. MEN: systemene tillater ikke lenger raske endringer! Kan forvaltningen nå programmere seg vekk fra regelverksendringer?

9 Status i UDI Stort fokus på kortere saksbehandlingstid Viktig å realisere gevinster av de investeringene som er gjort Regelverket er ikke utformet for elektronisk forvaltning –Formkrav (signatur) –Hvor søknad skal fremsettes –Kompliserte vilkår med stort innslag av skjønn –Vilkår ikke harmonisert med standarder Er vi modne for å akseptere hensynet til systemene som en viktig premissleverandør?

10 Status i UDI 2 Økt bruk av risikostyring i saksbehandlingen Under etablering diskusjonsgrupper mellom UDI og departement(ene) for å uformelt identifisere handlingsrom og regelendringsforslag som har “livets rett”.

11 Refleksjoner Noen kommentarer til kapittel 10 Nyttig å definere gode strukturer på regelverket, og viktig å ta med seg erfaringer fra regelverket inn i det videre regelverksarbeidet. –Synliggjør viktigheten av god kommunikasjon og felles forståelse mellom lov- / forskriftsgiver og forvaltning –Tydeliggjøre hvordan departement / lovgiver kan utnytte de mulighetene som ligger der nå

12 Refleksjoner 2 Begrepsbruk, både klart definert og felles, er helt avgjørende for å få reell effektivitet i informasjonsinnhentingen. Like viktig er spørsmålet om kvalitet. Er ikke kvaliteten i de opplysninger man utveksler tilstrekkelig, vil man ikke få (full) effekt av begrepspresisering og harmonisering. Hvor stor innsats skal man legge i forhold til harmonisering av områder utsatt for stor politisk oppmerksomhet?

13 Refleksjoner 3 ”Beslutningssystem bør stå på ”fast rettslig grunn”. Det innebærer at det som et resultat av systemutviklingen bør fremmes forslag om å rette alle udiskutable feil ved regelverket.” –Personvernretten er ikke like “etablert” som resten av forvaltningsretten. –Gjør det vanskeligere å motivere for endringer som kun reparerer regelverket i forhold til personvern.

14 Konklusjon Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? –Systemene oppleves som begrensende på regelverksutformingen –Kan være en muliggjører hvis avstemt forventing, forståelse og aksept rundt grunnleggende krav til forvaltning mv